Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nordic for oss som ikke er rike...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nordic for oss som ikke er rike...

    I fjor ble det diskutert på forumet om man burde ha endret reglene slik at man ikke kunne fly F3A Nordic med større en .61 size fly. Den naturlige innvendingen er at folk som har, eller vil ha større fly også bør få delta. Spesielt siden dette er en konkuranse gren som gjennomføres med F3A regler.
    Derfor har jeg følgende forslag. La alle fly som følger 2x2m reglene delta, men kår en vinner blandt dem med fly som er under 1.75x1.75 i tillegg. Det høres egentlig litt sprøtt ut, men jo mer jeg har tenkt på det jo mer liker jeg ideen. På den måten kan man med en 60/90 størrelse ARF, eller et eldre pattern fly (de hadde maks .61 motorstørrelse) fortsatt ha en mulighet til å hevde seg.

    Gleder meg til å bli sablet ned på denne

    Kjartan
    mvh Kjartan

  • #2
    Jeg synes nå egentlig at dette var en ganske god ide. Men man burde kanskje kun ha motorstørrelse som grense. Flere av de gamle F3A flyene vil falle utenfor en grense på 175cm og hvis en velger f.eks. 180cm vil sikkert noen falle utenfor her også. jeg har selv en gammel Spektra som er 178cm og bl.a. Saphir tror jeg også er over 175cm. Da er det enklere å sette grense på motorstørrelse for her er det klarere skiller. Innen motorsport er da dette helt vanlig.
    404 Not Found

    Lars Erik Arntsen
    Mvh
    Lars Erik Arntsen

    Comment


    • #3
      Tja. Flyet har ikke -så- mye å si i nordic, så når jeg skylder på at jeg ikke har 2x2m fly er det nok en unnskyldning med liten rot i virkeligheten Det jo i praksis være å dele opp nordic i to klasser, og dermed ende opp med 4 forskjellige pattern-klasser. Jeg synes det er nok klasser som det er.

      Comment


      • #4
        Thomas: Det kan nok godt stemme at flyet ikke har så mye å si, men den symbolske effekten det har for folk som tenker på å begynne tror jeg er et viktigere poeng. Det virker litt trøsteløst å skulle begynne å konkurrere mot folk som har inverstert så mye i det allerede på Nordic nivå.
        Ideen var ikke å dele klassen i to, men å kåre en ekstra vinner. Det er en viss forskjell siden en person med et lite fly da kan vinne hele klassen også.

        Lars Erik: Kunne hatt det som mulighet at alle fly med motor mindre en .61 kan delta i tillegg. Bør allikevel være lov å bruke f.eks en Kyosho G-trick 90 med os .91fx, siden det er et lett tilgjengelig. Dette flyet ( og f.eks. TWM Zen 90, Flair Swallow osv.) ville kommet under 1.75X1.75.

        mvh
        Kjartan
        mvh Kjartan

        Comment


        • #5
          I den klubben som jeg flyr for Malvik Modellflyklubb, har vi snakket litt om Nordic-klassen. Ikke om hvilke fly som kan benyttes (størrelse fly/motor etc) men det vi har diskutert litt, er det store gapet mellom Vingtreff og Nordic. Det er en ganske så stor overgang, fra Vingtreff med frie vendeøvelser og hvor du kan ta en pause mellom øvelsene, til Nordic hvor du har vendeøvelser, utvendige looper etc.

          Til dere som tenker litt på oppdeling av Nordic, til to klasser:
          I midt-norge så er det ganske få som flyr Nordic, så ved en evt oppdeling til to klasser så vil det jo bli enda færre i hver klasse.

          askare

          Comment


          • #6
            Nordic-klasser....

            Heisann!

            Jeg synes at motorbegrensning til f.eks 15ccm ville vært genialt. (har ikke lyst til å sage istykker saphir-vingen min! )

            I fjor deltok jeg på Jarlsberg, og jeg synes det var rart at mitt fly var det minste i klassen Nordic. (Mindreverdighetskompleks!!) Disse reglene tror jeg hadde vært veldig bra for rekrutteringen, da folk ikke trenger det dyreste av utstyr for å komme igang... Man blir ganske skremt når alle deltagere i nordic stiller med 2x2, og når 2x2 faktisk sniker seg inn i vingtreff blir det litt for mye av det gode... 15ccm motorbegrensning i vingtreff og nordic ville vært ypperlig etter min mening...

            Hilsen Alexander

            Comment


            • #7
              Jeg er helt enig i at utstyrsnivået i Nordic har tatt helt av. Det er uaktuellt for meg å investere 20.000 ++ i en ZN line eller PL prod modell på det nåværende tidspunkt, selv om jeg selvfølgelig hadde slått til om Norsk tipping hadde ringt meg!

              Når det er sagt, så er jeg litt uenig i en motor/modellbegrensning. Da er jeg mer for en fjerde klasse, eller en oppgradering av Vingtreff til en litt høyere vanskelighetsgrad. Når man ser på Nordic programmet er det tydelig at en "widebody" modell med stort areal og gode snaproll egenskaper ikke nødvendigvis er det eneste saligjørende. En "klassisk" lang og tynn 60-kjerre gjør jobben like bra som de store etter min oppfatning. Hovedsaken er at du har nok power til å få til lange, grasiøse øvelser med mye vertikal slik som Nordic har. F3A er jo mye mer fokusert på snap, firkant og ikke så myke manøvre?

              Jeg er enda ikke helt klar for Nordic deltakelse selv om programmet i seg selv ikke byr på de store problemene, men når tiden kommer (neste år?) så tenker jeg å prøve teorien min med en 60-kjerre, eller kanskje en 40?

              I NM på Øra, (var det i 199X?) så deltok Rune Nessen med en Tiger 2 med OS 46 SF og Widar Holmedal med EZ Mystic og Super Tigre G34. Begge plasserte seg midt på treet blandt fullblods F3A kjerrer med 10 cc bakeksos, retract mm, så det har mer å si hvem som holder i stikkene, enn hvor mye flyet koster
              MVH

              Jon Gunnar Wold

              Comment

              Working...
              X