Announcement

Collapse
No announcement yet.

Utviding av batteripakker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Utviding av batteripakker

    Spørsmålet er som følger: Kan jeg utvide batteripakken min (fra feks. 8celler til 10celler) uten at dette får uheldige konsekvenser? Hvis man da supplerer med samme merke batterier, og kapasitet seff... Eller kan det være farlig med nye batterier i kombinasjon med "gamle" batterier..?

  • #2
    Er de gammle de andre cellene da? Er ikke farlig men ikke optimalt... Alder og bruk av de "gammle" cellene spiller en del rolle.
    Low and slow with power to go !!

    Comment


    • #3
      Batteripakkene ble kjøpt for et par år siden, men har ikke vært flittig brukt. Brukt dem i perioder. Hvis det betyr noe er d vanlige Sanyo600mah..

      Comment


      • #4
        Det skal gå så sant du er sikker på at alle cellene er i orden. Har du lader som tar 3x cycling (3 ganger full ut og opplading) så annbefaler jeg det.
        Theodor Bastberget

        Airplanes are for people who can't fly helicopters!
        http://www.modellhelikopter.no

        Comment


        • #5
          Har en Hitec hurtiglader som kobles på blybatteri. Noe med 330 i navnet...
          Den er ok?

          Comment


          • #6
            SKal du utvide batteripakken i senderen din? I så fall: hvorfor?

            Skal senderen din ha 8 celler så skal den ha det! Vil du ha mer kapasitet så lager du deg en pakke med 8 celler med mer kapasitet (f.eks 1100mAh). Å lage en pakke med 10 celler gir deg over 3 volt mer i spenning inn når batteriene er nyladet, ikke sikkert elektronikken takler dette..

            Hovedregelen er at man aldri blander gamle og nye batterier i en pakke, men hvis du plages med at batteripakken din som er forholdsvis ny er svært dårlig kan det være bare ei celle som er defekt. Dette kan du måle hvis du fjerner innpakningen slik at du kan måle hver enkelt celle. Dette gjør du uten å ta cellene fra hverandre. Er det ei celle som er død kan du erstatte bare denne og så cykle batteriet noen ganger(lade helt opp og helt ut noen ganger). Når jeg sier å lade helt ut betyr dette ikke slik at pakken er dønn tom, men slik at spenningen ligger på ca 1 volt pr celle. I ditt tilfelle betyr det ca 8 volt.

            Hvis det er snakk om et senderbatteri kan du erstatte den defekte cellen med et hvilket som helst merke med samme kapasitet, bare husk å skaffe deg batterier med loddeører.... er det snakk om en batteripakke du skal hurtiglade er det derimot viktig å bruke samme merke og type celler.

            Har laget mange batteripakker med Sunrise-celler fra Clas Ohlson, dem er billige og jeg har holdt liv i dem i over 15 år med pent stell.
            Husk uansett å aldri la batteriene ligge lenge uten at dem er oppladet før lagring, og lade dem gjerne et par ganger i året om dem ikke brukes.

            Min erfaring er at det er dårlig lagring og hurtiglading som ødelegger batteriene mest.......

            Lykke til.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Tenkte da på mottakerpakken, som også driver el.motoren. 10celler istedenfor 8 ville gitt litt mer guffe. Men hvis det er store sjangser for at noe kan kjipe seg hvis jeg adder to celler ekke d bryet verdt..

              Comment


              • #8
                Aha, det er snakk om er pakke for elektromotor
                Prøv å utvide den du.
                Hvis regulatoren din er beregnet på det så kan du trygt forsøke, den skal likevel sørge for at mottakeren din uansett for rett spenning da.
                Lykke til.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment

                Working...
                X