Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner med Rossi .53 motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybegynner med Rossi .53 motor

    Hva er de forskjellige tingene på motoren? se: Yahoo | Mail, Weather, Search, Politics, News, Finance, Sports & Videos

    Hva er glødeplugg og hvordan starter jeg en motor?

    Jeg er helt nybegynner på motor, som dere sikker forstår.

    Takk på forhånd!

  • #2
    Hei!

    Dersom du ser gjennom artiklene som ligger her på modellhobby.org, vil du finne flere som omhandler motor og innkjøring av motor. Disse er svært nyttige. Etter å ha lest dem kommer du sikkert til å lure på noe mer, da er det bare å spørre her.

    Lykke til!
    Hilsen Kjartan
    mvh Kjartan

    Comment


    • #3
      Takk for tippset!
      Leser "Alt om Glødepluggen", men jeg har ikke funnet ut hva hullet på toppen av motoren er, og hva av de to skruene som er hva.

      Comment


      • #4
        Yahoo | Mail, Weather, Search, Politics, News, Finance, Sports & Videos
        Kan noen bare si meg hva tingene merket på bilde er?

        Comment


        • #5
          Alt du har merket av er på forgasseren, denne forsyner og du kan regulere inntaket av luft og fuel med nr. 2 det vanligste er at skruen skal fra den er helt inne 2,5-3 runder ut, men du må fininstille selv.
          1. er der luften kommer inn
          3. Er rett og slett det fuelen skal inn.
          4. Vet jeg ikke hva er!
          Tips: Få en som kan det til å hjelpe deg! Les bruksanvisningen!

          Comment


          • #6
            4= tomgangs hastighet ser det ut som, litt uklart bilde......
            Low and slow with power to go !!

            Comment


            • #7
              4= tomgangs hastighet ser det ut som, litt uklart bilde......
              Low and slow with power to go !!

              Comment


              • #8
                Tusen takk for hjelpen!
                Vet dessverre ikke om noen som kan hjelpe meg

                Bruksanvisningen var noe tynn, bare sikkerhets advarsler, en tegning av motoren med kurver og kort innkjørings beskrivelse.

                Leste artikelen om glødeplugger ( http://www.modellhobby.org/nyheter.php?id=42&category=3 ) der står det "Når det kobles til en spenning til glødepluggen...". hvilken spenning skal jeg koble til pluggen for å starte? Og er det viktig å bryte spenningen umidelbart når motoren starter?

                Leste en guide for balansering av propeller, men finner den ikke nå ER det veldig viktig å balansere propellene nøye? Vil det bli vibrasjoner hvis den ikke er i balanse? Og kan det være en sikkerhetsrisiko??

                Comment


                • #9
                  Guiden for balansering av propeller er flyttet fra 'Artikler'- til 'Guider' kategorien: http://www.rchobby.org/nyheter.php?category=5

                  Ellers så lurer jeg på om du ikke burde prøve å komme i kontakt med noen som bor i nærheten av deg. Litt lettere hvis en kunne vise og hjelpe deg på stedet

                  Comment


                  • #10
                    Kanskje jeg skal prøve det

                    Comment


                    • #11
                      Du skal koble 1.5 volt til glødepluggen. Dersom man har et 12v bilbatteri finnes det paneler man kan koble det til. Disse har uttak for 1.5v til gløding, samt uttak for elektrisk starter og fuelpumpe.

                      Det er ikke farlig om glødingen blir stående på en liten stund etter at du har startet motoren. Enkelte kobler et batteri i flyet slik at det kontinuerlig gis gløding på pluggen (det trenger man vanligvis ikke).

                      mvh
                      Kjartan
                      mvh Kjartan

                      Comment


                      • #12
                        Er ikke hjemme nå, men jeg synes å huske at hele gldåepluggen er i metall. Så hvor på pluggen skal jeg koble pluss og minus?

                        For å starte kobles strøm til pluggen, og jeg gir propellen en puff med en pinne?

                        Comment


                        • #13
                          Enkleste måten å koble strøm på pluggen er å kjøpe en glødepluggklype. Den får du kjøpt hos en modellforhandler. Den er et "must".

                          Du kan godt starte med en pinne, men det enkleste er elektrisk starter. Spesielt dersom du ikke er vant med modellflymotorer. Det kan være litt vrient å få dem til å gå bra til å begynne med. Da er det nyttig å slippe å stresse med å starte motoren.

                          Bor du i nærheten av noen klubb? Det kan være veldig lurt å ta kontakt med dem slik at du kan få hjelp med innkjøring av motoren.

                          Kjartan
                          mvh Kjartan

                          Comment


                          • #14
                            Hei: Tror nok det beste for deg ville være å ta deg en dag på stripa til modellflyklubben i ditt distrikt.Følg med ,spør og grav.Det sparer du masse penger og ergelser på.Kjøp deg skikkelig startutstyr som el.starter,fieldbox og fuelpumpe med en gang.Ellers kommer du ikke igang og alt blir bare dritt.Lykke til!mvhTrainer.

                            Comment


                            • #15
                              Ja, det beste hadde nok vært å tatt seg en tur på en stripe når det var noen der. Probleme mitt er at de ikke finnes noen klubb der jeg bor. Vet bare om et par stykker som driver med seilfly, kanskje noen av dem har brukt motor.

                              Jeg syns også det er morsomt å gjøre ting selv og gjøre egne erfaringer, men går det skikkelig skeis er det ikke alltid like moro lendre

                              Og når jeg har fått utstyr som jeg trenger begynner det virkelig å "klå" i fingrene mine.

                              Comment

                              Working...
                              X