Announcement

Collapse
No announcement yet.

Propell valg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Propell valg

    Har en Jupiter med Rossi 45. Hadde først en propell det stod APC 10x6 på men fikk hakk i den så jeg byttet til en Kavan 10x6. Resultatet ble at trekkraften ble ble mye mye dårligere.
    Har liggende en Master(APC kopi) 10x7 og en 11x4. Hva blir resultatet hvis jeg setter på en av disse?

  • #2
    Det er nokså enkelt å forklare: Større diameter gir bedre drag, med lavere hastighet. Større vridning gir høyere fart.

    PS! Rossi motorer liker høye turtall.

    Slik kan du se om motoren din "liker" de to andre propellene.

    Tar vi utgangspunkt at den går veldig bra med den "gamle" APc prop. Kan du beregne den "belastningen" hver enkelt propell gir motoren. Dette kalles Propeller Load Factor (PLF), og regnes ut etter følgende formel:

    d x d x p

    d=diameter i tommer.
    p=pitch i tommer

    Eks: For propellen i vårt eksempel som var 10x6 blir regnestykket slik
    10 x 10 x 6 = 600

    Tallet 600 er en indeks - dvs. at tallet bare betyr noe hvis man sammenligner det med et annet indekstall. Hvis vi regner ut PLF for våre andre alternativer (10x7 og 11x4) får vil følgende PLF:
    10x10x7 = 700 og 11x11x4 = 484

    Dette gir en pekepinn på hva motoren belastes i forhold til opprinnelige propell, og som du ser vil 10x7 prop. gi et høyere tall, som resulterer i høyere belastning. 11x4 gir en lavere belastning.

    Jeg tror ut i fra disse tallene (og egne erfaringer), at du heller bør bruke en 11x5 (som gir 11x11x5 = 605), som gir deg samme belastning, men bedre akselerasjon og klatreevne.

    Det beste er å kjøpe inn noe forskjellige utgaver, og prøve selv. Det er forskjellige fra motor til motor, og fly til fly.

    Lykke til!

    Comment


    • #3
      Gjelder denne indeksen også for W-propeller?
      Tore

      www.skalamodellflyklubb.no

      Comment


      • #4
        Det varierer også mye mellom propell produsenter, noen er mer effektive og noen gir lavere motstand enn andre. Utforming av bladene har mye å si..
        Wide propeller er tyngre å drive enn standardpropeller så derfor bruker man gjerne ett eller to hakk mindre stigning på dem.

        Jarle
        It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

        Comment

        Working...
        X