Announcement

Collapse
No announcement yet.

bruk av el-motor til generator

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bruk av el-motor til generator

    Heisann.
    Dette er første gang jeg er inne her på Modellhobby. Tenkte dette er rette plassen for mitt problem, (som Norwegian ikke kan/vil hjelpe meg med)

    Jeg jobber med en skalamodell av KNM Skjold (stealt missil-torpedobåt katamaran)
    Er snart igang med støypinga da grunnmodellen strax er ferdig.

    Planlagt maskineri er en middels stor 4-takts bensin motor (midt-plasert) , som da skal vær kobbla direkte inn på en el-motor/generator. Dette for å lage strøm til 2stk el-motorer som ligger på hver side i (skrog)

    Spørsmålet er da. Kan hvilken som helst el-motor kan brukes til generator. Eventuellt hvilken?

    Og, tåler en regulator å få slik variert strøm inn, iom at lavere turtal av generatoren vil gi mindre strøm. (da denne vil bli kobla inn mellom generator, og de to el-motorene)

    Om en regulator er aktuell er jeg litt usikker på enda. Grunnen var rett å slett for å kunne snu strømmen og reversere (viktig)

    En for for rele kunne sikkert også brukes, som da sansyneligvis ville være enklest.
    En servo vil jo justere turtallet på 4-takteren, og derme regulere farta/stømmen videre til fremdriften.

    Er det noen tips om hvilken motorstørrelse/effekt man bør ha?
    Vekten vet jeg ikke så mye om enda,
    Modellen er 130cm lang og 40cm bred.
    Jeg antar en vekt på rundt 5-10kg ferdig

    Takker for svar

  • #2
    Hei.
    Mulig jeg er på dypt vann, kan ikke så mye om båter og den type motor-generator drift (selv om elektrokunskapene er på høyden)....

    For å forhindre de alt for store variasjonene kan man se på løsninger hvor du bruker div. antall bat. celler for å oppnå jevn spenning/strøm.
    Når en motor reduserer turtallet, vil spenningen falle, og dette er ikke en ønsket effekt (likt som for personbiler etc.). Motorer og generatorer generelt har meget lav virkningsgrad/utnyttelsesgra når de belastes "feil". Du ønsker vel å bruke reg. som den regulerende kilden? Samtidig ønsker du vel å begrense spenningen...

    Eller ønsker du en dirrekte regulering av fart, ved redusering av pådrag på motoren?? I såfall trenger du vel ikke en reg.

    Comment


    • #3
      Heisan, ett interesangt prosjekt. ligner litt på ett eg har lagt på hylla intil videre (Anker handler med brigs & stratton, 12v generator, 12v bilbatteri og 2 Renult viftemotorer til framdrift).

      Du skrev: Kan hvilken som helst el-motor kan brukes til generator. Eventuellt hvilken? Svaret er: det veit eg ikkje (nokon kan det ihvertfall).

      Du skrev: tåler en regulator å få slik variert strøm inn, iom at lavere turtal av generatoren vil gi mindre strøm. (da denne vil bli kobla inn mellom generator, og de to el-motorene).

      Då eg ikkje har prøvd er svaret ikkje bombesikkert men sansynligvis ikkje (elektroniske regulatorer er berkna til bruk på batterier med fast spenning og innan for ett spesifisert område), mekaniske regulatorer (styrt av en servo) tåler det meste så sant dei er dimensjonert for ampere styrken du trenger.

      Du skrev: "For rele kunne sikkert også brukes, som da sansyneligvis ville være enklest.
      En servo vil jo justere turtallet på 4-takteren, og derme regulere farta/stømmen videre til fremdriften".

      Ett rele er ikkje nødvendigt hved bruk av mekanisk regulator.
      Riktig nok vil turtalet bli regulert (med varierande 4t motor turtal) men sansynligvis alt for unøyaktigt til bruk i båt (i so fall vill eg ha brukt rele til fri kobling og farts retnings styring).
      Vil anbefale å bruke kanal 6 (eller annan kanal på senderen som du kan regulere trinløst til motor servoen for å la 4 takteren få jobbe på sikkert turtal) ikkje trotle kanalen då du treng den til regulatoren .

      Motor størrelse (4 t) er avhengig av kor store motorer som skal brukast til framdrift, som igjen bestemmer minimums størrelsen på generatoren, som du må finne virknings graden på for så å bestemme størrelse på 4 takteren. Egentligt ikkje så vanskeligt, men ver forberedt på sjokk når du ser kor stor motor du sansynligvis treng (av hengigt av hastighets området du sikter på).

      Eg vil anbefale å bruke batteri drift og elektronisk regulator for å få jamn og fin kontroll på båten, eventuelt med 4 takts motor og generator som tilleggs straumforsyning for å forlenge drifts tida pr ladding (n.b. du må i så fall bruke en spennings regulator på generatoren for ikkje å sprenge batteria og den elektroniske regulatoren til framdrifta).
      Ver klar over at 4t motoren uansett sansynligvis må jobbe ganske tungt noko som vil gje ett høgt drivstoff forbruk. Men muligt er det.

      OBS. med bensin motor antok eg Glow motor, med ekte bensin motor vil jo ikkje drivstoff forbruket vere noko problem og kombinasjonen motor batteri vil i so fall vere svært interesangt. Men korleis du vil halde vekta nede på 5 - 10 kg med 4t bensin motor vil eg gjerne vite!

      Lykke til.
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #4
        Interessant prosjekt!

        Jeg har laget til en slik generator. En 46 motor drev en generator bestående av magneter som rotertere rundt spoler. Den klarte å levere nok strøm til at en 12V@55W lyspære, før turtallet dalte kraftig...

        For høyest mulig virkningsgrad, bør du ha en generator der du kan magnetisere rotor. Du henter så ut strømmen fra stator.

        Du kan f,eks bruke motoren som står i en boremaskin eller vinkelsliper som generator. Det står en seriemotor i disse maskinene, dvs, rotor og stator står i serie. Du kan parallellkoble rotor og stator og den blir da egenmagnetisert, evt, du kan sette inn en motstand i serie med ankeret for å regulere ut spenning.

        Iallefall, du får ut likespenning med disse motorene. Den vil være ganske høy... det kan være et problem. Du kan bruke denne likespenningen til å drive elektromotorer av samme type. En fordel er her at spenningen er stor, dermed er blir effekttap redusert. En annen fordel er at disse motorene er laget for å gå på høye turtall.

        f.eks:

        En glowmotor er tilkoblet en vinkelsliper motor på 800w. Du prøver å la glowmotoren gå på et konstant, høyt turtall. Det beste er altså å ha en turtallsregulator. Motoren trenger sannsynligvis vannkjøling skal den stå i en båt.. Anyway. likespenningen denne generatoren leverer, kjører du inn på en PC psu. De takler store spenningssvingninger inn og gir en stabilisert 12V eller 5V ut. Du kan koble til likespenningen f.eks etter hoved diodebroen i psu, men det er ikke nødvendig.

        Comment


        • #5
          Tusen takk for gode svar.
          Dere har mange gode ideer her.

          Angående vekt, så regner jeg med at tom båt blir mellom 5-10 kg. så kommer motorer, drivstoff-tanker servoer, batteri mm.
          Båten er jo en luftpute-katamaran, så den vil tåle veldig store tyngder uten at det er fare for u-båt-virksomhet. Den vil ha en ganske stabil nivå i vannet nesten uansett.

          Det er glow-motor jeg tenker på ja.
          Bakgrunnen for denne patenten av generatordrift, er at jeg vil ha en båt som ikke trenger opplading i hytt å pine. (da jeg ikke vil være avhengig av å kjøre hjem hver halvtime å lade opp. Jeg vil ha energien med meg i ei besinkanne
          (selfølgelig trenger servoer, motakere å slikt batteri i tillegg)

          Det er helt greit at glow-motoren kjøres opp i turtall før det skjer noe med fremdriften. dvs at det leveres strøm til el-motorene.
          Derfor er det ingen problem at en elektrisk regulator ikke virker før spenningen er f.eks over 6 eller 12V.
          Men dette blir kanskje et problem hvis ikke regulatoren liker at spenningen kommer å går i tide og utide.

          Når det gjelder mekaniske servoer, er det noe jeg ikke har vært borti før. Hvordan virker de?. Kanskje det er løsningen.

          Det jeg spesifik vil ha er en Glow-motor som kan gå på tomgang+ uten at båten skal bevege seg, samt at jeg må ha muligheten til å reversere/snu spennings-rettningen på el-motorene samtidig som glow-motoren tusler å går på tomgang.

          Helst skulle det være mulig å kjøre el-motorene separat, pga bedre manurerings evne, men det er inget must, og kanskje et større prosjekt i seg selv. ..men dette problemet kan vente til båten er i drift

          Å bruke motor fra en drill eller vinkelsliper for generering var ikke dumt

          Comment


          • #6
            Hei ikke "mekaniske servoer" men mekanisk regulator. Dette kan vere en skivebryter med t.d. 3-5 poler som er koblet til hver sin motstand og blir vridd mellom dei forskjellige punkta av en vanlig servo på trotle kanalen (vær oppmerksom på at det er svært grove justerings trinn med ein slik regulator). Det kan og vere en spole med ei arm som blir skyvd og dradd av ein servo (denne er litt meir nøyaktig men tåler vel ikkje så mykje belastning). Du kan ha ein regulator pr. motor med ei styring som er tilpassa båt bruk med dobbel stikke (t.d. Robbe Navy) går det enda lettere, du kan og bruke ei styring med justerbare frie mixer og komme i mål. Det er mange muligheter her.

            Vil absolutt anbefale å bruke batterier til framdrift og bruke 4t motoren til ladding med spennings regulator. du vil og trenge ei elektrisk vifte til kjøling av motoren. Eller kjøpe fleire batteri og sørge for at dei toler hurtigladding fra t.d. ladder koblet til bilens batteri.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              Ja, mekanisk regulator min feil

              ...ja, du sier kanskje noe med å heller bruke gen til lading av batteri.
              Det vil jo også ha en stor fordel hvis ..eller når 4t motoren engang iblant stopper midtfjords ..da kan man jo fortsatt kjøre den i land.
              Vet om enkelte som tilslutt anskaffert seg gummibåt, for å ro ut etter den lille skuta ..etter x ganger mer eller mindre ufrivelige svømmeturer. men uansett..

              Jeg ser da for meg en større prosess med justeringer /koblinger, og kanskje gearbokser, for å få rette spenninga ut av generatoren, for å få den til å lade batteriet. et 12v bat trenger vel 15V inn for å lade, og man har vel ikke store slingringsmon. ..?..

              Det vil vel i praksis si at 4t motorn bør gå til arbeidturtall ved allerede liten utslag på stikka, og derifra holde det, imens man videre mater mer og mer strøm inn på fremdriftsmotorene. ..har en anelse på at du nevnte løsninga tidligere.. skal lese inleggene en gang til .
              Joda svaret står der. Bruke separate kanaler for 4t'en og for el-motorene ..ok, da har jeg det. er litt treg hehe

              Comment


              • #8
                Angående spennings regulator så er vel ikke den så vanskelig å bygge (berre å dimensjonerer riktig), Hondaen skrev noe om vilken motor som kan brukes som generator. Da gjenstår vel berre å finne teikningar på en fornuftig spennings regulator til en likestrøms generator.
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Vingemutteren
                  Angående spennings regulator så er vel ikke den så vanskelig å bygge (berre å dimensjonerer riktig), Hondaen skrev noe om vilken motor som kan brukes som generator. Da gjenstår vel berre å finne teikningar på en fornuftig spennings regulator til en likestrøms generator.
                  Jepp, eller rett å slett bruke ern regulator fra en bil-dynamo

                  Comment


                  • #10
                    LIkeretting, spenningsregulering

                    Originally posted by ancients
                    Jepp, eller rett å slett bruke ern regulator fra en bil-dynamo
                    Hei hvorfor bruker du ikke enkle step down voltage komponenter for å få ønsket spenningsnivå?
                    Ville ha brukt børsteløse ac/dc motorer som generatorer, Har forøvrig et liknende prosjekt på gang...

                    Comment

                    Working...
                    X