Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fuel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fuel

    Jeg synes nå at man opererer med altfor lite oljeinnhold i fuelen.Tidliger avr det slik at opptil 20% olje var vanlig.Nå er det slik at 14-15% synes vanlig,og det selv om nitroinnholdet er høyt.Min helimotor skar seg her om dagen-15%aerosave og 15% nitro.Aldri mer sier jeg.Derfor blander jeg heretter i noe mer olje. Hva skal man vel med fuel som ikke søler når motoren går til helvete.
    tjohan

  • #2
    Re: Fuel

    Originally posted by tjohan
    Jeg synes nå at man opererer med altfor lite oljeinnhold i fuelen.Tidliger avr det slik at opptil 20% olje var vanlig.Nå er det slik at 14-15% synes vanlig,og det selv om nitroinnholdet er høyt.Min helimotor skar seg her om dagen-15%aerosave og 15% nitro.Aldri mer sier jeg.Derfor blander jeg heretter i noe mer olje. Hva skal man vel med fuel som ikke søler når motoren går til helvete.
    Ja sant nok, men det går fremover med utviklingen her også, bedre olje, da trenger man mindre.
    Olje % er ikke uviktig men kvaliteten på oljen er mye viktigere her når % er lav.
    Driver både med fly og bil har aldri hatt problemer med fulen jeg bruker selv om den "kun" inneholder 15% olje. På biler er det enormt turtall og elendig kjøling , men det går greit der også !!!
    Low and slow with power to go !!

    Comment


    • #3
      Fuel

      Det er klart at oljer har blitt mye bedre.Likevel er det slik at alt har sin grense.Ser i ganske mange artikler i utenlandske blader at enkelte blander faktisk i noe castor.I årenes løp har jeg brent opp ganske mange hundre liter fuel..for ikke så si tusenvis.Kun denne gangen har jeg vært borti skjæring.
      tjohan

      Comment


      • #4
        Re: Fuel

        Originally posted by tjohan
        Det er klart at oljer har blitt mye bedre.Likevel er det slik at alt har sin grense.Ser i ganske mange artikler i utenlandske blader at enkelte blander faktisk i noe castor.I årenes løp har jeg brent opp ganske mange hundre liter fuel..for ikke så si tusenvis.Kun denne gangen har jeg vært borti skjæring.
        Men er du sikker på at det var lite olje som gjorde utslaget ? Er vel ganske vanskelig å bevise det ene eller andre..... I og med du har brent opp såpass med fuel har du sikkert litt greie på hva dette dreier seg om.
        Nå vet jeg ikke mer om saken en du skriver her, litt vanskelig da.... men den har ikke gått for magert da ? På heli/fly er det ikke dette så kristik som på bil, jeg ble ganske skremt da jeg startet med rcbil. Her er det meget lett å kjøre for magert=havari. Håper du finner ut av det om grunnen er fuel eller andre ting, lykke til !
        Low and slow with power to go !!

        Comment


        • #5
          Olje i Fuelen??

          Jeg kjører 1/8 Buggy og dette er motorer som går opp i ca 40-42000
          omdreininger. Det fleste kjører med 12-13% olje på disse motorene
          og det er altfor lite. Det samme gjelder for flymotorer.
          På mine OS-motorer så kjører jeg 18% olje og da vet jeg at motoren min holder full gass 40 til 50 liter Fuel.(Konkurranse tunet motor)
          Det finnes også endel stoffer som redusere friksjon i motoren og dette har jeg prøvd med gode resultater. De siste norgescupløpene i fjor
          hadde mine motorer 92-95 grader og det er veldig lavt.
          Jeg har ikke prøvd disse stoffene på flymotorer men jeg antar at man får en bra varmereduksjon her også.

          Comment


          • #6
            Hvordan fuel bruker du?
            Nils Olav Moe

            Elefun
            www.artistic3d.net
            www.3dpilot.net

            Comment


            • #7
              Jeg kjører Byron fuel med 25% nitro og titter man inn i eksosporten ser
              man at motoren er nesten som ny men med litt cognaq farge.
              Dette betyr at den får en veldig bra forbrenning. Jeg har prøvd mye
              annet fuel og det soter som f........

              Comment

              Working...
              X