Announcement

Collapse
No announcement yet.

Verdien av simulator

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Verdien av simulator

    Hei,

    Jeg tenkte jeg skulle fortelle om min oppfatning av verdien av å bruke simulator til å lære å fly modellhelikopter.
    Jeg bestemte meg i fjor for at jeg skulle begynne å fly modellhelikopter.
    Etter å ha snakket med noen erfarne "piloter", kom jeg frem til at jeg skulle gå til innkjøp av en simulator for å lære det grunnleggende.
    Jeg startet med easyFly, som jeg syntes var grei på det tidspunktet.
    Senere kjøpte jeg RealFlight G2, som er en helt annen greie. Denne gir en mye mer realistisk opplevelse enn easyFly og FMS, samt at man med den medflølgende kontrolleren har mulighet for både Idle Up, throttle hold, Dual rates og mer som man finner på en "ekte" radio.

    Etter å ha brukt simulatoren jevnt utover vinteren, var jeg for en måned siden klar for min første flytur. Pga. liten erfaring med bygging, ble den kortvarig, men uten krasj. Modellen var ikke riktig justert.
    Etter en runde på hobbyrommet og med litt (mye) hjelp, ble alt mye bedre.

    Jeg har nå hatt modellen (raptor 30) ute ved 8 anledninger.
    Det som er min store glede er at jeg ikke har noen store problemer med hovring (både nose og tail in), forward flight (jeg har våget meg på en roll og 2), samt litt invertert flyging (korte øyeblikk og høy puls...).

    Dette hadde for min del vært helt umulig å klare uten timene foran PCen med simulator. Jeg hadde nok fortsatt jobbet hardt med å få til en (noenlunde) stabil hover.

    Altså, en god simulator er kanskje den beste invisteringen du som modellflyger kan gjøre

  • #2
    Amen til det!
    Mvh
    Gunnar Børseth

    I might not be very good, but I'm fun to watch.

    Comment


    • #3
      Helt klart 100% enig! Lærte selv og fly helikopter på simulator (CSM v.10)
      Theodor Bastberget

      Airplanes are for people who can't fly helicopters!
      http://www.modellhelikopter.no

      Comment

      Working...
      X