Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mottager problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mottager problem

    Lurer på om det er noen her som kan ha en ide om hva som kan være feil med min futaba pcm motager den er fungerer helt bra så lenge den ikke blir utsat for vibrasjoner...
    Når den blir utsat for vibrasjoner så hender det at den detter ut og inn, det har ikke noe og si hvor langt unna modelen er og jeg har prøvd og bytte krystall..
    Jeg har gått over noen tørlodinger da ble motageren bedre...
    Er det noen som vet om det er noe spoler eller lignende som blir påvirket av vibrasjoner??

  • #2
    Hørtes ikke bra ut.. lever den inn på service.. jeg ville aldri ha brukt den i et fly.. selv om jeg pakker den aldri så godt inn!.. et fly uten styring er et "drapsvåpen" hvis det treffe helt feil...

    Med vennlig hilsen / Best Regards
    Freddy Ulvseth
    http://freddy.ulven.com/rc

    Comment


    • #3
      Har hørt om mottakere som har ristet i stykker. Spesielt i store IMAC-fly (store skala-akrofly).
      Ville ikke tatt noen sjanser med den nei.

      Kjartan

      <font size=-1>[ Denne Beskjed ble redigert av: Natrajk den 2002-09-08 17:04 ]</font>
      mvh Kjartan

      Comment


      • #4
        Hvor gammel er denne mottageren?
        Hvis den er ny så høres det jo tvilsomt ut. Hvis den derimot har noen år på nakken, så er det vel bare å bite i det sure eplet, og kjøpe nytt. Det er ingen tvil om at elektronikk som blir utsatt for vibrasjoner og støt har begrenset levetid. Det gjelder spesielt mottagere, men også servoer.

        Men før du hiver den gamle, så kan du jo prøve å rense kontaktene, m/ for eksempel CRC 2-56 eller annen kontaktspray. Det trenger ikke være værre en det, og den kan vel forsatt være krute god til seilfly o.l. hvor vibrasjoner ikke er noe stort problem.

        - Richard

        Comment


        • #5
          Har mottageren vært med i kræsj/annen tøff behandling med (for) dårlig beskyttelse?

          Comment


          • #6
            Ja den har vært med på det meste det er en 10 år gammel futaba pcm motager..
            Det som er så surt er at de er ikke av de billigste motagerene, har 1 som fungerer fint og en som er ødelagt.
            jeg har også en helt ny 10 år gammel fm motager (futaba) som jeg ikke har krystall til er det noen som vet om jeg kan kjøpe et krystal til den og bruke den (jeg har en FF7)

            Comment


            • #7
              10 år er vel nesten levetiden på en slik.. kommer ann på lagring og vedlikehold...
              Koster ikke mye for ny mottaker da.. f.eks hitec motakere er helt topp spør du meg, ca 5-700,- for en 6 kanals... holder lenge...
              Med vennlig hilsen / Best Regards
              Freddy Ulvseth
              http://freddy.ulven.com/rc

              Comment


              • #8
                har litt lyst på orginal motager jeg da (futaba pcm) og de er ikke bilige men jeg har bestilt en fra rotor så får jeg se hvor mye regningen kommer på når jeg får den...

                Comment


                • #9
                  Anders Valland
                  Trondheim

                  Comment


                  • #10
                    eh....prøver en gang til, jeg...

                    En slik mottager må du enten sende på service, eller kassere. IKKE bruk den i noe slags fly før du har rettet feilen. Hvis det bare opptrer ved vibrasjoner er det massevis av muligheter for hva som er feil. det kan være brudd i loddinger eller brudd inne i komponentene. Bruddet trenger ikke være synlig, og er nærmest umulig å lete frem fordi alt virker så lenge mottageren ikke rister.
                    Anders Valland
                    Trondheim

                    Comment


                    • #11
                      Jeg har selv en Futaba FF7.. Jeg er helt enig at mottageren bør på service, eller kjøp ny! Et lite tips: Hitec mottaker fungerer heller dårlig mot min FF7 (vet ikke om dette er generelt Futaba - Hitec). Kjøpte en PCM Dual conversion sak fra Hitec som aldri fungerte skikkelig. Testet med forskjellige krystaller også. Det endte med at jeg byttet den mot en orginal Futaba!
                      En mulig feil kan forøvrig være at krystallet vibrerer i holderen, og at en gummihette rundt krystallet kan fikse problemet. Uansett, IKKE test dette i luften
                      Audun Thinn
                      Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                      Comment


                      • #12
                        FM/PPM mottakere pleier å fungere uansett merke på sender. Forutsatt en bruker original senderkrystall og original mottakerkrystall.
                        Bruker en merke X sender så skal krystallet i denne være av samme merke, og bruker en merke Y til mottaker så skal krystallen være av merke Y.

                        PCM mottakere er forskjellige fra merke til merke. Og her kan en ikke blande merke X og Y. Har en en sender av merke X så må PCM mottakeren være av merke X.
                        Grunnen til dette er at PCM kodingen og dekodingen er ikke standard og de forskjellige merkene gjør dette litt anderledes.

                        Det er også anbefalt å få "tunet" mottakeren til senderen sin en gang innimellom. Dette er mer vanlig i utlandet. Her til lands har jeg ikke hørt om noen som er i stand til å gjøre dette. Selv om det sikkert finnes noen.

                        Mvh
                        Kjelli

                        Comment

                        Working...
                        X