Announcement

Collapse
No announcement yet.

SCFS 52, erfaringer på innstillinger

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SCFS 52, erfaringer på innstillinger

    Hei,

    har skaffet meg en ny SCFS 52 fire-takter. Har kjørt en tank med VELDIG rik blanding, og en tankt med gradvis mer "lean" blanding. Jeg har nå ca 1,5 turn på hoved dysa, og tomgangs skruen har jeg skrudd inn ca 3/4 turn fra slik den var da jeg fikk motoren. Jeg synes likevel at jeg ikke får skikkelig trøkk på motoren og at den ryker/griser litt mer en jeg hadde trodd en fire-takter skulle. Jeg kjører motoren 101-15 sek på tomgang, drar full trot, og da trottler den helt fint, men ryker kanskje litt mye. Ok jeg har jo bare kjørt drøyt et par tanker på motoren (5%) så det er vel mulig at jeg må kjøre den inn litt mer. Er det noen som har noen tips om hvor mange turns dere bruker på denne motoren ?

    -Ulldott

  • #2
    Du bør kjøre den inn noe mer før du magrer den for mye....
    Det finnes ingen fasitsvar på innstillinger av forgasser, det det er noe forsjellig fra motor til motor, fuel ,plugg, temeratur og litt propell. Her må du bare prøve deg fram. Lykke til
    Low and slow with power to go !!

    Comment


    • #3
      Takk for tilbakemeldingen. Jeg er jo klar over det du sier, og jeg har skrudd endel motor og vet at det varierer en del fra motor til motor. Likvel er ikke variasjonene så store fra feks. en SCFS52 til en annen SCFS52, det er snakk om 3-4 knep forskjel på dysene. Derfor ville jeg høre noen erfaringer fra andre så jeg ikke skrur meg vekk.....en pekepin om du vil

      Comment


      • #4
        Jeg har blanda erfaring med innkjøring av motor. Min OS 61 FX ble ikke akseptabel på tomgang og full gass før etter 10 tanker. Trodde nesten jeg hadde fått en mandagsmotor!

        En LA som jeg nettopp har kjørt 7 tanker i et fly ble derimot god som gull etter 3-4 små tanker. Nå er tomgang og alt helt nydelig.

        Bli ikke overasket om du må ha gjennom 2-3 liter fuel før du har en brukbar throttling, tomgang etc, tror ikke det er uvanlig at det tar litt tid.
        MVH

        Jon Gunnar Wold

        Comment


        • #5
          Hei har to Magnum XL 61FSAR (står så på eska), dei bruker eg ca 1 1/2 omdreining på hoveddysenåla (tomgangs dysenåla husker eg ikkje, men den bruker å skru seg litt ut av og til). Måtte tre en fuelslange over hoved dysenålene for å få dei til å stå i ro og bli konsekvente, ok no.
          bruker en turteller til å finne max turtal og bakker av ca 300 omdreininger, dette funker ok for meg (500 omdreininger ned og dei blir merkbart slappere). Er ofte litt redd for at eg kjører dei for magert, men det har gått bra så langt (ca 40 timer i lufta på den eine og ca 15timer i lufta på den andre motoren). Kvar motor er kjørt inn i en time i benk før eg tok dei i flya (begge er side monterte). Motorene går med en standard APC 13X6 (balansert selvsagt) og med max turtal på bakken på 9000 til 9200 RPM med flyklar dyse (denne propellen går selsagt ikke på din motor men det gir en indikasjon på turtals området på desse motorane).
          Så 1 1/2 omdreining høres ut til å vere omtrent i området men bruk turteller om du har, det er vanskelegt å høre forskjell på 9500 RPM og 9200 RPM på ein 4 takter (når eg kjem ned på 9000 RPM då høyrer eg det sjølv).
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment

          Working...
          X