Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bøker om modellfly.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bøker om modellfly.

    Begynte i fjor med modellflyging. Er rimelig fersk på de fleste områdene, og lurer på om det finnes noen spesielt gode bøker om dette, og hvor de kan kjøpes. Nesten alle temaer kan være aktuelle, så lenge bøkene er vinklet mot nybegynnere.
    Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
    Jesper Stærkær

  • #2
    Vet ikke om noen bøker, men kan anbefale å lese artikler, her på modellhobby og på RCU Forums om du liker å lese engelsk. Du finner mye spennende på forumet der!!
    Low and slow with power to go !!

    Comment


    • #3
      RCGroups: Remote Control, Radio Control Planes, Drones, Cars and Boats (og artikkeldelen av siten) har også en del interessante ting, vinklet mer inn mot elektro/parkflyere. Det finnes en modellflybok utgitt i NAK-regi, jeg vet ikke om jeg egentlig ville anbefale denne som hjelp, det står nå et og annet nyttig i den, men den versjonen jeg har er (og har alltid vært) litt utdatert. Kjøper du et eksemplar av f.eks. model airplane news tror jeg det er en oversikt over bøker de selger der, eller så ligger det vel kanskje på internettsiden deres (google). Dette blir jo selvfølgelig på engelsk igjen da.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Thomas Revå
        www.rcgroups.com (og artikkeldelen av siten) har også en del interessante ting, vinklet mer inn mot elektro/parkflyere. Det finnes en modellflybok utgitt i NAK-regi, jeg vet ikke om jeg egentlig ville anbefale denne som hjelp, det står nå et og annet nyttig i den, men den versjonen jeg har er (og har alltid vært) litt utdatert. Kjøper du et eksemplar av f.eks. model airplane news tror jeg det er en oversikt over bøker de selger der, eller så ligger det vel kanskje på internettsiden deres (google). Dette blir jo selvfølgelig på engelsk igjen da.
        Nå er jo jeg subjektiv da, men vil faktisk anbefale Ottar Stensbøls bok Modellfly (kr 120). Kan kjøpes hos Norsk Aero i Wergelandsveien 1 i Oslo, eller via nettet Nakshop.no.
        Ja, boken er noe gammel, men aerodynamikk og balansering av flyet går aldri av moten. At de hotteste tingene ikke står der har faktisk ingen betydning for en nybegynner.
        Jesper sier jo helt klart at han er nybegynner, og jeg tror han vil ha stor glede av å lese boken og lære noe av teorien bak modellflyging og bygging.

        Mvh Terje M
        Leder Modellflyseksjonen/NLF
        Mvh Terje Martinsen
        leder Modellflyseksjonen/NLF
        www.modellfly.info

        Comment


        • #5
          Bøker....

          Er helt enig med tema95!
          Ottar Stensbøls bok er blitt "bibel" hjemme hos meg!

          Skrevet med veldig stor innlevelse og er lettfattelig og informativ!

          Den boka har igrunn æren for min modellflyinteresse fra jeg leste den første gang i 7. klasse! (16 år siden).
          Kjøpte boka fra Norges Luftsportforbund for et par år siden og boka er like interessant enda!

          Tror det er ting av stor interesse der, både for erfarne og uerfarne piloter!

          Løp og kjøp!

          Mvh.
          Alfalfa!

          Comment


          • #6
            tema95, jeg skrev "vet ikke om jeg egentlig ville anbefale denne som hjelp" Ikke for å kverulere (hvorfor jeg skriver det når dette er åpenlys kverulering kan man kanskje spørre seg om, men ville bare forklare det jeg skrev i forrige innlegg), aerodynamikken har nok ikke forandret seg stort siden boka ble skrevet nei. Det jeg egentlig hadde i tankene når jeg skrev det jeg skrev var f.eks. dieselmotor. Etter å ha lest boka (men før jeg begynte med modellfly) var jeg overbevist om at alle fløy med dieselmotorer, glowmotor var noe for de spesielt interesserte. Hvorfor jeg fikk den oppfatninga vet jeg ikke, men nok om det. Til dags dato har ikke jeg sett en eneste dieselmotor i drift (eller ute av drift for den saks skyld). Men, for all del, en spade er en spade, en vinge er en vinge..

            Comment


            • #7
              Takk for svar

              Jeg skal prøve å låne denne boken på biblioteket. Kan da senere se om jeg bør kjøe den. Er ellers åpen for alle andre forslag.
              MÅ ikke være på norsk, men er selvfølgelig en STOR fordel.
              Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
              Jesper Stærkær

              Comment


              • #8
                Jeg kan annbefale Aeroplane, Train & Boat, Models Plans & Kits. Sarik Hobbies Har selv kjøpt flere bøker der om helikopterflyging men de har bra utvalg i rc-fly også. Bra service!
                Theodor Bastberget

                Airplanes are for people who can't fly helicopters!
                http://www.modellhelikopter.no

                Comment


                • #9
                  Bøker om modellfly

                  Som nybegynner har også jeg anskaffet meg noen bøker om modellfly. Jeg angrer ikke på dette.

                  Har boken til Ottar Stensbøl og kan anbefale en tilsvarende svensk bok av Bosse Gårdstad som heter Nya radioflyg skolan "www.hobby.se". Pris ca. 120.-

                  En engelske bok der du finner det meste om modellfly heter TAKE OFF all about radio controlled model aircraft. ISBN nr. 1-85486-166-2. Den er på 253 sider og koster ca. 174.- på Bokkilden bokhandel - der du handler bøker

                  Mvh dragonfly
                  ÅE

                  Comment

                  Working...
                  X