Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av Radio til Helikopter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Valg av Radio til Helikopter

    Ser ofte at det er mange som har meninger om kvaliteten på R/C utstyret som selges i dag. Er det noen som virkelig vet produksjonsrutinene til de enkelte fabrikkene. Har det ikke slått noen at åpner man servoer av tilsvarende type fra forskjellige merker så er de forbløffende like innvendig. Ofte passer delene om hverandre. Så det er nok slik her også, som på mange andre områder i dag, at delene som brukes stort sett kommer fra de samme produsentene. Så den helt store kvalitetforskjellen kan det umulig bli. Det går selvsagt ikke å sammenligne en standardservo fra et merke og en kulelagret digitalservo med metallgear fra et annet. Pris og kvalitet henger nok sammen her også.
    Når det gjelder modulasjonstype, så er faktisk AM det med minst feil nettopp på grunn av enkel oppbygging. Men det er også av samme grunn mest utsatt for uønsket støy og er derfor uegnet i mange sammenhenger.
    Frykter man innslag av forstyrrelser er PCM det tryggeste. Men det betyr ikke at PCM er mindre utsatt for feil. Jo mer avansert elektronikk er, jo flere muligheter for feil er det. Så det er vanskelig å kjøpe seg fullstendig trygghet.

  • #2
    Og din konklusjon er at Hitec er av samme kvalitet som eks, JR?
    Mener du dette gjelder radioer også?
    Det er vel ingen tvil om at PCM er det tryggeste å bruke i Fly/Helikopter.

    /Nils Olav
    Nils Olav Moe

    Elefun
    www.artistic3d.net
    www.3dpilot.net

    Comment


    • #3
      Det kan hende noen merker er like men jeg har åpnet og sammenlignet min JR 10X og en Hitec Eclipse .... Man får det man betaler for! Men det er heldigvis valgfritt for hver enkelt hva man velger.
      Theodor Bastberget

      Airplanes are for people who can't fly helicopters!
      http://www.modellhelikopter.no

      Comment


      • #4
        Kvaliteten er nok bedre på dyrere sendere, men jeg mener allikevel at man ikke skal la seg stoppe av kvaliteten på hardwaren i en Hitec Eclipse. Jeg flyr selv med en slik, og har ingen bekymringer i så måte.
        Det skal allikevel være sagt at båre JR og Futabas sendere ( spes tenker jeg på JR-8310 og Futaba 9C, siden de er ett "hakk" dyrere) tilbyr mer når det gjelder funksjonalitet. Disse senderene har mer avansert miksefunksjonalitet, noe som man nok etterhvert lærer seg å sette pris på. Det viktigste å se på er om senderene tilbyr de funksjonene du kommer til å ha bruk for i overskuelig framtid.

        Man skal heller ikke glemme Mulitplex. De har akkurat lansert en ny sender i dette prissegmentet. Denne kan fåes i 7, 9 eller 12 kanalers varianter. Sjekk Kompetenter Partner für Modellflugsport | MULTIPLEX for mer info.

        mvh
        Kjartan
        mvh Kjartan

        Comment


        • #5
          Du trenger ikke åpne en 10x får å se forskjell
          Har JR 10x selv, så det å si at Hitec er like bra blir veldig feil, jeg flyr nesten utelukkende helikopter og da kommer du fort til kort med en Eclipse 7.
          Hitec Eclipse 7 er sikkert bra til sitt bruk, men kan ikke sammenliknes med JR 3810, JR 10 X Futaba 8up, FF9, 9Z
          Om en radio er bra nok eller ikke kommer ikke bare an på ant kanaler og funksjoner, men det er også meget viktig hvordan kvalitet det er på stikker og hvordan radioen er å holde.

          / Nils Olav
          Nils Olav Moe

          Elefun
          www.artistic3d.net
          www.3dpilot.net

          Comment


          • #6
            Det jeg mener er at så lenge sammenlignbare produkter består av de samme til forveksling like delene, uavhengig av "innpakning" og merke, så er det vanskelig å dokumentere noen kvalitetsforskjell. At merket kan gjøre utslag på prisen er noe annet. De er et velkjent faktum i de fleste bransjer at noen merkevarer er priset forskjellig fra andre uten at det kan dokumenteres andre forskjeller enn pris og merke.
            Ønsker man å sammenligne et produkt fra en produsent med et fra en annen, så bør man holde seg til samme nivå hos begge og ikke velge noe som er 4-5 ganger dyrere fra den ene. I så fall det lot seg gjøre, så måtte det være noe som var riv ruskende galt et sted.
            Noen direkte sammenlignbare R/C sett fra de mest populære merkene her i landet er: Futaba FF6-6XS, HiTec Eclipse 7, Sanwa RD 6000 S (eller 8000 når den kommer) og kanskje den noe dyrere JR 378. Hverken Sanwa eller HiTec har sendere som kan sammenlignes med de langt dyrere utgavene fra Futaba og JR. Det sier seg selv.
            PCM er nok de tryggeste tatt i betraktning av den stadig økende støyproblematikken, også når det gjelder støy fra komponenter i modellene som regulatorer, tenningsystem, gyroer, digitale servoer osv. Men samtidig skal en være obs på at valgmulighetene ved å kombinere annet utstyr fra andre merker blir mer begrenset enn ved bruk av PPM.
            AM er nok fremdeles det systemet med minst egenfeil, men nettopp pga at bredbåndet utstyr er særdeles følsomt for støy, så bør man være forsiktig med å bruke det i kompliserte modeller med mye mekanikk og elektronikk. Seilfly og -båter samt enkle motoriserte biler og fly går det greit nok i de fleste områder med lite utenforstående støykilder.

            Comment


            • #7
              Originally posted by larvik heli
              Du trenger ikke åpne en 10x får å se forskjell
              HeHe, jeg er enig med deg der men eieren av Hitec'en ville se inni siden det var så stor forskjelle bare ved og holde radioene i hendene...
              Theodor Bastberget

              Airplanes are for people who can't fly helicopters!
              http://www.modellhelikopter.no

              Comment


              • #8
                Litt om tilgjengeleg teknologi

                Når det gjeder Hitec utstyr så vil eg gje mit besyv med i laget. Enkelt og greit, dei dyre merka har ingenting å stille opp med i den aktuelle prisklassa (intil ca 3200 kr) som Hitec reprenseterer. Om Hitec sendarar er bra nokk til seriøst bruk i helikopter for tida, trur eg ikkje (grunna høge krav til presisjon på blant anna stikkene) men hugs på att prisen er en god del rimlegare enn t.d. Futaba som ikkje har noko betre stikker i same prisklasse.
                Når vi kjem inn på dette med PCM kontra PPM vil eg seie att bruk av PCM gjer att ein blir "låst" til eit radiomerke når det gjeld motakarar, dette ser eg som ein stor bakdel (sjølv gull kan kjøpast for dyrt) spesielt når Multiplex nå har lansert sin IPD teknologi som beheld PPM systemets overlegne responstid og samtidigt er sikrare enn PCM (grunna meir glidande overgang mellom å ha kontroll og ikkje ha kontroll) og likevel har muligheit til å sette "failsafe" punkt på servoane som PCM motakarane har. Ikkje minst IPD motakarane til Multiplex verkar med alle PPM system, så ein godt kan ha ein t.d. Graupner/JR sender og likevel bruke ein IPD motakar frå Multiplex med t.d. Servoar frå Futaba og Hitec. Poenget mit er at nybyrjarar bør sky PCM system som pesten då dei ikkje har bruk for denne finessa (og ny teknolegi som t.d. IPD systemet sansynlegvis er eit betre alternativ på sikt, ikkje minst med tanke på at Hitec har kjøpt Multiplex og alle deira patent).
                Vil til slutt anbefale JR og Futaba sine mellom og dyre utgåver til bruk på helikopter (på grunn av gode mikse funksjonar og utfrå kva som er gjengs oppfatning) men trur nokk eg vil anbefale å holde seg til vanleg PPM motakar til ein er brennsikker på kva merke ein vil satse på når ein blir "stor"
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  Til opplysning så vil jeg bare si at den nye teknologien til Multiplex ikke heter IDE men IPD. Og så får en bare håpe på at Hitec's oppkjøp av Multiplex blir til det gode for Hitec og at Multiplex fortsatt består som en av de ypperste produseneten av rcutstyr.
                  Om man kjøper en en PCM radio er man ikke låst av den grunn. De aller fleste PCM radioer kan også bruke PPM modulasjon.

                  Lars Erik Arntsen
                  Mvh
                  Lars Erik Arntsen

                  Comment


                  • #10
                    Takk for rettinga, var (og er) trøtt som ei strømpe i går.
                    Beklager rein forgløymelse skkulle sjølvsagt vere "nybyrjarar bør sky PCM system som pesten og velge PPM motakarar som tilbehør istaden for PCM motakarar der det er valg mulighet til det.

                    Når det gjeld Multiplex får vi berre håpe att brødrene meiner det dei seier om at Multiplex skal bestå som i dag. Det har skjedd store forandrnger med vare tilgang og distrubisjon i USA og ikkje minst på reklame sida så det ser ganske lyst ut for multiplex over dammen for øyeblikket. Det eg trur vil skje er at Hitec kommer til å "låne" nokon av Multiplex sine patent på t.d. kanal sjekk og muligens IPD for å skaffe seg fleire konkuranse fortrinn. Uansett vil nokk aldri Hitec komme i nerheten av Multiplex sitt kvalitets rykte og innovative ideer, det er nokk ikkje meininga heller forsto eg presse utalelsane rett.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment

                    Working...
                    X