Announcement

Collapse
No announcement yet.

Multiplex mot røkla... :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Multiplex mot røkla... :)

    Hei
    Flyr i dag med en HiTec 6kanaler (ikke helt korrekt da jeg var ute med motorsaga i går for å redde flyet som satt i toppen på ei voksen bjørk). Når feriepenga kommer er jeg lysten på å oppgradere til en computerradio, og er svak for "euro"design. Man er da faktisk europeer
    Multiplex Royal Evo i 7 eller 9 kanal får meg til å sikle.
    Er dette verdens beste radio (nå fikk mange vann på mølla tenker jeg ), eller hva synes du.....
    Og hvor går grensa for når man skal velge 7, 9 eller 12 kanaler.

  • #2
    Nu er det særs mange toppflyvere som bruker JR og Futaba....
    OG: det er neppe noen topp flyvere som bruker Hitec? eller?

    Radiovalg avgjøres av: Lommeboka, hva du liker selv, hva de andre har og en svært sjelden gang av behov. Neppe av egen etnisk tilblivelse.

    Når det gjelder behov så er det opp til deg å avgjøre hva som skal tilfredsstilles, men har du noen gang sett modeller på stripa som bruker mer enn 5-6 kanaler? Eller har du planer om å bygge en slik selv? Dessuten: Multiplex sine 7 kanaler kan selvfølgelig utbygges senere. Hvorfor kjøpe noe du neppe har bruk for? Legg penger i en xtra mottaker heller, og kjøp bryteren den dagen kanalen trengs.

    Verdens beste radio fins ikke.... det å kalle noe for BEST er subjektivt, definert ut fra eget hode avhengig av om det er mixing, design, kanalantall, batterilevetid, tilbehør, antall rare brytere, størrelse på display eller hva sponsede toppflyvere bruker som teller.

    Men Multiplex ER bra, svært bra. Dem kom med computerradio med fri mixing og 100 modellmemorys allerede rett etter midten av 80-tallet, en radio som selges ennå i dag, og ennå er i øvre klasse. Og Multiplex sine radioer kan hevde seg uansett bruk.
    Gjør deg selv en tjeneste: kjøp deg en MPX om du sikler på en, du blir neppe skuffet!
    Og gjør så oss en tjeneste: skriv et objektivt innlegg her når du har brukt Multiplex ei stund og fortell hva DIN subjektive mening er etter å ha prøvd
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Selv har jeg nylig gått til innkjøp av en EVO 9 etter mange års fravær fra hobbyen. Har ikke fått prøvd utstyret i felten da flyet er ikke ferdig ennå, men har jo "tørrtrent" litt med radioen i stua, programmert og utforsket den, for å gjøre meg kjent med den. Er godt fornøyd så langt. Programmeringen virker fleksibel med mange muligheter, og enkel, selv for meg som aldri har vært bortig mixing og computer radioer før.

      Her kan du sammenligne 7, 9 og 12 versionene:
      http://www.modelspot.com/mpx/royal.htm

      Om du trenger 7 eller 9 kanaler er jo avhengig av hva du skal bruke den til. Det er kanksje ikke så ofte man har bruk for mer enn 7 kanaler, men det er ikke bare antall kanaler som er forskjellig. EVO 7 har 5 mixere mens EVO 9 har 14 mixere. Mixerne er globale slik at de gjelder for alle modeller man legger inn. Dersom man skal bruke radioen til flere forskjellige modeller kan det hende man trenger å programmere spesielle mixere for hver modell, og derfor kan ha bruk for mer enn 5 mixere.

      En annen ting er at på EVO 7 så kan man ha 3 inputs på hver mixer, mens EVO 9 kan ha 5. Spørs hva man skal bruke radioen en til, men med mulighet for 5 inputs står man jo fiere. For et seilfly ønsker man kanskje at flapsen skal reagere i forhold til FLAPS (normal flaps ved flyging), AILERON (hvis man vil ha full spen balanseror), separat kontroll for SPOILER (fult flaps utslag ved landing). Da har man brukt 3 inputs. Noen mixer også inn flapsen i forhold til ELEVATOR (for å få knappere svinger tror jeg). Da har man plutselig behov for 4 inputs.

      Selv har jeg alerede satt opp mixere med 4 inputs for både balanseror og flaps. (Har som sagt ikke prøvd radioen og flyet i felten, men...). Jeg har programert inn full spenn flaps slik at balanserorene også fungerer som flaps (kan slå dette av/på med en bryter). På balanseror mixeren har jeg som input: (1) stikke for balanseror selvfølgelig; (2) slider for finjustering (+/-10 grader) av flaps under flyging; (3) stikke for full flaps hvor både flaps og balanse ror gir stort utslag ned; (4) stikke for crowbreak (samme stikka som under punkt 3 når crowbreak er slått på).

      Mao., man står litt friere og flere muligheter for mixing og trixing med EVO 9.

      Comment


      • #4
        Mener ikke å trenge meg på "Multiplex-entusiastene"...selv bruker jeg Graupner og er meget fornøyd. Begynte å fly for et år siden og ble da anbefalt en computer radio fremfor en "standard" radio. Så jeg kjøpte en Graupner MC-12 som er den minste computer radioen til Grapuner, den har få begrensninger hva mixing angår. Den kommer "default" uten noen brytere eller pots og det er jo litt dumt, disse må kjøpes seperat til en relativt høy pris. En ting som er veldig bra med den (kanskje litt undervurdert av noen) er at krystallen sitter rett ved av/på bryteren og kanal nummeret står på den slik at det aldri er noen tvil om hvilken kanal man flyr på....ja det hender (en del ganger faktisk) at folk sier de flyr på en gitt kanal mens de uvitende flyr på en annen....Jaja nok om det, MC-12( 7 kanaler) har 3 eller 4 fri mix, kan lagre 8 modeller, har flere fine ferdig mix for flaps, flapron, airbrakes, høyde+side, V-tail, høyde+bal, diffrens. expo. +++. Jeg mener denne radioen selges for rundt 2500kr-2900kr, for rundt 500-600 kroner får du alle pots og brytere du trenger. Radioen holder for de fleste, og jeg er enig med Hr.Admin at det er mye smak og behag, som meg for eks. som liker at antennen står slitt på skrå oppover i stedet for rett ut (men det gjør den vel på multiplex oxo) hehe... Lykke til da ! Velger du en computer radio så har du mange muligheter og blir nok uansett godt fornøyd !

        -Ulldott

        Comment


        • #5
          Joo skrev:
          "Nu er det særs mange toppflyvere som bruker JR og Futaba....
          OG: det er neppe noen topp flyvere som bruker Hitec? eller? "

          Hva topp, topp folk bruker av utstyr har lite eller intet med utstyrets kvalitet å gjøre. Det beror mer på produsent/omsetningsleddenes sponsor rutiner. De fleste av disse folka er kjøpt og betalt av leverandøren og bruker den ustyrstype som de får avtale med. At det finnes flere fra enkelte produsenter enn andre, kan bero i at noen produsenter velger ikke å markedsføre sine produkter på denne måten.
          Det kan på mange måter jevnstilles med idrettsutøvere, f. eks skiløpere. De bruker heller ikke det utstyret som de anser som best, men den produsenten de får beste avtalen med. Og en annen ting man skal være obs på, er at dette utstyret utenpå ser ofte helt likt ut det som selges, men at det innvendig dreier seg om spesialdesignet utstyr med helt andre kvaliteter.
          Derfor er det vel så viktigt å få greie på hva den jevne vanlige bruker mener om nettopp det ustyret som faktisk er å få kjøpt, og ikke hva de betalte proffene gir uttrykk for å bruke.

          Comment


          • #6
            Olle skrev:
            Hva topp, topp folk bruker av utstyr har lite eller intet med utstyrets kvalitet å gjøre. Det beror mer på produsent/omsetningsleddenes sponsor rutiner. De fleste av disse folka er kjøpt og betalt av leverandøren og bruker den ustyrstype som de får avtale med.

            Nettopp, nevnte selv dette med sponsede toppflyvere... På TOC var det mest JR-radioer og fly med JR eller FUTABA-merker overalt. Og som du sier: kanskje en del av dette utstyret var spesialtilpasset den bestemte flyveren? Og dem får oftest fly levert av produsenter også. Merkelig nok var det bare DA-motorer i nesa på maskinene

            Som RoyH sa: noen får vann på mølla av innlegget hans, men konklusjonen bør vel bli at skal EN person vurdere sitt behov så er det så mange faktorer inne i bildet at å kjøpe f.eks en bestemt JR ut fra at toppiloter bruker den kan være fullstendig skivebom.

            Ser Wiker er fornøyd med sin EVO, og da har han gjort et godt kjøp. Og ulldott har en Graupner som han igjen er storfornøyd med. Det beviser bare at et aktivt valg oftest fører til fornøyd bruker.

            I går gikk forresten min Xtreme Lite i bakken så det suste!!!! Og det kom ikke av radioen men av vedkommende som kava med stikkene. Beviset for min tese om at denne hobbyen er selvfornyende. Det positive er at jeg fikk en ledig motor til min PT-19

            Happy landings
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              BRA!! Her skjønner man poenget. Det som er viktig er å ikke sluke all reklame, både skjult (sponsing, omtale, representasjon osv) og åpen (annonse, kataloger osv) rått. Litt sunn skepsis hjelper på. Slik teknikken er i dag, så er det ingen som ligger et hestehode foran de andre. Og når de også benytter samme underleverandører, så er det ofte bare designet som skiller, og knapt nok det hos noen. Det meste om nivået kan leses ut fra pris. Så er det noe som heter at noen liker mora og andre dattera.....
              Det som også bør påpekes er at det her i landet finnes en overrepresentasjon av noen få merker, men at det finnes meget gode saker (Simprop, Robbe, Citizen, Metz osv.) som er mindre utbredt her hjemme. Om en skulle kjøpe seg et merke som ikke er så vanlig, så er det KUN viktig at det er mulig å få tak på utstyr/service til senderen hvis man kjører PPM. Alt av R/C utstyr i modellen er kompatibelt med andre merker av nyere dato. Kjører man PCM, så må både sender og mottaker alltid være av samme merke, normalt.
              Det å lytte på den jevne bruker, kan også ha sine sider, da denne gruppen ofte spriker i alle retninger ang. seriøsitet og kunnskap. Noen prater bare tull, mens andre er så til de grader opphengt i ofte uvesentligheter og detaljer av mindre praktisk betydning. Så man bør prøve å sjalte ut ytterlighetene i denne gruppen også og prøve å navigere sånn noenlunde midt i flokken.
              Så konklusjonen må være, at det sjelden er utstyret det står på når noe går til h........ Men så finnes det de som aldri gjør en feil, og alltid må ha noe å skylde på. Også en ytterlighet man bør se opp for.

              Comment


              • #8
                Så fasit er.....

                Var vel klar over at det ikke var noen fasit her, men det er jo greit å få i gang en diskusjon. Det er ingen jeg flyr sammen med som bruker MPX, kun Hitec og Futaba så langt jeg har klart å se. Det er derfor greit å få noen tilbakemeldinger her via dette fora.
                Vet mange blander vilt og uhemmet når det kommer til servoer osv. Er MPX fortsatt litt mer sære enn de fleste andre her, eller er det ett tilbakelagt stadium.
                Er ingen tilhenger av blanding selv, men det er jo greit å vite om det går, sånn teoretisk, liksom...
                7, 9 eller 12 kanaler..?
                Foreløbig klarer jeg meg med standard 5 (høyde/side/bal/trot/retract)
                Men jeg ser vel for meg at dersom jeg beveger meg mot f.eks scala-fly bir det vel fort ett par luker og funksjoner som svelger ett par kanaler til.
                Og ett spørsmål til dere som flyr heftige 3D-kjerrer. Med separate servorer for delte høyderor, balanseror og flaps er man vel kjappt oppe i 6 servoer bare der. Og så er vel spørsmålet om man skal bruke y-kabel eller ikke. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her. Har som sagt ikke computerradio ennå og har heller ikke forsket på mulighetene man da har.

                Comment


                • #9
                  Tja, en slags fasit klarer du vel å lage selv hvis du er nøktern og velger etter reelle behov?

                  Kan ikke huske at Multiplex har vært sære når det gjelder servoer? Derimot er gammelgammel Graupner ikkekompatibel med nyere servoer pga. at dem brukte inverterte pulser. Men det er leeenge siden det. I dag kan du fritt bruke hva du vil av servoer. Jeg bruker selv gammel Futaba, Multiplex, Graupner og Hitec i salig blanding.

                  Skal du handle Multiplex er det en ide å gå for Uniplugger på mottakeren fra første dag og holde deg unna den gamle typen MPX-kontakter. Da er det lettere å kjøpe JR/Futaba og bruke originale kontaktene. Greit å slippe å lodde om kontakter....?

                  Nå kjenner jeg bare Multiplex siden det har vært mitt merke de siste 15 årene, og skal du her ha flere servoer til samme typen ror gir du dem bare hver sin utgang av RX og programmerer funksjonen fra TX! Y-kabel er fortid det Om utgang 3 og 4 på mottakeren er høyderorsservoer setter du dem bare opp som "høyde" og gir dem like utslag. Og så kan du finjustere i senderens program om dem ikke går pinlig likt.
                  Om modellen viser seg å f.eks fly rett fram på halv gass og stige på full gass så lager du bare en miks av gass og høyderoret på disse servoene og kompenserer for dette Osv i det uendelige nesten... Du kan legge 3-5 funksjoner (stikke/bryter) mot hver servo avhengig av senderen du velger.
                  Ønsker du kjappere roller legger du bare inn balanserorsfunksjonen til høyderorsservoene i tillegg så dem også jobber som balanseror. Og vil du slå av og på denne funksjonen så henviser du bare den mikseandelen til en bryter der du vil ha den... opplev computerradioens enkle hverdag

                  Vil du ha en knapp for hvert rors dualrate eller vil du ha alle på samme? Bare velg du!

                  Som du kanskje har skjønt så kan du fly en 3D-sak med 4 kanaler men trenger kanskje 7 kanaler på mottakeren! Altså kan en 4-kanals mottaker være den begrensende faktoren når du vil mikse i vilden sky.... bare ikke mikse så mye at flyet ikke flyr.....
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Man bør vel også velge radio utifra tilgang på service og reservedeler.
                    Jeg har til nå ikke funnet noen norske forhandlere på nettet som forhandler Multiplex.
                    Jan Eric Klausen
                    Forus RC Klubb

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Ja9
                      Man bør vel også velge radio utifra tilgang på service og reservedeler.
                      Jeg har til nå ikke funnet noen norske forhandlere på nettet som forhandler Multiplex.
                      Det er jeg nok enig.
                      Norsk eneforhandler av Multiplex, er Øgrey Hobby ( 404 Not Found )

                      Comment


                      • #12
                        Service og reservedeler osv..

                        Nå er det vel slik i vårt langstrakte land at de færreste har en hobbybutikk med fullt assortement i umiddelbar nærhet. Jeg tror de fleste har handlet ting via postordre fra Norwegian, teknisk hobby e.l.
                        Så lenge det er ett solid firma med ett godt rykte er ikke det noe problem. Det jeg har hørt om Øgrey(siden vi snakker om MPX) har vært bare positivt. Har også noen egne erfaringer med dem, og det er ikke noe å si på responstid osv. Nå kjenner ikke jeg MPX kontra andre når det gjelder deler osv, men som "vanlig" med europeiske produsenter kjører de produktene i lange serier før de bytter, i motsetning til f.eks asiatiske produsenter som ofte kommer med "helt nye" ting hvert år. Sier ikke at det ene er bedre en det andre, men når det gjelder delesituasjonen må det være enklere å betjene produkter som forblir uendret i mange år. Rett og slett færre varienter å ha på lager. I den grad NOEN etterhvert har lager. Det meste går på 2-3 dagers leveringstider fra sentrallager etterhvert. Det er jo det som ofte er "problemet" med den lokale hobby-sjappa. Den er ofte drevet av en entusiastisk ildsjel som ikke har mulighet til å ligge med mye deler på lager. Dermed blir man prisgitt importør/produsent av varene. Jeg misstenker, uten å kunne garantere det, at det vil være enklere å skaffe reservedeler til en 10 år gammel Graupner/Robbe/Multiplex, kontra en Hitec/Futaba.....

                        Comment


                        • #13
                          Øgrey hobby er et svært gammelt familiefirma (155 år) der innehaveren er lidenskapelig modellflyver og har vært det i flere 10år! Han er sannsynligvis en av de mest seriøse, sannsynligvis DEN mest seriøse hobbybutikken som noen gang har eksistert i Norden. At den ikke annonserer mye på nettet er en annen sak, men dem som er interesserte i å handle derfra får jevnlig newsletters àla dem fra Norwegian Modellers.

                          Radioen jeg kjøpte der for 15 år siden fins ennå i sortementet deres i dag, og da radioen min var noen år gammel fikk den "innkalling" til sjekk og programvareoppgradering sammen med muligheten til å velge hvilket språk jeg foretrakk menyene på.......! Noen som har fått det hos noen japsemerker?

                          Computeren i radioen min er ennå i dag 15 år etter kjøpet av de hotteste og mest fleksible på markedet.

                          Øgrey prøver hele tiden å ha HELE utvalget av radiokombinasjoner (pakker) av alle modellene på lager i Norge!

                          At mange modellflyvere ikke er særlig kjente med Multiplex kommer sannsynligvis av at dem som selger radioene derfra også forhandler Multiplex sine seilfly. Dette er store gjennomførte førsteklasses byggverk som har sin egen tilhengerskare på steder der det er mulig å fly storseilere. Derfor enkelte tror at Multiplex radioene er spesielt laget for seilfly?
                          Storseiler på hang er dessverre ikke mye mulig på Østlandet f.eks...... Jeg har selv vært med på en del av seilflytreffene i Lofoten der man har en orgie i stoooor fart, hotte lowpasser hyl fra 4 meter vinger og masse sosialt samvær sammen med andre seilflyvere på hang og rorbuer. Entusiastene er gjerne der i 5-8 dager hver sommer...

                          Bare ment som oppklaring rundt spørsmålet om Multiplex og service... men det ble litt mer.
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Radioer og hvilken type er det samme for oss innen RC sport som HIFI annlegg er for musikkelskere.
                            Noen syntes Sony,Pioner osv er greit nok for det er alment godkjent som kvalitet, mens noen må ha Harman Kardon eller desing merker til mange ganger prisen av ordinere anlegg. Og ytelsene er såvidt målbare forskjeller på men neppe hørbare for vanlige folk.

                            Slik syntes jeg JR og Futaba er de almenne godjente kvalitetsradioer, mens spesielt intreserte velger Graupner og Mulitplex og med det mener jeg ikke at de som velger Multiplex eller spesielle radioer, er "særinger" men tvert imot rett og slett vet hva de vil ha og hvorfor de vil ha akkurat det. OG så har vi jo Hitec da som er verdens mest solgte radio og kommer fra verdens største radio fabrikk, og det finnes jo liten tvil om at de levere mye for pengene når det gjelder flyradioer, men når ikke helt opp når det er HELIKOPTER vi skal ha radio til . Jeg mener at de to beste kjøpene gjør en nybegynner med å kjøpe en Futaba eller JR da disse er svært lett å få tak i , lett å få hjelp til og også lett å selge om en vil ha noe annet senere. En nybegynner bør alltid velge utstyr som er mye brukt for da får han alltid de beste råd og tips til akkurat sitt utstyr.

                            Selv falt mitt valg på Futaba UP8 for der kunne jeg selv lage egne RAMmoduler for å utvide minne til å inneholde egne oppsett til alle mine 20 fly, 3 biler, 7 båter og et par helikopter. Praktisk med alt på en radio

                            Lykke til med valg av din nye radio... Multiplex har foresten en kul radio med innebygget scanner av ledige kanaler og om din kanal er i bruk. Praktisk men dyrt leketøy
                            mvh Kjetil Sandal
                            www.modellfly.no
                            -----------------------------------------------------------------------
                            Hvis flyet ikke vil taxe selv med full motor kan det være det ligger på rygg..

                            Comment


                            • #15
                              Kjetil Sandal (bl.a.) bruker sin Futaba radio?: mms://media.bragd.no/Uhell.wmv

                              He,he. Måtte bare.........

                              Fint du har sans for humor. Var ikke ille ment.

                              Comment

                              Working...
                              X