Announcement

Collapse
No announcement yet.

Futaba servoer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Futaba servoer?

    Hallo!
    Jeg trenger noen tips/råd ang servovalg...
    Jeg har en TopModel Ultimate m. en Os BGX-1 motor som skal i ilden. Jeg tenkte å bruke Futaba servoer, da det er det merket jeg har brukt i alle år.. Så dukket det selfølgelig opp et dilemma: Hvorfor ikke bruke 6V for å få mer ut av servoene?
    Futaba hevder på sine nettsider av f.eks 9252 ikke egner seg for 6V?.. (Mange hevder det motsatte....)
    -Og hva er egentlig den store forskjellen mellom en digital 9252 og en 9204?
    9204 er både raskere og sterkere (om ikke så stor forskjell; 7,97kgcm/0,1sek mot 7,88kgcm/0,12sek), og koster det samme som 9252.. (Ja, jeg vet at digitalet er "tøfft", men trenger man det egentlig??).
    Jeg bruker digitale servoer på en del annet, og håldkraft og sentrering er jo ille bra, men de "durer" i midtposisjon, og bruker masse strøm..

    Ultimaten kommer til å ha 6 eller 7 servoer, så da er det jo litt viktig at ikke samtlige servoer bruker masse strøm til enhver tid -Lade, lade, lade....

    Jeg tenkte å bruke følgende oppsett, og håper på synspunkter..
    - Høderor(x2) + balanseror(x2): 9252/9402
    - Sideror (x1): 9206/9151 (eller 2stk litt svakere..)
    - Throttle: 3001 e.l.
    - Batteri: 6V, 1600mAh el.mer...

    Mvh.
    Sir Crashalot
    Audun Thinn
    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

  • #2
    6V for alle Futabaservoer er intet problem. Jeg har kontaktet Futaba support og de sier at det går greit. Men det store problemet er at en 5 cellers nicd batteripakke ikke leverer 6V, men ofte 7V. Regulatorer er løsningen. Leverer kontinuerlig 6V. Servoene blir sterkere og raskere.
    Digitale servoer fra Futaba trekker i gjennomsnitt 200mAh. Ganske mye strøm, men utrolig presise og gode. Fortsatt mange som sverger til bla 9206. Spesielt i TOC konkuransen i Las Vegas dominerer den. 3 meter acromodeller med lite effekt og mye motor. Jeg har valgt en kombinasjon på flere av mine modeller. Og jeg tror man skal være ganske god til å fly før man merker de helt store forskjellene på gode analoge servoer og en digitalservo.

    Lykke til !!
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Takker og bukker!
      Jeg endte opp med å kontakte Futaba jeg og, og fikk svar på dagen! Det var det samme svaret du kom med her, så da bestilte jeg ørten 9402 servoer... De gjør vel susen regner jeg med :P
      mvh.
      Sir Crashalot
      Audun Thinn
      Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

      Comment


      • #4
        hvor bestillte du servoene fra og til hvilken pris
        Espen Mortensen
        Spigas 90(Ola Fremming)
        Psykopat XL (Jack Farstad)
        Super Diablotin( JR)
        Edge 540 3d
        Lieraider
        Tragi 702

        Comment


        • #5
          Hvis du trenger regulatorer så finner du gode regulatorer her hos www.modellracingfuel.com

          Her finner du også kombinert regulator, failsafe og av/på bryter, genialt !
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Hei igjen..

            Servoene ble bestilt på CyberHeli i HonKong (cyberheli.com - Domain Name For Sale | Dan.com). De kom i posten rett under en uke senere
            Jeg mener å huske jeg ga rundt US$80 per stk. Jeg handlet en god del annet samtidig, så da blei frakta grei. Toll og alle avgifter kom på 136kr..
            Audun Thinn
            Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

            Comment

            Working...
            X