Announcement

Collapse
No announcement yet.

SC Motorer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SC Motorer

    Er det noen som har noen erfrainger med SC motorer. De har vist forbedret seg kraftig de siste årene
    Lars Norberg

  • #2
    Har en ny SC 46A med bakmontert dyse (8-10 tanker ca), motoren er lettstartet og grei...men throttler dårlig opp fra lave turtall , virker som den trenger en ganske lang innkjøring synes treg enda...innstillingene er ikke optimale heller tipper jeg , lar den få litt tid på seg og ser hva som skjer.
    Benytter OS 8 i den, kan kanskje med fordel bytte i en OS A3 Nå på vinterstid. Får prøve meg frem litt
    mvh MM

    Comment


    • #3
      Re: SC Motorer

      Originally posted by larsjnorberg
      Er det noen som har noen erfrainger med SC motorer. De har vist forbedret seg kraftig de siste årene
      Grei motor men dårlig effekt!! Skal i følge papier være 1,8 eller 1,9 hk, men det er den ikke(sc53). Jeg har nå en irvine 53, mye bedre motor, den skal være 1,7 hk, gir mye mer enn sc. Mye lettere å justere ,og trottler meget fint, går også stillere.
      Mitt råd kjøp irvine eller os.
      Low and slow with power to go !!

      Comment


      • #4
        Jeg kjørere flere SC motorer, aldri noe tull... har SC46, SC52FS, 2 stk SC91fs og ikke noe problem.. til og med Magnum 60fs (eller hva den 4-takteren het) funker bra...
        Har i tillegg en Saito 150, og en OS 70 som også går som ei klokke.


        mvh Freddy.
        Med vennlig hilsen / Best Regards
        Freddy Ulvseth
        http://freddy.ulven.com/rc

        Comment


        • #5
          Nei, jeg heller hadde ikke noe tull, men noen vil ha lada og noen bmw...
          Noe som er helt sikkert er at Irvine motoren er mye lettere å justere, noe som spesielt nybeynnere setter pris på.
          Low and slow with power to go !!

          Comment


          • #6
            Har en SC 40 med forgasser fremme.... har problmer med halv gass kjøring.. går i 30 sek, så begynner den å hakke påfulgt av direkte kutt.. har prøvd forskjellige plugger uten hell.. kjører 10%nitro..

            Comment


            • #7
              Har du prøvd å magre (skrue inn) tommgangsdysenåla litt? (ca 1/4 turn inn om gangen) og se hva som skjer (om det blir bedre eller verre, blir det verre prøv utover).
              Hoveddysenåla er den mager nokk?
              Hvist tommgangsdysenåla var for langt inne må hoved dysenåla justerest på nytt før tommgangsdysenåla kan fin justerest.
              Det kan vere lurt å merke seg hvordan instillingene er før du starter på videre feilsøk, start med å skru hoveddysenåla helt inn til den stopper (ikke bruk makt, stopper den så stopper den, det er lett å skru videre men da ruiner en tilpassningen i dysa) og tell omdreiningene inn (skriv opp til senere bruk) og skru så dysenåla ut igjenn til der den var.
              steng gassen helt (helt lukket hull) og gjenta med tommgangs dysen (husk å skriv opp omdreiningene).
              skriv inn her det du finner ut (kansje andre som har samme motor kan se om tala avviker mye fra det dei selv bruker).

              Har selv en TT36pro som var umulig å justere, når den var fin på tommgang var den rik på mellomgass og når den var perfekt på mellomgass var den mager på tommgang. Prøvde med ny orginal nål til TT36pro`n men det var like ille. Prøvde tilslutt (i rein deperasjon) tommgangs dyenåla til en TT46pro som jeg har og simsala bim hadde jeg den beste motoren på stripa (viste seg i ettertid at TT endret forgasseren på denne motoren, skal tru hvorfor?).

              Hvist du ikke får den til, så prøv å få en erfaren modellfly flyger til justere den, er den fortsatt like ille bør en vurdere ny forgasser eller ny tommgangs dysenål (ver sikker på at resten av motoren er ok først)

              Vel nokk svada, lykke til
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #8
                Har prøvd å skru i alle retninger som fins på gasseren... Bror min har maken motor og den er akkurat like vanskelig.. min har gått tre ganger så mye som hans. Ved mistanke om slitasje og dårli komp, så begynte jeg å forske på motoren hans som såvidt er innkjørt, og konstanterte at den er like vanskelig... fin justert tomgangsblanding(tåler omtrent ikke å bli flyttet på, ca 1/8 i gangen.) og optimal hoveddyse+1knepp opp igjen. 10X7prop. F5-plugg(har også prøvd OS. Da går den som ei klokke på tomgang og nesten full til full gass. den kan gå lenge på tomgang for så å trottle til full gass. Men på halvgass er det fort over og ut. det kan virke som den riker ut, men da er det ikke mye for den har en jevn og fin "firtakt"-gange slik den skal ha.. Har prøvd F7-varm plugg og det ble litt bedre men langt fra godt nok. Har også prøvd bl.a. å fjerne dempeplaten i potta - ble verre. koble ut eksostrykk - ble verre. En kompis av meg som har drevet litt lengre enn meg og bl.a. kjempet med gamle "vrange" supertigre en gang i tiden, påstår hardnakket at det er nitroen som er den store bøygen. Kjør straight sier han, og da forsvinner problemet. Så til helgen skal det prøves. Forslag til bra fuel som kan skaffes i bergen??...

                Comment


                • #9
                  SC

                  Har startet opp med skoleflyet i klubben vår. Vi satte inn en SC 40 ABC og ble overrasket over resultatet.

                  Comment


                  • #10
                    Øyh! Sa du firtaktsgange på en ABC totakter? Må ha lest feil. Uansett en ABC totakter skal justerest til maks turtal (strammes inn helt til den dabber av og så ut til den går ned ca 2/3 hundre omdreininger) før andre justeringer blir gjort. (firtakts gange på en ABC totakter dreper passningene mellom stempel og sylinder).
                    En totakter skal hvine som f og så få lit mer å leve av da går den lenge og sterkt.
                    Det du skrev om firtakts gange var selvsagt en typo ikke sant?
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      Hvis en motor etter litt tids gange på en bestemt gassinnstilling (det være seg tomgang, mellomgass eller fullgass) begynner å tukle og etterhvert stopper og man ikke er sikker på årsaken, så knip sammen fuelslangen før den stopper. Hvis den da stopper umiddelbart, får den for lite. Hvis den forsetter å gå, ruser seg opp og stopper, så får den for mye.

                      Comment


                      • #12
                        Nei, den hviner som bare f.... på full gass og ganske langt ned på registeret.. men den må jo begynne å firetakte (putre)når den begynner å nærme seg tomgang. ellers vil den jo ikke få nok olje.. Det var når den skulle gå på sånn level, slow flight som ikke krever så mye omdr. på en ready on floats, at problemene begynte. Men i helgen fikk jeg hull på blemma. Fylte castor straight (hadde ikke technifuel straight) og den ble betraktelig bedre. Men fortsatt problem med for rik halv gass. Da tok eg ut forgasseren og plukket den i biter. Så slipte jeg en svak kon på tomgangsnåla, helt spiss i enden, og satte den i igjen. Måtte jo da skru den en god del inn. Og voila!!! Den ble frisk som en fisk... Tok til slutt og blandet i en liten dæsh (1/4) med 10% nitro slik at det ble 2,5% og det gikk an å håndstarte den. Merket også at jeg måtte ha kaldere plugg i en når jeg kjørte på 10%. prøvde F7, F6 og F5. kunne sikkert gått ned i F4, men den må kjøpes først. Det som i hvertfall er sikkert er at det ikke er nødvendig å kjøpe fuel til 250/4l når en kan kjøre på en fuel til nesten halve prisen. Nitro koster flesk!

                        Comment


                        • #13
                          Meget bra tips! Merk dere det. Nå har du gjordt noe som er velkjent i racingkretser (pylon,speed osv). En spiss nål gir også mye presisere innstilling. Mange av nålene på dagens sportsmotorer er butte. Noen helt tverre i enden. Særlig tomgangsnålene. Filosofien bak en butt (tverr) tomgangsnål er at fuelen skal "knuses" ytterligere når den treffer enden på den. Men ikke alltid stemmer teori med praksis. En spiss hoveddysenål er også mer presis enn en butt en. Så fil i vei, hvis intet annet hjelper. Skulle det bli totalt bom, så er det ingen katastrofe. En ny nål koster kun noen tiere.

                          Comment


                          • #14
                            Har hørt at enkelte pleier å bytte til O.S. forgasser på slike annenrangsmotorer som ASP og SC, ja til og med super tigre og angivelig fått bukt med masse problemer. Noen som kan bekrefte dette?

                            Comment


                            • #15
                              Joda men ikke på Super tigre, der er det i 99% av tilfella bruker feil (folk skjønner ikke at den må justerest som ei motorsag, dvs, når ei nål blir endra må den andre justerast oppigjen og det kan fort bli noen forsøk før det er perfekt).
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

                              Famous last words? Hey watch this!

                              Comment

                              Working...
                              X