Announcement

Collapse
No announcement yet.

Medlem i NAK for å delta på Vingtreff/Nordic?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Medlem i NAK for å delta på Vingtreff/Nordic?

    Heisann!

    Jeg har i år ambisjoner om å delta i et par konkurranser eller tre, poblemet mitt er at jeg er medlem i en klubb som ikke er NAK-medlem. En meget hyggelig og aktiv klubb forresten, som jeg raskt meldte meg inn i etter jeg flyttet dit jeg nå bor (Jessheim). Jeg prøvde så å melde meg inn som uavhengig medlem av NAK, noe som var mulig tidligere, men ikke nå lenger

    Jeg deltok på to vingreffkonkurranser for noen år siden og syntes det var skikkelig morsomt. Har lyst å komme i gang igjen, men får ikke lov hvis klubben ikke er NAK-medlem etter det jeg forstår.

    Er det noen som har forslag? Kanskje det er noen klubber som er NAK-medlem som vil ha et nytt betalende medlem?

    Hilsen
    Richard

  • #2
    Det kan sees på som påtvunget NAK-medlemsskap for klubber...

    Du kan eventuelt melde deg inn i en klubb som er NAK medlem (det er faktisk den eneste mulighet, har jeg fått beskjed om). Det finnes klubber som du kan melde deg inn som støttemedlem. Prisen er lavere enn om du er et aktivt medlem (bruker flyplassen mm.).

    Sjekk f. eks. ut Valdres Flyklubb Modell, Valdres Modellflyklubb. Tror de har en slik løsning

    Comment


    • #3
      Re: Det kan sees på som påtvunget NAK-medlemsskap for klubbe

      Originally posted by klausre
      Du kan eventuelt melde deg inn i en klubb som er NAK medlem (det er faktisk den eneste mulighet, har jeg fått beskjed om). Det finnes klubber som du kan melde deg inn som støttemedlem. Prisen er lavere enn om du er et aktivt medlem (bruker flyplassen mm.).

      Sjekk f. eks. ut Valdres Flyklubb Modell, Valdres Modellflyklubb. Tror de har en slik løsning
      Jeg må få korrigere litt her;
      Støttemedlemmer har ikke anledning til å være aktive lutfsportsutøvere, altså bl.a. delta i konkurranser. Det må altså tegnes vanlig medlemskap, enten det er barn, ungdom eller senior (regner med at Richard ikke er pensjonist).
      Ellers er det riktig at Valdres FK/Modell mer enn gjerne tar i mot medlemmer hvorfra som helst, og det er en bra og aktiv klubb.
      Edit: VFKM har lav kontingent selv for seniorer!

      Og en ting til: NAK vil bli fusjonert med NLF dersom årsmøtet i mars er enige. Da vil det bare være Norges Luftsportsforbund (NLF) som teller.

      Mvh
      Terje Martinsen
      leder Modellflyseksjonen/NLF
      Mvh Terje Martinsen
      leder Modellflyseksjonen/NLF
      www.modellfly.info

      Comment


      • #4
        Hvorfor ikke melde klubben du er medlem av inn i NLF/NIF. ?
        Jo fler vi er til bedre er det
        Nils Olav Moe

        Elefun
        www.artistic3d.net
        www.3dpilot.net

        Comment


        • #5
          VMK har fått nytt medlem

          Takk for tilbakemeldingene deres. Jeg sendte en mail til Valdres og fikk en hyggelig tilbakemelding fra Jo Grini om at jeg var velkommen som medlem. Takk for tipset!

          Richard

          Comment


          • #6
            T.o. så har Skedsmo modellflyklubb en årskontingent på kun 25,-.
            Slå den! Fullverdig medlem uten forpliktelser for kr 25. Det er mest gamle menn med friflukt og linestyring, men også litt skala R/C. Også meg da, som skal begynne med Nordic nå i sommer

            Skedsmo er med i NAK/Luftsportsforbundet så da er anvsvarsforsikringen med på kjøpet som den er i alle andre klubber tilsuttet NAK.

            MVH

            Jon
            MVH

            Jon Gunnar Wold

            Comment


            • #7
              Originally posted by Jon Wold
              T.o. så har Skedsmo modellflyklubb en årskontingent på kun 25,-.
              Slå den! Fullverdig medlem uten forpliktelser for kr 25. Det er mest gamle menn med friflukt og linestyring, men også litt skala R/C. Også meg da, som skal begynne med Nordic nå i sommer

              Skedsmo er med i NAK/Luftsportsforbundet så da er anvsvarsforsikringen med på kjøpet som den er i alle andre klubber tilsuttet NAK.

              MVH

              Jon
              Dette er vel ikke helt riktig?
              Det blir 25kr + kontigent til NAK/NLF, og er man støtte medlem så har man kun forsikring om annet fullt medlem står bak deg når du flyr. Betaler man "litt" mer så er man god nok til å fly alene

              Kategori Sum
              Senior 445kr
              Familiemedlemmer 210kr
              Ungdomsmedlemmer 280kr
              Militæremedlemmer 330kr
              Barnemedlemmer 210kr
              Pensjonistmedlemme 330kr
              Støttemedlemmer 65kr
              ---------------------------------------------------------------------------------
              Det du må betale om din klubb går inn i NAK/NLF, er din kontigent pr idag + sum på din medlemskategori her.

              Personlig så synes jeg dette er for dyrt i forhold til hva man får igjen for pengene, og disse prisene bidrar vel ikke akurat til noen høyere rekrutering heller.

              Comment


              • #8
                Det kan kanskje høres litt dyrt ut, men klubbene som er tilsluttet NLF kan få tilgang til støttemidler gjennom idrettsforbundet som andre klubber ikke får. Det krever imidlertid at noen i klubben gidder å sette seg inn i hvordan regelverket fungerer, for det er ingen som kommer springende etter dere med penger.

                Jeg tror og at de fleste som driver med modellfly bruker så mye penger på denne hobbyen at medlemskontingenten til NLF blir en dråpe i havet.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Jon Roger
                  Det kan kanskje høres litt dyrt ut, men klubbene som er tilsluttet NLF kan få tilgang til støttemidler gjennom idrettsforbundet som andre klubber ikke får. Det krever imidlertid at noen i klubben gidder å sette seg inn i hvordan regelverket fungerer, for det er ingen som kommer springende etter dere med penger.

                  Jeg tror og at de fleste som driver med modellfly bruker så mye penger på denne hobbyen at medlemskontingenten til NLF blir en dråpe i havet.
                  Det er på det rene at slike midler er svært vanskelige å få, og de som deler ut disse midlene har vel den samme holdningen til modellfly som de fleste andre antar jeg. Vet du om noen som har fått penger? Og hvor mye?

                  Jeg antar også at du som de fleste andre bruker en større sum på bil i løpet av et år? Er du medlem i NAF eller eller en annen bliorganisasjon av den grunn?
                  Argumentet at man bruker så mye penger på dette at man godt kan bruke enda mer, er helt dødt og helt meningsløst.

                  Det som er noe helt annet enn penger er at man får slikt tredd nedover ørene, og blir tvunget til å være medlem osv... Regler som at man ikke får fly på stevner i regi av klubber tilsluttet NAK/NLF uten å inneha fullt medlemskap, og at man om klubben melder seg inn ikke får lov å være et utenforstående medlem men blir påtvunget å melde seg inn er ikke en god løsning og er både frustrende og diskriminerende.
                  Jeg tror også at det faktisk er endel folk der ute som ikke ønsker å bruke masse penger på denne hobbyen, og kanskje startet med den fordi den ikke kostet så mye penger i utgangspunktet, og de ønsker kanskje ikke å kaste 445kr ut i et stort pengesluk som man ikke føler eller merker at man får noe igjen for.

                  Jeg synes det burde komme en debatt rundt dette, hva mener folk?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Medlem i NAK for å delta på Vingtreff/Nordic?

                    Originally posted by richard
                    Jeg deltok på to vingreffkonkurranser for noen år siden og syntes det var skikkelig morsomt. Har lyst å komme i gang igjen, men får ikke lov hvis klubben ikke er NAK-medlem etter det jeg forstår.
                    ...tror faktisk dette er essensen i ønsket til richard. Hvis han vil være med å konkurrere så må han vel være medlem i en NLF-tilsluttet klubb.
                    Man kan godt diskutere om et NLF-medlemskap er vel anvendte penger for enkeltmedlemmer og klubber, men har man ambisjoner om å konkurrere er vel ikke denne kontingenten det største hinderet?
                    Jeg har forresten det samme problemet og må finne en klubb som er NLF-tilsluttet. Kunne startet en modellflygruppe i den lokale flyklubben, men tror jeg satser på et medlemskap i nærmeste etablerte klubb.
                    Må man så må man....ser problemet men får ikke helt bestemt meg hvor stort jeg synes det er.
                    Mvh

                    Olav Lund

                    Comment


                    • #11
                      Condor modellflyklubb

                      Dere må gjerne melde dere inn i Condor flyklubb også, Vi har en lav kontingent på kun kr 100,- (pluss NAK agifter) Vi er en liten gruppe i Tønsberg med tilhold på "mandagsklubben" og tar gjerne imot nye medlemmer i det ganske land.
                      Rolf

                      Comment


                      • #12
                        Det er på det rene at slike midler er svært vanskelige å få, og de som deler ut disse midlene har vel den samme holdningen til modellfly som de fleste andre antar jeg. Vet du om noen som har fått penger? Og hvor mye?

                        Jeg antar også at du som de fleste andre bruker en større sum på bil i løpet av et år? Er du medlem i NAF eller eller en annen bliorganisasjon av den grunn?
                        Argumentet at man bruker så mye penger på dette at man godt kan bruke enda mer, er helt dødt og helt meningsløst.

                        Det som er noe helt annet enn penger er at man får slikt tredd nedover ørene, og blir tvunget til å være medlem osv... Regler som at man ikke får fly på stevner i regi av klubber tilsluttet NAK/NLF uten å inneha fullt medlemskap, og at man om klubben melder seg inn ikke får lov å være et utenforstående medlem men blir påtvunget å melde seg inn er ikke en god løsning og er både frustrende og diskriminerende.
                        Jeg tror også at det faktisk er endel folk der ute som ikke ønsker å bruke masse penger på denne hobbyen, og kanskje startet med den fordi den ikke kostet så mye penger i utgangspunktet, og de ønsker kanskje ikke å kaste 445kr ut i et stort pengesluk som man ikke føler eller merker at man får noe igjen for.

                        Jeg synes det burde komme en debatt rundt dette, hva mener folk?
                        Jeg er medlem i NAF for å få veiboken.
                        Jeg er medlem i NLF/NAK for å få en ordentlig forsikring.
                        Jeg er medlem i NLF/NAK for å ha en til å passe på Luftfartstilsynet på mine vegne
                        Jeg er medlem i NLF/NAK for å heve modellflygingens anseelse.
                        Jeg er medlem i NLF/NAK for å få et meget bra medlemsblad
                        Jeg er medlem i NLF/NAK for å få mulighet til å delta på bl.a. stevner, treff og konkurrranser

                        Det er klart at byråkrater og politikere som ser på en gjeng som flyr modellfly på et jorde, som en gjeng som flyr modellfly på et jorde.

                        De ser absolutt ikke sånn på modellflyklubbene i NAK/NLF. Holdningen klubbene møter hos politikere og byråkrater er faktisk helt annerledes. Det rapporteres fra det ganske land om klubber som får støtte til sine ting, og som opplever å bli tatt på alvor og på lik linje med andre idretter innen sin kommune.

                        I dagens samfunn er det faktisk slik at å drive noe organisert virksomhet, det koster penger, og du må innrette deg etter de regelene som gjelder for den virksomheten.
                        Er du ensom ute på jordet, så koster det ikke noe, men blir det for kjedelig og du vil inn i et miljø, en klubb, da koster det faktisk penger.

                        NAK/NLF gir faktisk mer igjen til sine medlemmer, enn det kontingenten koster.

                        Dette har vært diskutert op og ned i årevis, tidligere var det mye av den holdningen du uttrykker, men etter av NAK gikk inn i NLF, har det skjedd en endring. NAK's modellseksjon var nede på rundt 1000 medlemmer, nå er det snart 2500.

                        Det tyder på at NAK/NLF gjør de riktige tingene riktig.

                        Comment


                        • #13
                          Vet du om noen som har fått penger? Og hvor mye?
                          Vi i Forus RCKlubb har i år fått støtte til å sette opp sikkerhetsgjerde. Jeg husker ikke hvor mye vi fikk, men det dreier seg om endel tusenlapper.

                          Om vi ikke hadde vært medlemmer i NLF og dermed ikke fått denne støtten ville vi allikevel måtte brukt penger på dette. Dermed måtte vi nok ha økt medlemskontingenten for å dekke inn dette, så kanskje NLF medlemskapet ikke er så dyrt allikevel.

                          Det er ganske sikkert at vi oppfattes som mer seriøse ovenfor omverdenen når vi fremstår som en del av idrettsforbundet enn om vi fremstår som en gjeng som flyr modellfly på et jorde.

                          Comment


                          • #14
                            Jeg henger meg på...

                            Det er på det rene at slike midler er svært vanskelige å få, og de som deler ut disse midlene har vel den samme holdningen til modellfly som de fleste andre antar jeg. Vet du om noen som har fått penger? Og hvor mye?
                            Da Vingtor skulle arrangere NM F3A i sommer, fikk vi en BETYDELIG sum av forbundet slik at vi kunne tilby alle undommer gratis kost & losji hele uken!!
                            NLF er mer enn behjelpelige når det kommer til rekruttering og ungdomsarbeider, noe jeg personlig setter utrolig stor pris på!
                            Det er EN av mange grunner til at jeg velger å gi min fulle støtte til NLF..

                            Jeg vil råde deg til å melde deg inn i en NLF-klubb i nærheten, og begynne treningen! Håper vi ser deg på NM 2005
                            Audun Thinn
                            Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                            Comment


                            • #15
                              Det er jo litt artig å se at det plutselig blir liv i en tråd som snart er to år gammel . Jeg har nå vært medlem av Valdres MFK i snart to år og er meget fornøyd med det. I tillegg har jeg min lokale stripe på Kløfta som jeg også har meget stor glede av, jeg vet de har sine grunner til ikke å melde seg inn, noe som er helt problemfritt for meg.

                              At vi har et øvre organ som kan sørge for en kollektiv og personlig forsikring når vi reiser rundt på treff og stevner i Norge er jeg bare glad for. Jeg trenger ikke å gå rundt å være usikker på dette. I tillegg får jeg et flott blad hjem i posten noen ganger i året.

                              Når gjelder konkurransene har det desverre blitt alt for lite av dette, kun Jarlsberg i 2003, i år ble det ingen. Jeg prøver igjen neste år. To små unger tar mye tid, men neste år er eldstemann 5 så da prøver vi med trainerkabel !

                              Comment

                              Working...
                              X