Announcement

Collapse
No announcement yet.

Luftbobler i OS-forgasser

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Luftbobler i OS-forgasser

    Har en OS FX91 som ikke går perfekt hele tiden. Etter å ha throtlet ned ville den ikke komme opp i turtall igjen, men leana ut. En dag på stripa tok jeg cowlingen av for å komme til alle skruene for å forsøke å finne perfekt mixture, men gjorde da en oppdagelse: etter å ha kjørt på tomgang og gir full gass kommer det masser av luftbobler i slangen fra den bakmonterte nåla og til forgasseren. Disse boblene kommer ikke fra tanken!
    Åpnet alt og sjekket for skitt på pakninger og o-ringen på nåla, men fremdeles kommer det luft.
    Har laget nye mykere pakninger i natt for å erstatte de harde plastpakningene som er originalt og skal på stripa og sjekke ut igjen i dag...
    Noen som har opplevd noe lignende på bakmonterte forgassere?
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

  • #2
    Jeg har ikke opplevd dette selv, men har lest at dette problemet desverre er vanlig på OS .91 FX. OS har vistnok laget en erstatningspakning som man kan sette på de tidligste motorene.
    mvh Kjartan

    Comment


    • #3
      Skjønner problemet Natrajk
      Pakningene i hardplast var bare tragiske... lagde nye i vanlig pakningsmateriale og da var det bare antydninger av bobler og motoren fungerer som den skal. Skal lage enda et sett pakninger med hullstanser og legge på pakningslim så er jeg vel helt i mål
      Et sjokk å oppleve en OS som ikkje fungerer!
      Liker ikkje de bakmonterte dysenålene, gir et delay som gjør at det tar litt mer tid å få justert gassresponsen perfekt, skal prøve å få tak i de gamle forgasserne...
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Lagde nye pakninger, og da jeg i tillegg satte en fuelslange over dysenåla ble motoren finfin! I forrige uke var det en annen i klubben som skulle prøve sin nye OS 91FX og opplevde det samme med lekkasjer! Tydelig et OS91-problem
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Har sett problemet på flere typer motorer med bakmontert dysenål.
          Hvilke pakninger er det snakk om? Vennligst forklar.
          Vil ikke pakningsement på de eksisterende pakningene gjøre nytten også?
          Vil ikke rillene på dysenåla likevel lekke luft ved bruk av en fuelslange utenpå?
          Eller tetter den allerede før den når ut til rillene?
          Bladfjæren på dysenåla må vel fjernes?
          På forhånd takk.

          Comment


          • #6
            Ja olle, det er sikkert rett som du sier at pakningssement kunne løst problemene på pakningene, men nå hadde jeg pakningspapir for å lage egne pakninger liggende men ikke no pakningssement
            Det er snakk om noen hvite pakninger i steinhard plast som ligger på begge sider av den "halvmånen" det fuelnippelen er. Dessuten ei sånn pakning under den skruen som blender alternativt hull til dysenålklumpen hvis du vil ha nåla oppe istf på siden.

            Bladfjæren måtte fjernes som du helt riktig sier, og fuelslangen fortsetter langt inn på rillene på nåla. Siden slangen er trang så tetter den tross rillene. At fuelblandingen kan endre seg bittelitt i lufta på grunn av dette er ikke umulig, jeg skal fly masse med dette for å teste..

            Husker vi brukte knepet med fuelslange over dysenåla i "gamle dager" når vi hadde uforklarlige problemer. Dette løste saken oftest, tyder på at falskluft gjennom pakningen på hovednåla har vært en plage lenge...
            Skal ta noen bilder og lage en bitteliten artikkel på problemet til "nysiden" lanseres.
            God flyhelg
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Har selv kjøpt en 91 FX som ikke er prøvd enda, men har registrert at dette er et hyppig diskutert tema i andre forum. Svært mange har byttet pakning uten at problemet har forsvunnet. Det synes ikke som om noen enda har greid å stille en entydig diagnose.

              Personlig heller jeg til den teorien at problemene skyldes varmeoverføring fra motor (som synes å gå noe varmere enn andre motorer) til dysenåloppheng. Dette fører i sin tur til at metanolen varmes opp og bobler.

              Jeg er ingen kjemiker, men denne teorien er den mest plausible jeg har sett så langt.

              Comment


              • #8
                Har liten tro på at dette skyldes varme... Problemet var der selv om motoren nettopp var startet og ikke varm ennå. Dysa står også et stykke fra blokka... Dessuten var der ingen bobler på full gass. Boblene kom ved gasspådrag fra tomgang, altså når det oppstod mye undertrykk i den bakmonterte dyseklumpen.
                Jeg byttet pakningene til nye hjemmelagde og da ble luftmengden betydelig redusert, men først da jeg satte på en slangebit over selve nåla forsvant problemet helt. Dvs: det hjelper å bytte pakningene, men bare delvis... det lekker rundt O-ringen på nåla også
                Kanskje det stemmer at denne motoren går svært varm... min ble iallefall ganske varm på toppen, mer enn normalt. Synd dette... ødelagt flere flydager for meg!
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment

                Working...
                X