Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fly simulatorer... nytteverdi ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fly simulatorer... nytteverdi ?

    Har ikke vært aktiv modellflyver på maange år, men har nå kjøpt ny radio og lapper på gamle fly, også kjøpt en ny trainer.
    Simulator er en mulighet jeg ikke hadde den gangen, og bør vel være ett greit alternativ for å få litt finger følelse, sitter med en aning av att det trengs.
    Hitec radion gir jo mulighet til dette.
    Men er nytteverdien så stor som jeg tror den er? Kan jeg spare en traumatisk balsahaug eller to, så tar jeg gjerne noen timer foran PC en jeg

    Noen som har erfaring med de forskjellige simulatorene og kan komme med innspill på dette.
    Har selvfølgelig lastet ned FMS og kikket litt på den, men mangler kabel, dette er vel den rimligste løsningen. Noen som vet om en slik er tilgjengelig fra norsk leverandører, jeg har ikke funnet noen

    Håper noen har innspill

    mvh MM

    Beklager la ikke merke til att det var egen gruppe for flight sims i farten,
    Mye av det jeg etterlyser er omhandlet der

    Moderator kan slette denne tråden
    mvh MM

  • #2
    simulator

    Hei ,kan absolutt anbefale å bruke simulator, Kjøp deg interfacekabel som annonseert her på forumet og sett igang! MVH Trainer.

    Comment


    • #3
      Da fikk jeg testet FMS med radioen, en kamerat lånte meg en kabel, og da turen på stripa innskrenket seg til litt motor trimming og kaffedrikking (sikkert like greit ) pga sterk vind og snø. Så tok jeg noen timer foran simulatoren istedet. Har helt klart mye for seg, iallefall for meg som ikke har rørt en radio på 15-20 år.
      Spesielt landingsinnlegg/landing og stikkefølelse tror jeg det er endel og hente på og bruke simulator...iallefall slipe av seg de værste unotene mht overkompansering etc.
      har ikke erfaring med andre simulatorerer men der jeg synes FMS er svakest er takeoff, nesten uten nytteverdi etter mitt syn. lite ujevnheter snø, kastevinder, motordrag og andre uhumskheter der
      Skal ta noen timer foran skjermen ila uka, og prøve å ha like seriøs innstilling som om det var en real flight...så satser jeg på riktig takeoff søndag, med en mer rutinert luring i andre enden av trainerkabelen
      mvh MM

      Comment


      • #4
        Jaha det var dett, etter en ukes drøy intensiv trening med FMS var tiden inne til relanseringen som pilot.
        Kastet meg ut i det uten sikkerhetsline. Forholdene var heller ikke de enkleste med endel vind tildels ustabil Hadde ikke nevneverdige problemer med take off, overstyring eller annet fanteri....gikk rett og slett utrolig greit.
        Men endel epoxy kommer det til og gå med uansett, feilbedømte avstanden inn til stripa, kom litt for lavt og traff toppen på ei furu i ett ellers kontrollert landings innlegg
        Krasj Bang Bong som en annen sa ett annet sted på forumet. Shit happens.

        Men tilbake til simulator treningen.....dette funker megabra må være konklusjonen, jeg hadde ikke hatt en sjans uten den. Anbefales på det varmeste
        mvh MM

        Comment


        • #5
          Re: simulator

          Originally posted by trainer
          Hei ,kan absolutt anbefale å bruke simulator, Kjøp deg interfacekabel som annonseert her på forumet og sett igang! MVH Trainer.
          Hei.
          Du kan bare si ifra hvis du skal selge den!!!

          Comment


          • #6
            Stiller med nytt fly til helga en høyvinget trainer med en 46 motor...så nå bør simulatortreningen helst ha kastet noe av seg , Og en Stick 40 er på vei i posten ett eller annet sted. Har en mistanke om att dette kommer til og bli etter hestekur prinsippet...må gjøre skikkelig vondt før det blir godt. Slik var det sist også. Hamstrer epoxy og sorterer finer og balsa frem til søndag kveld.
            Men hadde helt glemt hvor mye tid dette tar...jøsses. Håper burnraten går ned etter hvert

            Skal komme med en rapport søndag kveld om jeg ikke er alt for deprimert

            Micro
            mvh MM

            Comment


            • #7
              Originally posted by MicroMac
              Stiller med nytt fly til helga en høyvinget trainer med en 46 motor...så nå bør simulatortreningen helst ha kastet noe av seg ,
              Skal komme med en rapport søndag kveld om jeg ikke er alt for deprimert

              Micro
              Jeg krysser fingrene. Lykke til!

              Comment


              • #8
                Hei igjen
                Ikke en skramme, etter en nydelig dag med modellflyving på en lokal sjø. men trengs øving kremt kremt.
                Landingene er som ei full kråke med hikke!
                Etter att jeg hadde tatt en landing påsto han som har guidet meg att den fjerde landingen var best
                Men har vel kommet en bit sålenge det går mere fuel enn epoxy
                mvh MM

                Comment


                • #9
                  Ble noen turer i helga også stor forbedring på landingene men føler meg enda langt fra trygg generelt, men har kommet en bit. Trener fortsatt simulator på spesielle situasjoner spesielt motorkutt og landinger...Motorkutt har jeg vært forskånet for sålangt men det kommer sikkert. Trener endel på og ta det ned ved hjelp av sideror ved kutt.
                  Dette er viktig føler jeg, spesielt da vi ikke har all verden med åpen plass rundt stripa til og få den ned på.

                  Ellers tar 40 Stick en sakte men sikkert form. Vmar settet ga meg mer jobb enn jeg hadde regnet med...mye oppretting... der var alt langt fra perfekt.
                  Tviler vel om jeg går på ett Vmar sett til selv om de er rimlige og har mange fine detaljer. Liker heller ikke treverket benyttet i ARF settet, balsan virker veldig sprø hvis det da er balsa og ikke ett beslektet virke

                  Mvh MM
                  mvh MM

                  Comment


                  • #10
                    Erfaringer med RC-sim

                    Jeg har både FSM simulatoren og en RealFlight simulator på PCen, og kan anbefale en fullverdig modellflysimulator på det varmeste. På RealFlight simulatoren har jeg ca. 20 forskjellige flymodeller og helikopter å velge imellom.
                    Samtlige modeller er unike, og flyr tilnærmet slik de virkelige modellene flyr. En trainer flyr som en trainer, en sportsmodell som en sportsmodell, og en fun-fly modell som et fun-fly. I tillegg kan du modifisere modellene på nær sagt alle punkter, inkl. motorstørrelse og propell pitch. Du kan også bruke knappene for dual-rate, exponensial, flaps etc. RealFlighten er meget realistisk.
                    Dessuten kan du velge mellom et uttall spennende flyfelt, og du kan selv legge inn vindstyrke, kastvindstyrke, vindretning, variasjoner i vindretningen, terminalaktivitet m.v.
                    Den største ulempen med en modellflysimulator er at du ikke har noe større side- og høydesyn, slik at det er vanskelig å se hvor modellen er i forhold til flystripen. Skulle likt å hatt en 42 wide-screen skjerm! I tillegg savner jeg modellflykompisene mine. Det blir fort kjeldelig å fly alene på pc'en, og det kan aldri erstatte "the real thing". Men det er en utmerket måte å trene inn nye øvelser, holde stikketreningen ved like om vinteren og når været er som værst ute.

                    FSM simulatoren er mest for nybegynnere som skal lære seg elementær stikketrening. Utover dette trenger du en mer avansert simulator. Kostnadene ved en fullverdig flysimulator er vel verd pengene.
                    Løp og kjøp!

                    Comment


                    • #11
                      Flysimulator.

                      Er ganske enig med Einar Brandt her

                      Har selv FMS, Dawe Brown, Realflight ,Aerofly, Cocbitmaster og en jeg ikke husker navnet på, CHC eller noe slikt.
                      Vil rangere Realflight G2 versjon øverst på listen, MEN den har ET STORT problem med at den ikke virker på endel pc'er og Realflight(siste versjon) er svært vanskelig med å hjelpe om du får problemer ( de har fått noen tusen klager på dette siste 6 mnd pga mye trøbbel med Windows 2000 og XP og bærbare pc'er.

                      FMS er topp til å få en billig inngangsbilett til det å lære å fly med simulator, og for viderekomne og de som vil ha mer realistisk så er Dawe Brown og Realfligt sammen med andre nyere simulatorer et godt alternativ men koster da et par tusen ekstra.

                      En flysimulator er IKKE EN UTGIFT og verdien av den kan ikke måles i penger siden du uansett over tid vil spare et par krasj på å teste ut saker og ting på simulator som ofte ville endt med krasj i virkeligheten.
                      Jeg tviler på om jeg hadde flydd helikopter inverted i 8 tall om ikke jeg hadde simulator
                      Med simulator blir du en tryggere pilot i luften og du kan øve inn DYRE øvelser som opp ned flyging i lav høyde til du føler deg trygg.

                      Få ting er morsommere, enn å lage spor i snøen med halefinnen om vinteren Alltid latter når jeg er i nærheten.

                      Hilsen Kjetil
                      mvh Kjetil Sandal
                      www.modellfly.no
                      -----------------------------------------------------------------------
                      Hvis flyet ikke vil taxe selv med full motor kan det være det ligger på rygg..

                      Comment


                      • #12
                        Ja Realflight står helt klart på shopping lista, må stikke innom en kamerat og få testet den, men akkurat på det nivået jeg står nå som er ganske basic så føler jeg FMS gjør jobben ganske greit.
                        Men simulatorer har helt svakheter, synsvinkelen er nevnt, synes heller ikke take off, landing er all verden iallefall ikke i FMS. der den er best etter mitt syn er selve flyvingen landingsinnlegg trene inn øvelser etc etc.
                        mvh MM

                        Comment

                        Working...
                        X