Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mistet kompresjon på Saito 100

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mistet kompresjon på Saito 100

    Har noen opplevd noe lignende? Har en Saito 100 som er ca. 2mnd. gammel. Jeg har kjørt ca.25 liter Jerofuel (15% nitro for 2t og 4t) gjennom motoren. Motoren har fungert perfekt hele tiden og har vert veldig stabil. Motoren er utstyrt med propell som er anbefalt av leverandøren og har aldri vært utsatt for fysiske belastninger (crasj etc.) I går var jeg oppe med flyet og mororen stoppet brått i luften ved flytur nr.4 for dagen. Da flyet landet viste det seg at det ikke var kompresjin i motoren. Skjekket ventil-løftere og tettning rundt plugg, men alt ser ut til å være normalt. Stemplet går opp og ned som normalt. Når man dreier motoren er det ikke antydning til kompresjon, heller ingen ulyder. Hva er årsaken til dette? Er dette en reklamasjon sak?

  • #2
    Hørtes ut som en reklamasjons sak for meg.. men butikken vil nok spørre deg hvordan den ble kjørt inn etc... hvis dem finner hull i stempelet f.eks kan det ha vært for feit blanding kanskje... jeg ville uansett reklamert på motoren...
    Ikke åpne den selv, la butikken åpne motoren og se hva som er galt...
    Den har vel ikke gått varm vel? (stått i en modell med lukket covling eller noe)
    Med vennlig hilsen / Best Regards
    Freddy Ulvseth
    http://freddy.ulven.com/rc

    Comment


    • #3
      Motoren er innkjørt etter beskrivelsen i brukermanualen å har stått nesten helt åpent montert, hele sylynderen har stått fritt og luftig. Kan ikke tenke meg at den har fått for lite kjøling. Det var ca.26grader i luften, men det skal vel være mulig å fly selv på en fin sommerdag...

      Comment


      • #4
        Helt klart, er nok en fab.feil dette.. kom gjerne med tilbakemelding når du har vært i buttikken, kan være int. å lese hva dem kom fram til

        Lykke til.....

        Med vennlig hilsen / Best Regards
        Freddy Ulvseth
        http://freddy.ulven.com/rc

        Comment


        • #5
          Har vert i kontakt med forhandler og har funnet årsaken til problemet. Skruen som en justerer ventilåpningen på innsugsventilen har strammet seg til, slik at innsugsventilen ikke ville stenge, dermed fikk ikke motoren kompresjon. Hvordan dette kunne oppstå er ikke lett å forstå, skruen var ikke løs, låsemutteren var heller ikke løs. Vanligvis vil ventilene slites til slik at problemet blir det motsatte, dvs. at en må ettertrekke justerings skruene for å få riktig ventil klaring. Jeg har i skrivende stund ikke prøvekjørt mororen etter at ventilen ble innjustert, så det gjenstår å se om vi har funnet en endelig løsning på problemet... Kommer tilbake med resultat etter prøvekjøring.

          Comment


          • #6
            Au! Au! Au! Vær litt varsom før en plasserer skyld utenfor eget hus! Stille diagnose på nettet er risikabelt. Symptomene som her beskrives er typisk for et par brukerfeil. For mager innstilling og varmgang kan føre til kompresjonstap uansett om det er 2 eller 4 takt. Det samme kan for stramme ventilfjærer på en 4 takter føre til. Da brenner du ventilene. Har du en 4 takter, så MÅ ventilene kontrolleres ofte og i særdeleshet når de er nye. Da endrer de seg en del. Husk også å smøre ventilmekanikken fra tid til annen. Oljen i fuelen er ikke alltid nok. Husk, modellmotorer medfører en god del pusling hvis de skal vare og oppføre seg pent.

            Comment


            • #7
              Justering av ventiler..

              Når man justerer ventilene på forskjellige 4-takts motorer, bruker man bladfjær som på orntlige motorer?
              Eller er dette så finmekanikk som krever spesielt måleutstyr for å justere dem riktig?

              Er det likt antall mm på de forskjellige størrelsene på motorene (av samme merke). hvor mange mm bør det være,
              Jeg har følgende 4-taktere:
              - SC 52
              - SC 61
              - SC 91
              - Saito 150

              Noen som vet målene disse skal ha?
              Hva slags olje bør en bruke her, holder det med afterrun olje
              Med vennlig hilsen / Best Regards
              Freddy Ulvseth
              http://freddy.ulven.com/rc

              Comment


              • #8
                Det skal brukes bladfjær og dette følger vanligvis med når man kjøper motoren. Alle Saito motorer skal ha 0.03mm til 0.10mm klaring. Det følger med en bladfjær som er 0.10mm tykk.

                Jeg har selv en Saito 180 som jeg mistet kompresjonen på. Alt så helt normalt ut. Klaringen var korrekt og ventilene gikk tilsynelatende normalt. Men etter å plukket ut ventilene så jeg at den ene var litt kokset. Jeg vannslipte denne med 1000 papir til den ble blank igjen og problemet ble borte. Motoren var forholdsvis ny da dette skjedde. Hadde kjørt cirka 12 liter JeRo 10% 80/20 synt/castor. Jeg har nå gått over til JeRo med 100% synt. olje etter anbefaling fra importør.

                Jeg bruker after run olje, men om dette er det beste vet jeg ikke ikke.

                Lars Erik Arntsen
                Mvh
                Lars Erik Arntsen

                Comment


                • #9
                  Hei Ulven, Magnum XL61ARFS og XL91ARFS Firtaktere skal ha mellom 0,04 og 0,1 mm klaring. Det er vanskeligt å få taki søker blad på 0,04 mm så det bryr eg meg ikkje om. Eg bruker standard 0,05 og 0,1 mm søker blad (0,05 mm skal gå litt trangt og 0,1 mm skal ikkje gå i det heile då står det lengst).(bruker det samme på saito, Laser og OS og) og har ikkje hatt noko problem med dette, når det gjelder smøring har vi i Limets Venner fylt Laser sine anbefalinger om nokre dråper vanlig to takts olje på vippearmsakslinger kvar tredje time.(ps. har sjølv hatt firtakter i kun nokre få maneder men utaler meg på det faktum att dei firtaktarar som eg har hatt rundt meg i klubben, i løpet av dei siste 8 åra har fungert upåklageligt når det gjelder ventiler). obs mine magnum 61 firtaktere har blitt justert på intervallene: 1 drifts time 3 drifts time og 5/6 drifts time, den ene har nå passert 15 drifts timer uten videre justering (du verden så mye moro en kan ha med en Jupiter og firtakter, kansje på tide å sjekke klaringene da tommgangen har blitt litt høg i det siste?) og den andre 8 drifts timer (står i ein Ready). Det bruker å vere lett å høre om dette er nødvendigt, da tommgangen gjerne blir ujamn/høg og vanskelig å justere rett blanding på. Håper dette ikkje vart for mykje svada.
                  Godt Nytt Modellfly år alle sammen.
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment

                  Working...
                  X