Announcement

Collapse
No announcement yet.

Irvine kontra OS.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Irvine kontra OS.

    Hei

    Hvilken yter mest, OS. 50 SX eller Irvine .53?

    Noen som har sett begge i aksjon i sammenlignbare fly?

    - Richard Pleym

  • #2
    Re: Irvine kontra OS.

    Originally posted by pleym
    Hei

    Hvilken yter mest, OS. 50 SX eller Irvine .53?

    Noen som har sett begge i aksjon i sammenlignbare fly?

    - Richard Pleym
    De yter ganske likt, os=1,8hk og irvine 1,7hk. Har selv Irvine 53 ,kjempe fornøyd har et par kompiser med os50 går ganske likt med mitt. Os motoren er litt mer turtalls maskin og vil derfor ha litt mindre propeller enn irvine.
    Så det kommer litt an på flyet du skal ha det på, fart eller trekk kraft.
    Min motor drar fint 11x9 og 12x7, det tviler jeg på os 50 klarer(klart den vil snurre), han ene med os sa at den likte best 11x7. Har bestillt meg et 3D fly nå, tenkte jeg skulle prøve med 13x4 / 13x5 ??
    Low and slow with power to go !!

    Comment


    • #3
      Interessant

      Personlig legger jeg ikke særlig vekt på den effekten produsenten oppgir. Dette er en effekt målt på en optimal motor under optimale forhold på et turtall du bare kan drømme om å oppnå i praksis. Det blir litt som å kjøpe stereoanlegg kun etter wattstyrken. Det er mer reelt å se på faktiske erfaringer.

      Hvis OS'n drar 11x7, og Irvine 12x7, så sier jo det noe om effekten også, selv om jeg skjønner at du mener Irvine har mer dreiemoment, eller "bånndrag".

      Jeg kjører forøvrig 11x7 på en OS. 46 nå, så jeg skjønner ikke helt det heller.

      Ellers oppfordrer jeg alle til å trykke av på avstemmingen øverst.

      - Richard

      Comment


      • #4
        Om den ene drar 12x7 og den andre kun feks 11x6 kan den siste ha størst effekt, men den må ha mere turtall for å få de effekten. Men det forstod du jo. Å montere på en propell med en mer i stigning kan være som dag og natt..... På gøy prøvde jeg en 12x8, utrolig mye dårligere turtall, men jeg tok en tur med den....ikke det helt store :P
        Ja det er sant det om oppgitt effekt er mer vill ledende enn rett ledende.

        Nå har heldigvis os (nm) satt ned prisene på sine motorer, de er gode, men noe overpriset.
        Low and slow with power to go !!

        Comment


        • #5
          Riktig, men du må huske på at propellvirkningsgrad øker med diameteren. Så når du må gå ned i diameter for å få motoren til å yte mer, så blir den effekten du kan utnytte mindre.

          Uansett, jeg forstår hva du mener. Det ser altså for øyeblikket ut til at det blir Irvine.

          Motoren skal erstatte en OS .46, i en litt for tung semiskala akromaskin, altså ikke noe 3D.

          - Richard

          Comment


          • #6
            Jeg har en OS .50 SX som jeg kjører med 12X6 propell. Fungerer helt fint og gir nok kraft til å hovre flyet mitt (som jeg tipper veier over 2.5 kg.) Jeg har også brukt en 13X4 en stund, men den gav for lite fart i forhold til hva jeg ønsket av flyet.
            Andre steder ser jeg at folk bruker mindre propeller, dette gir nok mer ytelse men samtidig mer støy. Det samme vil jeg nok tro gjelder for Irvine.

            Motoren er forøvrig utrolig lett å ha med å gjøre etter at den er blitt skikkelig innstilt. Responsen i throttlen er veldig bra. Jeg er faktisk superfornøyd med motoren!

            Jeg har valgt å ikke stemme i avstemmingen siden jeg aldri har sett en Irvine .53.

            Kjartan
            mvh Kjartan

            Comment


            • #7
              Hva slags fuel bruker du da? (% nitro)

              - Richard

              Comment


              • #8
                Husker ikke merket jeg bruker nå, men jeg kjører med 10% nitro.

                (Må også nevne at ifølge manualen til OS'en er anbefalt propell for aerobatics 12X7 til 12X9.Jeg har forsøkt meg med 12X8 en par turer, men syntes ikke det var noe bra. Modeller med lite drag og som man skal ha høy fart på kan sikkert bruke den allikevel)
                mvh Kjartan

                Comment


                • #9
                  Nå har jeg målt turtallet på OS'en med et tachometer. Brukte en APC 12X6 propell og 10% nitro. Målingen ble gjort etter at nålen var stilt ut slik at jeg hadde korrekt turtall for flyging (maxen blir nok derfor litt høyere).
                  Målt turtallet var 10500 omdr.

                  Her er en link til en måling av en Irvine .53 (legg merke til at potten som blir brukt gir litt ekstra ytelse på ASP-motoren):
                  Page not found – Just Engines

                  mvh
                  Kjartan
                  mvh Kjartan

                  Comment


                  • #10
                    I siste nummer av Model Airplane News (mai-03) er en meget interessant test av 10 forskjellige .60 motorer. Så for de som er interessert i hk, dreiemoment og omdreininger på de forskjellige merkene er dette fin lesning. En ting er i hvert fall sikkert. Høy pris og fin finish behøver ikke å bety at motorene er så mye bedre. Både Irvine og OS er med i testen.

                    Mvh
                    Lars Erik Arntsen
                    Mvh
                    Lars Erik Arntsen

                    Comment


                    • #11
                      Her ligger testen på nett

                      Model Airplane News - RC Airplane News | Radio Control Plane & Helicopter News, Tech Tips, Reviews
                      Low and slow with power to go !!

                      Comment


                      • #12
                        I did a motor change.

                        The OS 50 ran thru a set of bearings already.

                        I ordered a Irvine 53 and it just dropped in to the mounting holes for the OS. WOWZERS!!!!! The Irvine blows away the OS.

                        Swinging the same 12.25-3.75, the Irvine pulls much harder. The transition of the Irvine is outstanding. Spools up that prop much better than the OS ever wished it could do. I did pull the baffle out of the muffler and I have not experienced any downfalls.

                        If you want to do a 2 stroke motor, look into the Irvine 53.

                        Fra rcuniverse....
                        Low and slow with power to go !!

                        Comment


                        • #13
                          Jeg kjører faktisk en APC 12,25x3,75 på min Irvine 46MkIII uten problemer. Motoren sitter på en Modeltech Magic 3D, og den hovrer på halv gass.
                          Hva trekkraft angår så har denne komboen plenty. Har klatret vertikalt fra bakken og opp til 2.500 fot AGL, og da forsvant den i en sky så jeg ga opp.

                          Jeg har alltid vært OS-fan, men er svært imponert over min første Irvine. Den er ikke like hissig som min West Eurotech .50 V1, men så drikker den ikke så mye fuel heller..
                          Mvh.
                          Kenneth Sørensen

                          Comment

                          Working...
                          X