Announcement

Collapse
No announcement yet.

Røyk-anlegg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Røyk-anlegg

    Er det noen som vil dele noen erfaringer de har med røk-anlegg.
    Hvilken "Røk-væske" for glow motorer mener du er den beste med tanke på motor størelse for varming m.m.(2t/4t).


    --
    Knut Dahl
    Getting High By Flying Low

  • #2
    Legg en kopperspiral inni potta som du kjører parafin eller diesel igjennom... eksperimenter med lengden på spiralen.

    Comment


    • #3
      Kunsten er å få varmet opp oljen tilstrekkelig til at det blir skikkelig røyk.
      Det som hjelper er:
      1 Stor motor, jo større jo bedre.
      2 Forvarme oljen
      3 Forstøve oljen.

      Til pkt. 1 stor bensinmotor er mye bedre enn en liten glødemotor
      Til pkt 2. send oljen gjennomm et rør som tar noen runder rundt enten sylinder eller potte før du sender den inn i eksosen.
      Til pkt 3. Inne i potta må du sende oljen inn i et lite rør, som kun har noen bittesmå huller. Da blir oljedråpene veldig små og lettere å gjøre om til røyk.

      Comment


      • #4
        Røykannlegg...

        Jeg har akkurat montert røykannlegg på CAP'en min..
        Jeg bruker en blanding av 50/50 Red-X og diesel.
        Fikk kjøpt ei pumpe på internett for en billig penge, la inn et 4,8v batt. i flyet, en ekstra tank er montert også.
        Tenk på tyngdepunktet, fordel vekten likt på begge sider av "G" punktet! :P
        La inn på radioen på egen bryter slik at pumpen starter når jeg har fra 50% gass og oppover mens bryteren står på...
        Testet dette forrige helg, fungerte supert!
        Med vennlig hilsen / Best Regards
        Freddy Ulvseth
        http://freddy.ulven.com/rc

        Comment


        • #5
          Røyk-anlegg

          Hvilken effekt har det at du blander i red-x. jeg bruker ren diesel og synes at dette går greit (bensinmotor). Koster ikke en liten flaske red-x nesten 100 kroner? Så med et blandingsforhold på 50/50 må da dette bli veldig kostbart. Jeg bruker en halv liter røykvæske på ca 2-3 minutter.

          Lars Erik Arntsen
          Mvh
          Lars Erik Arntsen

          Comment


          • #6
            røykannlegg...

            Hei,
            Jeg bruker 50/50 med red-x og diesel, da red-x gjør røyken mer hvit (er jeg blitt fortalt)
            I USA, der ting ikke koster noe, der bruker man ren red-x og ikke noe diesel.

            Jeg har gjort litt endringer hos meg, jeg tok kobberrøret, snurret dette 5 ganger rundt manifoilen (bøyen fra sylinderen til potta), og etterpå tok jeg litt sølvfolie rundt dette igjen.. dette skulle gjøre susen.
            Jeg har planer om å fly igjen i morgen, håper på ikke snø og grått vær i morgen... (ingen bombe om det blir det, for nå mens cap'en har stått med understeller revet av har sola skint som bare det.. humf )

            Gleder meg til å fly igjen...
            Med vennlig hilsen / Best Regards
            Freddy Ulvseth
            http://freddy.ulven.com/rc

            Comment


            • #7
              I USA bruker de egen røykvæske. Bruker ikke Red-X i det hele tatt fordi det er like dyrt der som her.

              Jeg kjøpte en MegaSmoke røykpumpe som jeg har montert i min lille Weston Magnum, og denne fungerer utmerket med bare den lille "injektoren" som følger med. Pumpa med injektor koster under tusenlappen hos Eureka RC, og pumpa er på størrelse med en 10-pakning med sigaretter.

              Selv bruker jeg 50/50-blanding med diesel og girolje, og dette gir en flott hvit røyk.
              Mvh.
              Kenneth Sørensen

              Comment

              Working...
              X