Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jeg trenger hjelp med mine Hitech Servoer(HS-300)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jeg trenger hjelp med mine Hitech Servoer(HS-300)

    Jeg har andre problemer enn bare motoren på flyet mitt. Jeg har 3 servoer, det jeg fant ut i dag, var at alle de tre servoene, som er fastmontert i flyet, tydeligvis står og "brenner" seg. Har du/dere noen tips om hvordan jeg kan få stoppet dette, da jeg har hørt at det ødelegger mine servoer.
    Mhv Rune D

  • #2
    Brenner seg? Forklar!
    Low and slow with power to go !!

    Comment


    • #3
      åpne opp å se?

      Comment


      • #4
        Det er "gass"servoen, sideror-servoen OG høyderorservoen. Jeg "vrir" så bryteren står på ON, da hører jeg at den står og "brenner" seg. Jeg vet IKKE hva jeg skal gjøre, noen forslag? Det jeg mener med brenner, er at servoene står og dirrer så og si hele tiden. Hvis dette skjer, har jeg HØRT at da blir servoene lettere ødelagt.
        Mhv Rune D

        Comment


        • #5
          Normal "dirring"...? Er det ikke bare servoet som "jobber"...? Helt normalt.

          Comment


          • #6
            om den står å "dirrer" uten at servoen beveger seg er det ingenting galt

            Comment


            • #7
              det kommer sånn brrrrrrrrrrrrrr lyd, uten at jeg rører "stikkene" er dette bra? eller er det HELT vanlig? for da slipper jeg og tenke på det...
              Mhv Rune D

              Comment


              • #8
                Hei igjenn. Når servoer står og "brummer" uten belastning (sender på og uten å røre stikkene) kan det bety at ror/gass overføringene er litt trege, det er ikke helt bra da den bruker mye strøm når den står og brummer(motaker skal ikke vere på uten at sender er på, det kan ødelegge servoene). men har du billige servoer uten lager av noen form (t.d. Hitec HS300), kan slik brumming dessverre vere normalt selv med relavtivt lette overføringer (finn ut vilken servo som brummer med å flytte forsiktig på stikka kanal for kanal, om servoen holder kjeft er den enten billig og/eller du har for trege roroverføringer) Min erfaring er at på trainere med nasehjulstyring, er ofte overføringa frem til nasehjulet synderen og justeringa av gassstaget / utslaget for gasservoen feil slik at den bunner. Litt brumming av og til må vel kunne siest å vere normalt på rimelige servoer, men ikkje heile tida.
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  ja, jeg har nesehjulsstyring.....
                  Det er den servoen som brummer så og si hele tiden....
                  Mens gass servoen brummer egentlig veldig sjelden
                  Mens da den siste servoen som fulgte med, høyderorservoen bare brummer i visse possisjoner som helt ned og helt opp...
                  Den eneste kvalitetsservoen, er en HS-300 BB eller noe slikt, den har ihvertfall kulelagre, BB(Ball Bearing)...

                  Noe mer da? Jeg setter veldig mye pris på den hjelpen jeg har fått til nå.

                  Mhv Rune D

                  Comment


                  • #10
                    Tja da var det vanlige problemet med overføringen til nasehjulet da tipper jeg, for å vere helt sikker kan du koble av nasehjul overføringen (men ikke sideroret) og se om det blir mindre brumm. blir det mye bedre, får du prøve å justere (vri, bende, file og eventuelt borre) overføringen til nasehjulet, slik at den ikke kniper noen plass (er det sideror overføringen som er synderen gjelder det samme her). Ver obs på at lim i ror hengsler kan vere usunt og av og til skyld i trege ror og passpå at ikke noen av servoene bunner (prøver å vri seg mere selv om ror eller gass har nådd endeposisjon).
                    Få høre hvordan det går når ting er testet og justert.
                    Lykke til.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      Det var mye fram og tilbake for å lokalisere årsaken til uhumskhetene. Ta for deg en og en servo ved å koble fra styrestagene. Durer den fortsatt, ligger årsaken i selve servoen. Da er det normalt sleperen (potensiometeret) som må rengjøres og smøres opp med elektrospray/smører. Hvis lyden holder opp når stagene kobles fra, så bør du se nærmere på overføringene dine.

                      Comment

                      Working...
                      X