Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motor etter krasj

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motor etter krasj

    Det korte "røret" rundt/over luftinnsuget på min sc 46 forgasser brakk av under krasj. Jeg har ikke kjørt motoren etter krasjet, men vet noen om dette har noe å si? Dysenåla kan vris rundt og åpningen i luftinntaket kan justeres like glatt som før.

  • #2
    Dette røret er vel der for å skaffe korrekt luftmengde gjennom forgasseren, men dersom motoren går uten tror jeg ikke det vil ødelegge motoren. Det blir nok likevel en økt sjanse for å få støv ol. inn i blandingen. I så fall kan nok det ta knekken på motoren.
    Jeg tror kanskje jeg ville valgt å kjøpe ny forgasser.

    mvh Kjartan

    Comment


    • #3
      Hei

      Hvis jeg forstår deg rett så er det rett og slett den øverste delen av forgasseren som er brukket av.
      En forgasser er byggd opp som en venturi, som rett og slett er et fint ord for et rør som er innsnevret på midten. Dette gjør man for å benytte seg av den såkalte venturi effekten. Dette går ut på at når for eksempel luft strømmer gjennom røret blir trykket lavere i innsnevringen enn i endene av røret. Det er her spraybaren fra dysenåla står. Det lave trykket gjør at drivstoffet blir "sugd" inn i forgasseren og blander seg med lufta.

      For så å svare på ditt spørsmål: Når røret frem til tønna i forgasseren er borte erikke forgasseren lenger et venturi rør, trykket blir ikke lavere og drivstoffet blir ikke sugd inn slik det skal, så jeg vil anta at du ikke vil få motoren til å gå som den skal. (det betyr ikke nødvendigvis at det vil være umulig å starte den)

      - Richard Pleym

      Comment


      • #4
        Røret er ikke innsnevret på midten...
        Ca 1 cm i innvendig diameter, hele veiein igjennom. Det som har falt av er ca 1 cm langt. (hele røret)

        Comment


        • #5
          Hvilket rør er det snakk om?

          Som regel ser dette ut som en trakt, slik at hullet i tønna på forgasseren har mindre diameter enn øverst på forgasseren (der lufta suges inn). Innsnevringen er hullet i forgassertønna når du har full gass.

          - Richard Pleym

          Comment


          • #6
            Nå er det jo mulig at jeg husker feil. Nå må jeg skaffe ny potte og forgasser. Vet noen om noen fine nr. 2 modeller i ca. 40-størrelse?

            Comment


            • #7
              Bare for å avverge eventuelle misforståelser, så er det snakk om røret over tønna. Tønna og resten av motoren er helt fin.

              Comment


              • #8
                Man får kjøpt en slags "støv-hette" som man kan sette på innsuget på forgasseren, denne tres på utsiden av det røret du snakker om.. kanskje det kan hjelpe å sette på en slik for å få røret til å bli nogenlunde i riktig form igjen... koster nok ikke all verdens heller, mest sansynlig billigere enn en forgasser...

                Ellers er SC og Magnum motorer billigere enn OS, og går like bra etter min mening
                Med vennlig hilsen / Best Regards
                Freddy Ulvseth
                http://freddy.ulven.com/rc

                Comment


                • #9
                  Hverdan skal den festes? hele røret er borte...

                  Comment


                  • #10
                    Du kan jo prøve motoren uten røret. Jeg tror nok ikke at den kommer til å gå like bra som den gjorde, men det kan jo hende den er god nok.

                    Det er helt riktig formen på røret er der for å sugd inn drivstoffet inn i motoren (og for å blande luft og drivstoff), men det kan godt hende at det blir nok trykk uten.

                    mvh Kjartan

                    Comment


                    • #11
                      Hvorfor ikke bare bygge opp igjen det ødelagte røret, f.eks en silikonslange tredd nedover restene eller sette opp forgasseren i en dreiebenk, dreie av de knuste restene, dreie til et nytt og sette på med presspasning/lim. Da slipper man lure:

                      1 alternativ tar 27 sekunder.
                      2 alternativ tar 27 minutter.
                      3 alternativ, diskutere opp og ned her inne tar 27 år, eneste man får som svar er folk som tror, men ikke vet.

                      Comment

                      Working...
                      X