Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan lader til NiCad brukes på Nicel Metal Hydrid batterier?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kan lader til NiCad brukes på Nicel Metal Hydrid batterier?

    Jeg har fått tak i noen Nicel Metal Hydrid batterier og tenkte og bruke disse i min sender, på laderen til sender/mottaker står det at det er beregnet for Ni-Cad batterier. Kan jeg bruke denne laderen, eller vil batteriene ta skade av dette?
    Daddle
    daniel@sundli.net
    http://athena.bygg.ntnu.no/~daniel/modellfly/

  • #2
    Hvis den lader du bruger lader med ca 1/10 del af akkuernes
    kapassitet, dvs. feks. 600mah akku, laderen lader med 50-60mah i
    12-14 timer er det OK, men da den nye akku du vil sætte i sikkert
    har en større kapassitet skal du lade tilsvarende længere før den er
    opladet feks 1000mah akku skal lades i ca. 24 timer med 50mah.
    Husk, at så længe du højst lader med 1/10 del af akkuens kapassitet
    skades akkuen ikke selvom du skulle glemme at tage den fra ladning.
    Stig

    Comment


    • #3
      Stig's svar er delvis rett. Du kan lade NiMH-batterier med en vanlig vegglader for NiCd.

      MEN!! Det er IKKE riktig at du kan la NiMH stå i evighet på C/10. De dør ganske fort da. Skal du vedlikeholde NiMH må dette skje ved C/300.

      Derfor må du passe på dine senderbatterier veldig godt, ellers kommer du til å få korte flyvninger.
      Anders Valland
      Trondheim

      Comment


      • #4
        Uhhh, det lyder ikke så godt!!! Hvor har du fundet den information??
        Jeg mener at feks lynladere, som også er beregnet til NiMh akkuer,
        pulslader med ca 1/10 af kapassiteten og så går det jo helt galt hvis
        man lader med mere end 1C. Desuden kommer man jo også i vanske-
        ligheder hvis man vil "toppe" sine akkuer op inden man vil ud at flyve;
        man kender jo ikke den tilbageværende kapassitet!
        Stig

        Comment


        • #5
          Stig:

          Dette temaet var nettopp oppe til heftig diskusjon på Eflight-listen. Årsaken til diskusjonen var nettopp at flere har opplevd at batteriene dør tidlig etter at de skiftet til NiMH.

          NiCd er tøffe batterier, og en typisk Sanyo 500 AA celle tåler overlading ved C/10 i tilnærmet all evighet. mange av oss har derfor den uvanen at vi lar mottaker og senderbatterier stå plugget i veggen hele tiden.

          NiMH tåler ikke slik behandling. Skal du vedlikeholdslade NiMh så må dette skje ved svært lav strøm, og C/300 er det forholdet ekspertene mener er riktig. Det man vet helt sikkert er at å vedlikeholdslade NiMH ved C/10 tar livet av dem veldig kjapt.

          Når det gjelder det du snakker om, lynladere (hurtigladere) så er det en helt annen sak. Lynlading foregår over kort tid, og laderen sjekker hele tiden tilstanden til batteriet. Noen gamle lynladere som var laget for NiCd kan ta livet av NiMH celler, men nyere modeller fikser det helt fint. Jeg lader rutinemessig mine HECELL 1100 mAh batterier ved 2C (2.2 A). Noen lynladere bruker pulslading, andre bruker kontinuerlig ladestrøm. felles for dem er at de overvåker batterispenningen. Batterispenningen vil stige undr lading, men når batteriet blir fullt slutter spenningen å stige, og vil deretter falle. Laderen detekterer fallet i spenning og avslutter ladingen på bakgrun av dette. Dermed skader du heller ikke cellen.
          Anders Valland
          Trondheim

          Comment


          • #6
            En siste ting:

            Hvis du ikke vil eller kan passe på batteriene hele tiden så er det mulig å sette laderen i en kontakt med klokke. La dem lade i tilstrekkelig tid først, deretter passer timeren på at laderen står på bare noen få timer i løpet av døgnet.

            Sjekk Best RC Battery Pack,Best RC Car Battery,Lipo NIMH NICD RC Battery., velg "Keep your batteries in the ready state without damaging overcharge" i venstre meny.
            Anders Valland
            Trondheim

            Comment

            Working...
            X