Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hitec mottaker til JR radio?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hitec mottaker til JR radio?

    Jeg har en JR3810 radio (35MHz), hvor jeg har behov for en alternativ mottager. Jeg har ikke behov for mer enn max 4 kanaler på den alternatvie mottakeren. Jeg har hørt at Hitec mottakere kan benyttes til på JR radioer, men ønsker å få dette bekreftet før jeg gjør evt. innkjøp.

    Tar imot alle tips til hva jeg kan/bør bruke av alternative mottakere til min radio!

    mvh, Morten

  • #2
    Hitec støtter vel ikke pcm, det står noe om det på hitec sine sider, men noe defust spør du meg. Kansje det går å slå på/av? Kan ikke du bare bruke jr mottaker da og feks hitec servore? Det vet jeg går.
    Low and slow with power to go !!

    Comment


    • #3
      JR mottager

      Det går, men det anbefales helst å ikke blande radiomerker, når det gjelder mottagere og sendere. Dette på grunn av ulik oppbygging av elektronikken etc. Det går bra, men det kan oppstå enkelte problemer.

      Hvis du ønsker en billig og ok mottager, er denne et godt alternativ: JR 600. Finnes også i en JR/Graupner utgave, R 600 (den samme, men med annet navn). Prisen på denne er på ca. 600 kroner. Dette er et meget godt kjøp.

      Comment


      • #4
        Takker for tipsene. Om jeg finner en JR mottaker ned mot 600 kroner, så ser jeg ikke noe stort poeng i å gå for Hitec. Men jeg har ikke funnet noen webshop som har denne mottakeren. Noen forslag til webshop'er?

        mvh, Morten

        Comment


        • #5
          Du kan høre med f. eks: HeliZone ( http://www.helizone.no ) vedr. JR, og f. eks: Thorbjørn & Kåre, RC-Seilflysport ( Rc-seilfly.no - Modellflysport ) eller Nortrading ( Nor-Trading AS ) for JR/Graupner.

          Comment


          • #6
            Jeg har en JR 388 som jeg bruker Hitech mottakere til selv om Hitech bruker PPM og ikke PCM.Se i manualen til radioen din.Der skal det stå hvordan du skifter modulasjon fra PCM til PPM,det er bare et par trykk på knappene.Dette har virket feilfritt for meg i flere år.Jeg har brukt en mottaker som heter HFS-04MI,den er 5-kanals (siste servoen må kobles til med y-kabel sammen med batteriet) og veier bare 28 gram hvis du er opptatt av vekt.Den er single conversion (SC) og koster ca.500kr. Hundrelappen mer for dual conversion (DC) utgaven.DC skal være bedre sikkret mot forstyrrelser ,men jeg har aldri opplevd forstyrrelser med SC heller,så jeg mener det er bra nok.Bare husk at du må ha Hitech x-tall.

            Happy flights
            Mvh
            Gunnar Børseth

            I might not be very good, but I'm fun to watch.

            Comment


            • #7
              Jeg har brukt en Hitec FM-mottaker på en JR X-347 i 10 år. Ingen problemer overhodet. Vil tro at de fleste sendere er såkalt "PCM/PPM selectable" så du kan velge selv etter hvilken mottaker du har.

              Jon
              MVH

              Jon Gunnar Wold

              Comment


              • #8
                Flott at så mange har vært behjelpelige!

                Kan i allefall bekrefte at JR3810 er switchbar PCM/PPM, så det skulle ikke være noe problem.

                Er det 'fritt valg' mellom single conversion og dual conversion mottakere for radioen? Kan de fleste sendere brukes sammen med begge typer (SC/DC) mottakere?

                Om jeg går for en Hitec-mottaker, hvorfor må en skifte til Hitec x-tall på senderen? Har fabrikatet noe å si så lenge begge x-tall har samme frekvens? Bare lurer... Og hvem har rimelige Hitec mottakere?

                mvh, Morten

                Comment


                • #9
                  SC/DC er jeg ikke helt stødig på, men når det gjelder krystaller, bare sørg for å kjøpe et par. De selges parvis, så ikke skill dem og bland sammen.

                  Hitec-forhandlere er det nok av, på Østlandet nevner jeg i fleng: Modellhobby, Smallsize, Friesenfeldt, Romerike hobbysenter etc. Ring HobbyCo på lillestrøm som importerer for din nærmeste forhandler. Prisene er stort sett veldig like.

                  Jon
                  MVH

                  Jon Gunnar Wold

                  Comment


                  • #10
                    Hitec til andre radioer ?

                    Jeg har en Futaba Radio og bruker over 20 forskjellige IKKE FUTABA mottakere til denne. og har gjort det i mange år.

                    Å si at en ikke skal blande radiomerker er nesten som å si at en med Nokia Mobil ikke bør ringe en med Erikson eller Simens mobil he,he En frekvens er en frekvens og så lange alle radioer holder seg innenfor standard som er satt for en kanal så kan du bytte hva du vil. På samme måte som de på sjøen snakker sammen på samme kanal( VHF/Walki Talkie) med over 100 forskjellige radiomerker vil våre radioer også snakke sammen så lenge de er på samme kanal.
                    Men når dette er sagt så bør du bruke Radioens orginale frekvens krystall. Dvs at til en futaba radio så bør du ha frekvenssett til denne og når du da kjøper en Hitec mottakter eller JR mottaker osv , så bør frekvens settet passe til den.
                    Jeg bruker kanal 78 til radio og hver gang jeg kjøper en mottaker så bestiller jeg den med samme kanal og dermed så slipepr jeg å bytte rundt på krystaller for jeg har kanal 78 til alle sammen. Det er når du stadig bytter krystall du til slutt opplever at det går dårlig for feste til krystallen er et kritisk punkt på en mottakter som faktisk er en vanlig måte å få radiofeil på
                    mvh Kjetil Sandal
                    www.modellfly.no
                    -----------------------------------------------------------------------
                    Hvis flyet ikke vil taxe selv med full motor kan det være det ligger på rygg..

                    Comment


                    • #11
                      Beklager at jeg var litt uklar med hensyn til x-taller. Du må bruke orginal x-tall i radioen,i ditt tillfelle JR,og Hitech x-tall i mottakeren hvis du bruker Hitech mottaker.Futaba x-tall i Futaba mottaker osv.Mannen i min hobbybutikk sa til meg at SC/DC mottakere går om hverandre til de fleste radioer.Bare vær obs på at det er forskjellige x-taller for SC og DC. Håper dette gjør det litt klarere for deg.
                      Mvh
                      Gunnar Børseth

                      I might not be very good, but I'm fun to watch.

                      Comment


                      • #12
                        Da ble det fullstendig klart

                        Det var nok bare jeg som tok av og ekstrapolerte informasjonen litt for mye! Men nå tror jeg har kommet meg ned på bakken igjen...

                        Nå skal jeg se om jeg ikke kan få shoppet en høvelig mottaker...

                        mvh, Morten

                        Comment


                        • #13
                          Det eneste som avgjør om PPM sendere og mottakere av forskjellige merker kan brukes om hverandre er frekvensband og modulasjonstype (AM/FM). Men det som ALLTID bør være av samme merke som enheten er X-tallet. Dvs HiTec mottaker og HiTec X-tall til denne. Må gjerne brukes mot JR sender med JR X-tall så lenge frekvensen er lik. Dette pga at det opereres med forskjellig drivspenning til X-tallet hos de ulike fabrikanter. Derfor kan det gå rett ille hvis man f.eks setter et HiTec X-tall i en JR enhet (sender/mottaker) og omvendt. Single- og dual conversion finnes kun i mottakerene. Dvs at en SC mottaker må ha SC X-tall og en DC må ha DC X-tall. Sender X-tallet finnes kun i en type, så her kan man ikke gå feil.
                          Når det gjelder PCM må som regel både sender og mottaker være av samme fabrikat for i det hele tatt å fungere.

                          Comment

                          Working...
                          X