Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tomgang på OS 32sx

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tomgang på OS 32sx

    Hallo,

    jeg har en os32sx som har vært i lufta ca 10 turer. Motoren går som ei klokke på halv/full speed men fusker og dør ut på lave turtall(som ved innflyvning....:-/).
    Jeg mener det skal være mulig å stille en ekstra lufte skrue som har funksjon for lave turtall, og jeg mener det oxo er mulig på os32sx men jeg finner ikke denne skruen og jeg vet heller ikke hva som er best fremgangs måte for å tune dette inn. Jeg bruker 10% fuel.

    /zigma

  • #2
    Denne os'en har ikke en lufteskrue slik som noen motorer har. Istedet har du en skru som justerer posisjonen til dysen på tomgang. Det enkleste er å se i manualen for å finne den. Den ligger ihvertfall på forgasseren, plassert på en slik måte at du må bruke et lite skrujern for å komme til den.
    På den ene siden stikker enden av dysenålen ut, på motsatt side finner du denne skruen. Se først i manualen, så ser du hvor den er.

    Kjartan
    mvh Kjartan

    Comment


    • #3
      Hallo,

      Etter mye leting fant jeg omsider lufte skruen, den var godt gjemt…litt vanskelig å forklare så jeg la ved et bilde som illustrerer bedre. Som du ser av bilde så sitter skruen inne i throttle "røret".

      Bilde

      zigma


      <font size=-1>[ Denne Beskjed ble redigert av: zigma den 2002-10-01 08:13 ]</font>

      Comment


      • #4
        Jeg har nå fått stilt begge lufte skruene slik at motoren yter maks på full throttle og går jevt på tomgang, men fra tomgang til full throttle kan jeg kun øke langsomt de første 3-4 millimeterne på stikka, er jeg for rask så dør den ut, okey det kan jeg leve med, det som er et større problem er at motoren dør etter ca 10-15 min. flyvning, jeg flyr da med ca halv gass hele tiden.
        Det virker som om at motoren er spesielt ustabil når jeg gjør "raske" endringer i høyde eller rettning.

        I og med at dette er en relativt ny motor så burde vel dette fungert, kan det være en reklamasjons sak ?

        /zigma
        (*noe oppgitt*)

        Comment


        • #5
          Hei igjen!
          Selv om motoren går jevnt på tomgang kan det være ting som ikke stemmer.
          • Tomgangen er for lavt stillet. Dvs. at motoren har for lavt turtall på tomgang. Dette er neppe feilen. En modellflymotor tåler ganske lav tomgang. 2000 rpm er optimalt dersom du har mulighet til å måle.
          • Tomgangen er for "tynn". Dvs at det er litt for mye luft i blandingen på tomgang. Dersom du drar raskt på vil motoren stoppe pga at den ikke har nok drivstoff. Løsning: Juster tomgangskruen litt ut. Motoren skal fortsatt gå stabilt på tomgang.
          • Du har for varm/kald plugg.
          • Du har ikke tanken plassert i rett høyde i forhold til forgasseren. Dette fører til at trykket på fuelen som leveres til forgasseren endres mye. Dermed vil også de korrekte instillingene til forgasseren endres.


          Hvis jeg skal gjette så er feilen at motoren er litt for tynnt stillet både på tomgang og på full gass. Når du har brukt halve tanken får motoren mindre fuel, og blandingen blir enda tynnere. Dermed stopper motoren. Dette fører også til at motoren går for varmt i luften (noe som i seg kan føre til at motoren stopper)

          Kjartan
          mvh Kjartan

          Comment

          Working...
          X