Announcement

Collapse
No announcement yet.

MÅ MAN BRUKE BILBATTERI?????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MÅ MAN BRUKE BILBATTERI?????

    Fra en nybegynner innen elektro: Jeg ser at de fleste computerladere er konstruert for å benytte bilbatterier som strømkilde. Men min favorittflyplass ligger langt inne i skauen, og det blir utrolig tungvint å dra på et 15-kilos bilbatteri sammen med modellen/radio/utstyr. Har tenkt å kjøpe en Schulze computerlader. Hvordan er det å bruke en mindre blyakk. som ladekilde for Schulzen; eks. en 7 AH 12V akku (2,5 kg) eller to slike koblet i parallell. Eller vil en slik blyakk. gi for store spenningsvingninger når den belastes hardt; f.eks. ved lading av 2,4 AH NiCD celler (ladestrømmen blir jo nærmere 5 A)? Vil ladingen bli like effektiv når blyakkuen nærmer seg utlading? Dersom jeg bruker 2 AH Nicd celler skulle to stk av de nevnte akkuene gi 7 ladinger. Eller vil det være noen tapskilde som gjør at antall ladinger blir færre? Noen fornuftige synspunkter på dette? Mulig at dette spørsmålet burde stå på motorsiden, men der er det så lite liv. Mvh.

  • #2
    tja

    Nei, det er ikke nødvendig å bruke et stort blybatteri. MEN dette har mye med at batteriet skal kunne levere mange amp på en gang.
    Det 7AH blybatteriet du tenker på vil ikke vare lenge.

    Blybatterier misliker sterkt å bli tappet tomme. Helst burde en ikke bruke mer en ca 50-60% av kapasiteten på dem før de får lading igjen.
    Jeg vil anbefale deg å få tak i et på rundt 40AH med håndtak.
    Konstruere en ryggsekk så du kan bære det på ryggen kanskje?

    En lader har tap i seg, men hvor mye den faktisk trekker i ampere er sterkt avhengig av hvor mange celler du lader. Tar du lade-effekt og legger til 20% så er du nok ikke langt unna..

    Mvh
    Kjelli

    Comment


    • #3
      Jeg har en Schulze lader som lader med 5,5A på maks. Den krever at batteriet leverer mer enn 11,5V og helst 12V under maks belastning for å lade.

      Jeg har et motorsykkelbatteri på 9A som jeg bruker av og til, og dette blir litt snaut. Med fulladet batteri får jeg 1-2 ladinger på en 1700mAh pakke.

      Jeg vil nok anbefale å bruke et bilbatteri, som jeg vanligvis gjør. Dette funker utmerket.

      Comment


      • #4
        Hva med å lage en "trillebår" eller lignende?

        Hva med å lage en liten trillebår av ett eller annet slag.. enkelt å trille med seg...
        Er noe dritt å stå på stripa uten strøm
        Med vennlig hilsen / Best Regards
        Freddy Ulvseth
        http://freddy.ulven.com/rc

        Comment


        • #5
          Veldig enkelt. Har du et godt fulladet 12 v 10 ah batteri så har du teoretisk 120000 vma til rådighet. Skal du så lade et 9,6 v 1200 mah så trenger du 11520 vma fra null til fullt ladet. Teoretisk kan du da lade 10,4 ganger. Men praksis er alltid litt annerledes enn teori (vil ta alt for mye plass å utrede det her). Så regn derfor med ca halvparten, dvs 5 ganger. Har du derimot et 12 v bilbatteri på 50 ah, så vil du kunne lade samme batteri 5x5 dvs 25 ganger. Dette forutsetter topp ladet og relativt nytt 12 v batteri. Slik kan man regne ut hvor mye strøm man har til rådighet (og så kan det være artig å se om det stemmer i praksis). En annen ting er at det er stor forskjell på hvor kresne ladere er på lav spenning. Noen lader fullgodt langt under 10 v forsyningsspenning (da kan man tyne mange ekstra ladinger ut av batteriet), mens andre slutter å fungere bare spenningen så vidt detter under 12 v (da blir det fort slutt på moroa). De fleste blybatteri kan levere store strømmer over korte perioder (såkallt startstrøm), så de er godt egnet som forsyningsbatteri.

          Comment


          • #6
            Finnes det en slags adapter så en kan bruke feks. delta peaken hjemme?
            Stress å lade opp blybatteriet hele tiden...
            Kan jo alltids mekke noe selv, men det er vel ikke helt sunt..
            Finnes det noen smarte ferdigløsninger her?

            Comment


            • #7
              OBS! OBS! Man må ikke bli for smart! Det kan bli dyrt. I værste fall tar ting fyr, og det kan bli katastrofalt. Ihvertfall innendørs. En lader beregnet for 12 v likestrøm er normalt helt avhengig av ren strøm for å fungere som den skal. Og det er det kun batterier som gir. Den må aldri kobles direkte til andre strømkilder som batteriladere, eliminatorer el. Kobles den til et batteri i en bil bør motoren ikke gå. Alt dette kan føre til at laderen ikke skjønner når den skal koble seg av og ødelagt batteri eller verre ting kan bli resultatet.
              Når det er sagt, så tåler enkelte ladere uren likestrøm bedre enn andre. Men regn i utgangspunktet ikke med det. Det kan gå bra en gang og så kobler den seg ikke ut neste gang.

              Comment


              • #8
                Det finnes likestrømskilder som kan brukes. Sjekk spec'en på laderen din, kan hende står det der hvor stor spenning og strøm som kreves fra en slik kilde for å drive laderen din. Du må vite begge deler, det holder ikke med spenning alene.

                Når det gjelder blybatteri så er det beste å bruke et såkalt fritidsbatteri og ikke et bilbatteri.

                Bilbatterier er designet for å leve med kontinuerlig topplading, og de misliker sterkt å utlades. De dør hvis du utlader dem for mye.

                Fritidsbatterier (slike som man bruker i campingvogner, hytter osv.) er derimot designet for dyp utlading. Hvid du ønsker god levetid på kildebatteriet ditt så bør du satse på et slikt. Dyrere, men ikke på lang sikt.
                Anders Valland
                Trondheim

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Mossie69

                  Bilbatterier er designet for å leve med kontinuerlig topplading, og de misliker sterkt å utlades. De dør hvis du utlader dem for mye.
                  Sant nok men dette varierer mye....
                  Low and slow with power to go !!

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har tidligere brukt 7A 12V oljefylt batteri (tidligere gel-batteri). Disse fungerer helt ypperlig til normale ladinger i felten og vil helt sikkert fungere for deg og. De er vedlikeholdsfrie og tåler helt fint til lading av normale drivpakker (feks 10 celler ved 3-5A) Din lader vil si ifra når batteriet er tomt, så det er ikke noe problem. Ett slikt batteri får du kjøpt for en billig penge. Nå kan det også hende du kan lade det opp igjen med Shulze-laderen din så slipper du en ekstra lader.

                    Hvis du legger litt ekstra penger i det kjøper du ett 18A oljefyllt batteri. Jeg har dette og lader alt mellom himmel og jord med dette. I tillegg har jeg en plugg-in lader som gir 2,7A som jeg lader dette med (var billig og automatisk). Dermed trenger jeg ingen trafo hjemme, siden batteriet med påkoblet lader alltid er klar til bruk. Shulze-laderen din vil også kunne kobles på mens laderen er påkoblet.

                    Ett lite poeng til slutt: Skal du lade mer enn 5A og 10 celler vil nok ett bilbatteri gjøre en mye bedre jobb. Men, de færreste har vel bruk for det.
                    Jo Grini
                    http://vimeo.com/jojoen
                    http://www.youtube.com/jojoenno
                    http://www.jojoen.no/

                    Comment


                    • #11
                      Det finnes ikke "oljefylte" blysyre batteri..


                      Det er GEL og AGM type på markedet av de ventilregulete noe som ikke har noe med olje ågjøre.


                      Startbatterier tåler dårlig å bli kraftig utladet.

                      Forbruksbatteri tåler dette greit, men husk at jo dypere utlading jo kraftigere blir blyet "kjørt" noe som medfører kortere levetid. For lengst mulig levetid, ha det toppladet med vedlikeholdsspenning og unngå utladesykler..

                      Ventilregulerte blysyre batteri, tåler å stå uten lading i lenger tid enn de frittventilerte. Dette er fordi det er tilsatt ulike stoffer i blyet som hindrer til en viss grad sulfatering. Ulempen er at disse stoffene fører til økt vannforbruk og dermed redusert levetid for batteriet, da man ikke kan fylle vann på disse tette batteriene.

                      Comment

                      Working...
                      X