Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilke muligheder har I for at handle i udlandet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilke muligheder har I for at handle i udlandet?

    Hej Norge
    Hvilke muligheder har I for at handle i udlandet? Jeg tænker
    på told, moms, afgifter, godkendelse af radioer mv.
    Priseks:
    Eclipse 7, sender m. akku: 125 EURO + forsendelse.
    Futaba FF9, sender u. akku: under 400 EURO + forsendelse
    Multiplex EVO 9 m. akku: ca. 400 EURO + forsendelse

    Stig

  • #2
    Max 5% toll på enkelte ting, 24%moms på alle varer og frakt, Ingen toll på varer produsert i EU (med opprinnelse sertefikat), radioer må vere sertifisert for bruk i Norge (husker ikkje heilt reglane for dette, men det står ein anna plass i forumet).
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Hei...
      Om du ser litt etter skjønner du sikkert at han ikke er fra norge....har kansje samme lover og regler i danmark?
      Low and slow with power to go !!

      Comment


      • #4
        Den norske krona har svekket seg med ca. 20 % mot enkelte valutaer på under 1/2 år og med dagens rentereduksjon så vil den nok fortsette å svekkes. Derfor vil prisene i utlandet "stige" for oss i Norge tilsvarende.
        Så hvis ikke de norske importørene må legge på sine priser av samme grunn, så er det blitt gradvis mindre lønnsomt å handle i utlandet.
        Så var det dette med garanti og norsk kjøpslov da. Den gjelder ikke ved kjøp i utlandet. Bare så ikke de som ikke tåler å tape innsatsen, roter seg bort i noe som de ikke helt har kontroll på.

        Comment


        • #5
          Hei, Sportive (takk for sist forresten).
          Som du ser spurte Stig (dansken) om hvilke regler som gjelder for nordmenn når vi importerter fra andre land til Norge og det svarte eg på.
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment


          • #6
            Jeg spurgte om jeres muligheder da jeg synes at priserne
            oppe hos jer er høje. Mit indlæg hørte egentlig til under radio mv.
            men blev flyttet (ikke af mig), hvor jeg gav priseksemplerne
            til en gut som skulle vælge en ny radio.
            Stig

            Comment


            • #7
              Muligheten er som sagt der, men det kommer noen småting i tillegg;
              -Frakt (selvfølgelig)
              -Moms: 24%
              -Som nevnt, toll på noen ytters få ting: 5%
              -Tollgebyr, er vel rundt 150kr om jeg ikke husker feil.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Vingemutteren
                Hei, Sportive (takk for sist forresten).
                Som du ser spurte Stig (dansken) om hvilke regler som gjelder for nordmenn når vi importerter fra andre land til Norge og det svarte eg på.
                Sorry, var litt kjapp Takk for sist ja
                Low and slow with power to go !!

                Comment


                • #9
                  Har kopiert ett innlegg anngående import av RC utstyr.

                  Innlegget er opprineligt fra Kamikasi.
                  Som Ble Medlem: 11 Des 2001
                  Innlegg: 43

                  Skrevet: 24 Mai 2002 13:22 Tittel:

                  --------------------------------------------------------------------------------

                  Litt om import fra utlandet!
                  jeg mailet til tollvesnet om import, og fikk dette svaret, det er litt langt men er til god hjelp om du vil importere.

                  Elektriske motorer plasserens i tolltariffens kapittel 85.01 og deles i undergrupper avhengig av feks. ytelse.
                  Varen er i seg selv tollfri men det skal betales 24% merverdiavgift ved innførselen av den prisen som er betalt i utlandet inklusive utenlandsk frakt.

                  Deler som utelukkende eller fortrinnsvis kan brukes til maskiner som hører under posisjon 85.01 er også tollfrie og det betales 24% merverdiavgift på samme måte som nevnt før. En slik del kan feks. være rotor til motoren til et modellfly.

                  Fjernstyrt helikoptermodell til hobbybruk kan likestilles med tilsvarende modellfly og den blir da tariffert i tolltariffens kapittel 95.03. Hvis varen er laget i EFTA, EF eller EØS og det kan fremlegges opprinnelsesdokumentasjon om dette, feks. fakturaerklæring eller EUR1, er varen tollfri. Varer med annen opprinnelse, feks laget i USA eller Singapore, eller varer uten opprinnelsesdokumentasjon har en tollsats på 5%. Tollsatsen betales av varens utenlandsk pris inklusive utenlandsk frakt. Til slutt betales det 24% merverdiavgift av varens utenlandsk pris inklusive utenlandsk frakt og av tollavgiften.
                  Tilbehør til varen hører under samme posisjon og har samme avgiftene. Tilbehør kan være feks. jernbaneskinner for elektrisk modelltog og lignende ting.
                  Stempeldrevne forbrenningsmotorer og andre motorer i miniatyr, bortsett fra de som er elektriske, havner også i denne posisjonen og tollbehandles på samme måte.

                  Fjernstyrt utstyr tarifferes generelt sett i kapittel 85. Alle varene i kapittel 85 er tollfrie i seg selv men det skal betales 24% merverdiavgift slik nevnt før.

                  Når det gjelder innførsel av radioutstyr og/eller fjernstyrt utstyr til Norge så kan det foreligge restriksjoner avhengig av frekvens og om varen er merket med godkjenningskode. Det kan kreves at Post- og Teletilsynet gir innførselstillatelse for varen.

                  Jeg har vært i telefonisk kontakt med Ove Ness i Post- og Teletilsynet og han anbefalte å besøke deres hjemmesider www.npt.no is parked.
                  Hjemmesidene skulle vist nok inneholde blandt annet retningslinjer for godkjenning. Ness sa også at du kan kontakte han direkte i tlf.nr. 22 82 47 65 for å få informasjon.

                  Videre kan jeg henvise til tollvesenets hjemmesider Toll.no - Tolletaten . Der kan du feks. velge emnet innførsel, videre tolltariffen og deretter får du tilgang til vareregister. Registeret inneholder masse varer og du kan slå opp den bokstaven det gjelder og bla deg til den varer du vil studere nærmere. Der står det om toll- og avgifter for den aktuelle varen.

                  En ting til: hvis varen sendes pr. post så stopper pakken hos Posten ved ankomst til Norge og du får et brev hjem ang. dette. Du får velge om du vil at Posten skal fortolle varen for deg (mot gebyr) eller om du får varen fortollet hos andre og deretter fakser dokumentasjon om dette for at de skulle sende pakken til ditt nærmeste postkontor. Du som privatperson kan da komme til oss for å få varen fortollet men du må ha salgsfaktura (evt. kopi) med deg. Evt. innførselstillatelse må også fremlegges. Vi er behjelpelig ved utfylling av innførselsdeklarasjon og det koster deg ingenting.
                  Vær også oppmerksom på det at selv om du fortoller varen via oss, tar Posten et mindre gebyr før utlevering av pakken.

                  Ble du klokere av dette?
                  Radioutstyr MÅ være 35Mhz for å få importert dette til Norge.

                  Hilsen Svein c",)
                  -------------------------------------------------------------------------------------
                  Takk til Kamikasi for ett svært informativt innlegg (under radioer)

                  mvh
                  Vingemutteren
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment

                  Working...
                  X