Announcement

Collapse
No announcement yet.

Strømforsyning fra datamaskin (12v)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Strømforsyning fra datamaskin (12v)

    Har hørt snakk om at noen bruker strømforsyninger fra gamle datamaskiner på 12v feltladere. Dermed slipper man å kjøpe en ekstra strømforsyning til 850kr.

    Jeg har skrudd løs forsyingen fra en gammel datamaskin, men jeg klarer ikke å se hvor jeg kan hente ut 12v.

    Ledningene ut fra enheten har tre farger:
    Sort (merket jord)
    røde (merket 12v)
    gule (merket 5v)

    Hver kontakt har 2 sorte, 1 rød og en gul ledning.
    Hvordan kan jeg koble dette til laderen?

    (Strømforsyningen er oppgitt til å gi 12amp ved 12v, er det nok?)

    Hilsen Kjartan
    mvh Kjartan

  • #2
    Re: Strømforsyning fra datamaskin (12v)

    Originally posted by Natrajk
    Har hørt snakk om at noen bruker strømforsyninger fra gamle datamaskiner på 12v feltladere. Dermed slipper man å kjøpe en ekstra strømforsyning til 850kr.

    Jeg har skrudd løs forsyingen fra en gammel datamaskin, men jeg klarer ikke å se hvor jeg kan hente ut 12v.

    Ledningene ut fra enheten har tre farger:
    Sort (merket jord)
    røde (merket 12v)
    gule (merket 5v)

    Hver kontakt har 2 sorte, 1 rød og en gul ledning.
    Hvordan kan jeg koble dette til laderen?

    (Strømforsyningen er oppgitt til å gi 12amp ved 12v, er det nok?)

    Hilsen Kjartan
    Kan du ikke bare måle deg frem da? 12A burde være nok ja... mest sansynlig den sorte og røde husker ikke i farten...
    Low and slow with power to go !!

    Comment


    • #3
      Har ikke noe å måle med...
      mvh Kjartan

      Comment


      • #4
        Opps.Har du tatt ut strømforsyningen komplett? Husk at du må ha med likeretter kretsen og event. glatting av ripple.Trafoen, ( den store klumpen med viklinger) leverer vekselstrøm og det vil du ikke ha.Pass på at du får begrenset strømstyrken til ønsket nivå. Les ohms lov. mvh Trainer.

        Comment


        • #5
          Har tatt ut hele forysningen ja. De ledningene jeg snakker om er de man kobler på de forkjellige kortene og diskene i maskinen.

          12amp skulle vel ihvertfall ikke være for mye? Strømforsyningene de hadde på hobbybutikken var på 20amp ved 12volt.

          Må innrømme at mine elkunskaper er på et veeeldig lavt nivå ,
          men det har dere vel allerede skjønt?

          mvh
          Kjartan
          mvh Kjartan

          Comment


          • #6
            Re: Strømforsyning fra datamaskin (12v)

            Originally posted by Natrajk
            Har hørt snakk om at noen bruker strømforsyninger fra gamle datamaskiner på 12v feltladere. Dermed slipper man å kjøpe en ekstra strømforsyning til 850kr.

            Jeg har skrudd løs forsyingen fra en gammel datamaskin, men jeg klarer ikke å se hvor jeg kan hente ut 12v.

            Ledningene ut fra enheten har tre farger:
            Sort (merket jord)
            røde (merket 12v)
            gule (merket 5v)

            Hver kontakt har 2 sorte, 1 rød og en gul ledning.
            Hvordan kan jeg koble dette til laderen?

            (Strømforsyningen er oppgitt til å gi 12amp ved 12v, er det nok?)

            Hilsen Kjartan
            Vel når den røde er merket 12v er det jo greit, sort (jord) er - og rød er + .
            Tenk deg at du har med eit 12v batteri å gjere, Rød + og Sort -, og kobl til felt ladderen slik.

            Du seier ikkje kva feltladder du har og kva bruk den er tiltenkt men ca 8amp burde vere tilgjengeligt ut på ladderen din og det burde vere nokk til det meste av mindre ting (eg har ikkje elektro fly enno så for meg held dette i bøtter og spann).

            Strømforsyningen er oppgitt til å gi 12amp ved 12v og det er ca 144w og er ei relavtivt lita Strømforsyning (til å komme fra ei data maskin). viss den første blir litt lita.vil ei 240w straumforsyning vil gje ca 20amp hved 12v og ei 300w vil gje ca 25amp.

            Lykke til og fortell gjerne kor det gjekk.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              Gul ledning er den positive og sort er minus. HVis du åpner boksen så står det på selve kretskortet hvilke ledninger som er hva. Pass også på at det er forskjellige strømstyrker i en slik enhet. En del av komponentene i en datamaskin går på 5 volt!

              Jeg bruker en slik en og det funker greit med min feltlader

              Ben_E
              Ben-Erik Ness
              Bergen Modellflyklubb

              Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

              www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


              http://www.bmfk.no
              http://www.jetsofbergen.no

              Comment


              • #8
                Det er ein del PC-strømforsyninger som er regulerte etter belastning på 5V utgangen. Min (ein ATX strømforsyning) måtte ha belastning på 5V utgangen for at 12V utgangen skulle levere nok støm. Om dette gjeld for alle pc strømforsyninger har eg ikkje peiling på, men kan no være verdt eit forsøk om spenninga detter med ein gong ein belastar 12V utgangen.

                \Rune

                Comment


                • #9
                  NB hvis du IKKE har noe å måle med, så bør du IKKE mekke på 220v trafo !!!

                  Men har du noe å måle med , eller en kan hjlpe deg så er det fort gjort å mekke til

                  HER ER EN BRUKSANVISNING JEG FANT PÅ INTERNETT.
                  I'll make it short and sweet about converting a PC power supply:

                  READ EVERYTHING AT LEAST ONCE THROUGH BEFORE STARTING

                  #1, confirm the subject supply has the 12V rating of 7A or above (no comment from me on needing 13Amps because I don't push the supply or the charger that hard.

                  #2, open the supply's box and remove the PCB from the box (usually 4 screws) to allow you to get at the soldering pads on the bottom of the board.

                  #3, Notice that all the pretty little wires eventually are grouped on the PC board together. Clip the connectors off the wires, then use a soldering iron to "weed-out" some of the wires because you will really need only about 5 each of the black, 3 yellow, 1 red, and one green.

                  #4 (two ways to do the next step). To trigger the supply "on" you need to take the only green wire and either connect it to one of the black wires, or solder the green directly into the hole and pad where you desoldered some of the black wires previously.

                  #5 Take the one red wire and connect it to ground (black wire) THROUGH a 10W 10-ohm wirewound resistor available at Radio Shack ($1.59 for 2). At some point affix the resistor to some flat part of the housing with 5 minute expoxy to both tidy things up and also help transfer heat from the resistor to the housing.

                  #6 Group all the yellow wires. These will be your +12V. Group all remaining black wires. These will be your Ground.

                  Test the supply. If all works, then tidy things up like drilling holes in your case for banana plugs, 12 pilot light, optional switch in front, optional 12V cigarette lighter plug, ETC.

                  Also, I use heat shrink tubing to keep the wires to keep things from touching that shouldn't.

                  Disclaimer: DO NOT do this modification if you are:

                  A: Unfimiliar with electronics
                  B: An idiot
                  C: Prone to filing law suits if something blows up.

                  Good Luck! and go to some of the above sites and look at the pictures to give you a better sense of what you're doing. Total time to complete job: 2:00 Hours
                  mvh Kjetil Sandal
                  www.modellfly.no
                  -----------------------------------------------------------------------
                  Hvis flyet ikke vil taxe selv med full motor kan det være det ligger på rygg..

                  Comment


                  • #10
                    Titt titt!

                    Gul er +12, så er det bare å ta en svart til -.
                    tvinn gjerne sammen flere svarte og gule for og få nok strøm.

                    har du et nytt atx power, kan det startes ved og klippe vekk grønn
                    ledning fra pluggen til hoved kortet og vikkle den sammen med en svart

                    Comment


                    • #11
                      Det er litt viktig å være klar over at det er endel strømforsyninger som leverer MINDRE enn 12V og det er det forskjellige ladere som blir lurt av.
                      Har opplevd at f.eks. flere Robbe computerladere og Hitec CG-serien ikke lader batteriene helt opp når spenningen faller under 12V...
                      Før du begynner å legge masse arbeid i det så bør du prøve å måle spenningen ut fra strømforsyningen både med og uten belastning.
                      Gir den under 12V så ville jeg ikke tatt bryet med å bruke den.

                      På enkelte strømforsyninger bl.a. Powerman FSP300-60BT (Som sitter i bl.a. kabinetter fra AOpen, Chieftek, Q-Tec, Targa etc.) er det imidlertid mulig å justere utspenningen ved å justere på potmeteret som heter R33 (Sitter ved -12V ledningen (den blå) ved uttaket inne i poweret.
                      Hvis du måler spenningen mellom gul og sort ledning når du justerer så vil du kunne få den opp i ca. 13.4V før poweret kutter når den interne spenningsregulatoren går over i failsafe. Juster da ørlite ned igjen og start poweret igjen.
                      Har forsøkt å belaste poweret med opptil 10A og det leverer da stabilt mellom 12.7V og 12.8V, noe som er helt kurrant for 12V-ladere.

                      På disse powerene trenger du heller ikke belaste poweret på 5V utgangen for å få det til å kjøre.

                      Du må imidlertid kortslutte den grønne ledningen til jord (PWR-ON) og sette den lilla ledningen til 5V (PWR-OK). Begge disse finnes på ATX-kontakten.

                      Husk å holde kjøleribber etc. åpne for med litt hardkjør her så blir det utrolig varmt. Disse powerene har viftestyring som er styrt av strømtrekket, slik at når strømtrekket øker så øker også viftehastigheten ganske mye. Jeg økte kjølingen ved å sette på en ekstra vifte på motsatt side av kabinettet og fjernet rillene imellom. Viftene er koblet sammen slik at de skaper veldig god gjennomtrekk i kabinettet.

                      Før du åpner disse så husk at dette er såkalte switchede powersupplyer og du kan lett risikere å få en skikkelig "karamell" fra elverket om du ikke vet hvor du kan berøre eller ikke.

                      Comment


                      • #12
                        Jeg syntes dette hørtes så interessant ut at jeg bestemte meg for å prøve det. På jobben fant jeg en gammel Digital server og plukket ut strømforsyningen (Astec AA-19130). Denne hadde forferdelig mange ledninger, så jeg fant fort ut at dette kanskje ikke ville bli så enkelt likevel. Til nå har jeg funnet ut dette om farger og ledninger:
                        Orange +3.3V (max 35A).
                        Gul –12V (max 0.5A).
                        Grå – 5V (max 0.5A).
                        Blå +12V (max 7A).
                        Rød +5V (max 38A).
                        Sort jord.
                        Max continues output 300W.
                        Ut fra strømforsyningen er det en egen ledning med av/på bryter og med en grønn jordingsledning. Denne skrur jeg fast til boksen rundt strømforsyningen. Så klipper jeg av alle kontaktene til enhetene disker,cd osv og lodder sammen alle blå og sorte. Kontaktene til kretskort lar jeg være.

                        Men så kommer første problem. Denne strømforsyningen har 2 eksterne vifter (DC 12V) i tillegg til 1 internt, og det viser seg at den ikke vil starte uten at disse er plugget i. Den går i et halvt sekund når jeg slår den på for så å stoppe igjen. Jeg har nå plukket de ut, så sånn sett er det ikke noe problem, men det blir unødvendig mye støy med alle disse viftene og det tar stor plass. Er det noen som vet om det er mulig å gjøre noe med dette?

                        Neste problem er at den ikke leverer nok spenning. Ubelastet leverer den 12.2V og ved en belastning på 3A 10,9V. En lader jeg har takler dette men en annen ikke. Har ikke funnet noe potmeter for å justere spenningen. Kan noen forklare nærmere dette med å belaste 5V. Vil det hjelpe i dette tilfellet?
                        Mvh
                        Lars Erik Arntsen

                        Comment


                        • #13
                          12V utgangen vil som regel reguleres bedre med belastning på 5V ja. Kjøp en effektmotstand, eller ei 6v lyspære....

                          Comment


                          • #14
                            Skal dere lade batterier så må dere huske at ulike batterier setter ulike krav til ladespenning.

                            12 volt frittventilerte blysyre batterier trenger minimum 13.38v over seg for kunne bli 100% oppladet.

                            Dere kan dog lade dette batteriet med all strøm tilgjengelig (boostlading) til cellespenningen blir 2.4 volt pr celle, da må man gå over til konstantspenningslading ( 13.38v ). Poenget med dette er å lade opp batteriet raskere, siden det tar ganske lang tid påfører man kun 13.38v. Ulempen med boost lading er økt elektrolytt forbruk.

                            Ventilregulerte blysyre batteri har andre blylegeringer enn de frittventilerte blysyre batteriene ( f.eks antimon, og kadmium ), dette betyr at de har andre krav til boost og ladespenning. Felles for de ventilregulerte blysyre batteriene er at de KREVER strømbegrensing mot slutten av ladeforløpet. Dette er fordi ved slutten av ladeforløpet, så vil hydrogen og oksygen omdanningen være eneste ( økende..) kjemiske prosess, og denne vil danne mye varme. Er det ikke strømbegrensing tilstede her ( konstantspenningslading er her ubrukelig) så vil det i værste fall eksplodere, i beste fall tørrkoke og bli ødelagt. Sjell datablad fra batteriprodusent.

                            Temperatur har også noe å si på lademåte. Hvis temperaturen avviker mer enn 5 grader fra nominell temperatur ( 20 grader cel. ) bør spenningen korrigeres med 4mV/grad cel. Høyere spenning, jo kaldere det er, lavere ved økt temp.

                            Comment


                            • #15
                              Heisann

                              Kan dette være til hjelp?

                              500 - Internal server error.

                              Var inne på tanken, men kjøpte en på Clas Ohlson i stedet. De har noen brukbare, som koster langt under 850,-

                              Comment

                              Working...
                              X