Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva er best?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva er best?

    Som nybegynner kan en bli noen frustrert over å lese forskjellige meninger om mangt her på nettet. Noen har en nesten "religiøs" forestilling om at et merke er best og at alt annet er mindreverdig eller nesten søppel.

    Jeg er sjøl i besittelse av en "annenrangs" sender som Hitec Laser 6 og en SC 46 motor.

    Så langt i min modelflykarriere har jeg ikke noe å utsette på noen av disse. Motoren ble kjørt inn etter boka med 5% nitro og OS #3 plugg og etter innkjøring har jeg gått over til 15% nitro og OS # 8 plugg og den går som ei kule.

    Sender, mottaker og servoer har også fungert som de skal. I vinter bygde jeg en acro-trainer hvor jeg innstallerte dyrere servoer fra Hitec - 475 til throtle, høyde- og sideror og 125 vingeservo (2 stk) til balanseror og så lang har de fungert med presisjon og som forventet.

    Ønsker man at dette forumet skal være en informasjonskilde for alle eller en OS og Futaba menighet. Leser Model Aeroplane News, RC Modeller og svenke Alt om Hobby i tillegg til at jeg er inne på RC Universe og ser en mye mere nyansert informasjon og debatt.

    Jeg tror at for mange er det viktigere å ha råd til å starte opp med hobbyen enn nødvendigvis ha det rette merket. Som med alt annet så er vel gleden av å drive en hobby viktigere enn hva merket er på motor og sender/servoer.

    Ser frem til en spennende diskusjon rundt temaet.

    Som en liten digresjon kan jeg nevne at jeg også driver med fiske og har verken det dyreste eller det fineste utstyret men jeg får stort sett mere fisk en de med merkevarer og har det minst like morsomt som de.

    Med vennlig hilsen
    Espen
    Superstar40
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

  • #2
    Du er nokk inne på noe viktigt der Espen, men noe av problemet med å råde nybegynnere anngående utstyr er hvorvidt nybegynneren blir i gamet for mange år eller finner ut at dette ikke er noe for han (skriver han fordi det desverre er minst 95% manlige modellflygere). Hvis vedkomende finner ut at dette er tingen er det beste kjøpet i dag en eller annen komputer radio med minst 7 kanaler og så mange minne muligheter som råd er(i realiteten Hitec Eclipse p.g.a. pris/innhald, eller bedre). I motsatt fall er en t.d. Hitec Laser 6 noe av det beste han kan ha da denne burde vere lettsolgt (god radio med V-tail miks, DR og ATV) da den egentlig har det som trengs for mange års flyging til en til prisen god kvalitet. Problemet er at pris forskjellen er kun ca 800kr opp til Eclipsen og en brukt Eclipse er lettsolgt, hva skal eg da anbefale vedkommende? (i tillegg er trainer styringa til klubben min en Hitec Focus 6) så for min del anbefaler eg dei lokale nybegynerne å kjøpe Laser 6, Eclipse eller brukt futaba (Hitec og dei fleste Futaba kan bruke same trainer kabelen). Hadde klubben hatt ein t.d. Multiplex som trainer styring, hadde situasjonen vert ein heilt anna. Vil forøvrigt seie at eg aldri anbefaler nybegynnere å kjøpe 4 kanals styringer, hvis dei då ikkje er så billige at det er reine røvarkjøpet (pris i forhald til kvalitet).
    Uansett alt som virker virker og å rakke ned på nokon for eit valg som ikkje stemmer med eigne preferanser er uaseptabelt (så lenge det ikkje er snakk om rein hekla mobbing av kjentfolk da).
    Når vi kjem til motorer tør eg ikkje ha nokon meining utover dei eg personleg kjenner, men det får andre seie noko om.

    P.S. Har idet siste sett nokon trainera (superstar 40 frå NM) med OS LA 46 og vart verkelegt posetivt overraska. Stille gåande, sterk og trottler fint til å vere glidelagra. Synast eg las desse LA motoreane skulle vere den verste driten en nybegynner kunne kjøpe her i forumet, men begge flyagarane flyr no solo og den eine motoren er nesten i dagleg bruk utan noko problem. Merkeleg med slik ein "Drittmotor"
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Et godt råd. Hopp glatt over over de som har ekstreme meninger enten i den ene eller andre retningen. Det finnes sjelden noe som er "bare dritt", heller ikke er det noen trær som vokser inn i himmelen. Slike ekstreme ytringer beskriver (avslører) ofte personen og ikke produktet. En grei regel: Når et produkt har vært omsatt i en hvis periode og fremdeles selges, så kan det oftes tolkes dithen at langt de fleste brukere er fornøyd med det.

      Comment


      • #4
        Joda, har holdt på noen år og kjenner lusa på gangen.
        Men der er unntak t.d. VMAR ARF setta, desse har vert ommsatt i lengre tid og dukker altid oppigjen som paddehatter. Mi eiga meining er att desse setta er en smule suspekte og i beste fall av varierande kvalitet. Ser at andre her på forumet deler min skepsis til dette merket, men noen må jo vere fornøgd med desse som eg sjølv ikkje ville fyreopp i kamina med eingong, då dei har solgt i respektable mengder (så vidt eg forstår) blant anna i Sverige.
        Mitt spørsmål til dere ute på forumet er da som følger: Er det kunn dei uheldige få som har uttalt seg her på forumet, og i så fall kunne dei med gode (og dårlege) erfaringer med t.d. VMAR setta kjenne si besøkelses tid og taste ned ein liten komentar til korleis dei oppfatter setta på Review delen av forumet.
        Då vil eg og komme med eit råd til dei som vil skrive inn review (eller som føler seg for uerfaren til å skrive inn). Eit review treng ikkje vere langt for å vere informativt. det som trengst er info om deg sjølv (hold på lenge med hobbyen, kva type fly har du erfaring med, kvaslag flykunskap du har, har du bygd mange ARF og er du kapabel til å bygge vanlige byggesett eller er du på nivå Scratch bygging). Videre er det kjekt å vete kva fly du samanliknar det aktuelle flyet med. Når vi kjem til sjølve flyet kan det faktisk halde med noko sånt som dette viss du vill vere kort:
        Flyet frå XXXX er ein ARF 40 size model med delt vinge av Trainer type. kom komplett med fuel slanger hjul og motorbukk, bygde det etter beskrivelsen som eg synast er lettfatteleg med untak av en feil på bygge trinn 6 og 9 (som er ombytta), Flyr med ein OS LA46 og dette ser ut som det er nok motor til dette flyet, Flyet er lett og lander mest av seg sjølv i vindstille ver, lett for å vere litt humpete når det bles (ops ikkje bra i vindstyrker over liten bris då det er svært lett med stort vinge areal), det har vist seg å tåle ein støyt og er lett å reparere. Rangerer det til å vere bedre enn Kyosho Trainer 40 (lettere og rimlegare) Anbefales. Kjøpt hos XXX for KR XXX.
        (Ein kan godt gå i fleire detaljer om ein synast det er nødvendigt, eller ein kan seie det slik: lett å bygge, byggebeskrivelse lettfattelig (obs byttom punkt 6 og 9), flyr bra med OS LA 46, Lett og billigt, føles bedre en Kyosho trainer 40, ikkje vindsterkt, Anbefales, kjøpt hos XXX for kr XXX)

        Eit review frå meg ville då ha sett omtrent slik ut:

        Hei har holdt på med hobbyen i vel 9 år bygger kun ARF fly og prøver litt på deltaer (depron). Har bygd ca 10 fly og eigd ca 15 oppgjennom åra. erfaring med fly intil 60 size høg/lav/midt vinga samt dobbel dekkarar med 2 og 4 takt motorer intil 91 størelse. Ikkje skala fly. Rangerer meg sjølv som sports flyger og kan fly eindel øvelser men ikkje i program (mest tull flyging tumbling etc), er i stand til å fly og lande i relavtivt sterk vind.

        Flyet frå XXXX er ein ARF 40 size model med delt vinge av Trainer type. kom komplett med fuel slanger hjul og motorbukk, bygde det etter beskrivelsen som eg synast er lettfatteleg med untak av en feil på bygge trinn 6 og 9 (som er ombytta), Flyr med ein OS LA46 og dette ser ut som det er nok motor til dette flyet, Flyet er lett og lander mest av seg sjølv i vindstille ver, lett for å vere litt humpete når det bles (ops ikkje bra i vindstyrker over liten bris då det er svært lett med stort vinge areal), det har vist seg å tåle ein støyt og er lett å reparere. Rangerer det til å vere bedre enn Kyosho Trainer 40 (lettere og rimlegare) Anbefales. Kjøpt hos XXX for KR XXX.


        Grunnen til at eg vil ha inn opplysninger om personen som skriv, er at det er så mykje enklare å forhalde seg til opplysninger om fly og fly egenskaper og kor mykje vekt eg kan legge på dei forskjellige utsagna. Det vil ikkje seie at nybegynnarar skal halde seg borte frå review sida, faktisk tvert i mot, då dei slepp å vere redd for å drite seg ut eller vere for bombastiske i sine uttalelser, det er berre å seie kva nivå dei meiner å vere på, kva dei har prøvd og det er opp til oss andre å vektlegge utalelser i forhold til dette, og kansje be om spesifiseringer der vi er intereserte i det.
        Nokon synspunkter til dette?
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Ja, hva er best og hva er BEST?

          Du stiller nesten spørsmål ved om det er verdt å svare på spørsmål.. og hva er da vitsen med å spørre?
          Nu er vel ikke innlegget ditt fullt så brutalt ment... men likevel. Hvis en nybegynner spør om hva som er BEST så forventer han vel å få vite nettopp det. Spør vedkommende derimot om hva som er best av 2-3 konkrete valg så har du helt rett, da er det spørsmål om hvorvidt det finnes noen her som har konkrete erfaringer med de produktene som omtales og svarene må stå i stil med spørsmålet og ikke skli ut.
          At diskusjonene og anbefalingene sklir langt ut på viddene kommer av at folk er engasjerte og gjerne vil bidra. Og det dem vil bidra med er gjerne sine egne erfaringer. Dermed blir det en del subjektive gloser som fyker rundt ørene på en stakkar som bare ville ha noen enkle råd i utgangspunktet. Legg merke til at redaktøren har begynt å stramme inn mht slike utglidninger nu, men jeg håper vi kan klare å holde folk engasjerte uten for mye pålagt sensur. Det fins retningslinjer for forumet...
          MEN: innlegget ditt er svært viktig fordi det setter fingeren på noe som er et problem. En diskusjon rundt dette gir oss alle en påminnelse om at vi må skjerpe oss.
          Likevel: når en nybegynner spør om hvilken motor som er best/BEST så vil jeg i et svar ta utgangspunkt i mine egne erfaringer. Og dem er basert på følgende.. da jeg begynte med hobbyen min (i 1975) fikk jeg beskjed av han som dro meg i gang at jeg måtte kjøpe en OS. Kjøpte en .35 som havna i en scratchbygd Taxi. Det ble mange turer med denne, og etterhvert fulgte motoren med over i den første lavvingete saken. Ut fra mine svært gode erfaringer med OS så ble det en ny .40FSR da jeg avanserte litt, og også denne motoren gikk totalt prikkfritt og fins i mimresamlinga mi i dag! Etterhvert dukket det opp flyvere som hadde Rossi, Webra og SuperTigre i flyene sine. Det jeg erfarte var at dem hadde en stor mekkefrekvens mens jeg bare fløy og fløy. Og dette har gjentatt seg opp gjennom årene med samme mønster. Klart jeg vil anbefale OS til en nybegynner som spør om råd! Ikke fordi jeg er betalt for å si dette men nettopp pga min egen "erfaring".
          Har i dag ca. 9-10 OS-motorer, fra .40 til BGX. Dessuten har jeg etter anbefalinger prøvd Irvine. Har også hatt Saito 4-taktere. Og av alle motorene er det faktisk bare en som ikke har vært "snill" nemlig en OS91 FX som lakk som et dyr rundt klumpen der den bakmonterte dysenåla sitter. Løste problemet ved å lage nye pakninger selv, men dette var ikke bra! Hva ville en nybegynner gjort???? Plagdes og gitt opp?

          På radiosiden så kommer mine egne erfaringer også fram: jeg har erfart at andre og jeg selv har hatt servoer som er upålitelige, og uten unntak har det dreid seg om nye Hitec`er... skal jeg la være å mene noe om Hitec likevel? Tross dette er det mange som har Hitec og påstår dem er fornøyde, hvilket betyr at Hitec nok er bra nok til oppstart av hobbyen og kanskje for mange års flyving. Men når det kommer til neste radiokjøp så har aldri jeg opplevd at folk kjøper Hitec igjen. Da havner dem på JR, Futaba, Graupner og Multiplex. Ut fra dette kan man utlede at Hitec sikkert er brukbart men at et av de andre merkene er BEST, eller?

          Digresjon: jeg fisker litt selv, og for noen uker siden fikk jeg på en ørret på 2,5 kilo på mitt 1000-kroners fluesett med 2,2 kilos fortom og ei klasse 5-6 stang. Det kvarteret jeg sloss med fisken kom tankene mine stadig inn på at jeg burde kjøpt ei dyrere stang... men jeg fikk hova fisken Og det blir sikkert samme rimelige stanga som blir med på neste fisketur.
          Ny digresjon: jeg er litt HiFi-freak, og har opp gjennom årene hørt på særs mange fabrikater. Sitter i dag med et "rimelig" anlegg i entusiastklassen, bare 50k for CD/effektforsterker/ høyttalere. En dag opplevde jeg at et sett høyttalere til 2k for paret leverte bedre lyd etter min smak enn mine Audiovectorer til 16k! Hadde ingen problemer med å innlemme de billige i anlegget istf de dyre. Sånt skjer når man er åpen for å prøve alt, og på min Giles så står det faktisk nyinnkjøpte kraftige Hitec-servoer i halen, til høyde- og sideror

          Reviews: ja du har rett. Og ting vil bli bedre!

          Takk for at du setter fingeren på problemene
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Originally posted by Vingemutteren
            Då vil eg og komme med eit råd til dei som vil skrive inn review (eller som føler seg for uerfaren til å skrive inn). Eit review treng ikkje vere langt for å vere informativt. det som trengst er info om deg sjølv (hold på lenge med hobbyen, kva type fly har du erfaring med, kvaslag flykunskap du har, har du bygd mange ARF og er du kapabel til å bygge vanlige byggesett eller er du på nivå Scratch bygging). Videre er det kjekt å vete kva fly du samanliknar det aktuelle flyet med. Når vi kjem til sjølve flyet kan det faktisk halde med noko sånt som dette viss du vill vere kort.
            Et veldig bra innlegg Vingemutter
            Hadde vi fått til det, hadde alle vært tjent med det.

            Ellers så kan jeg også fortelle at vårt nye prosjket sattser veldig mye på akkurat dette, og kommer til å lanseres meg mange flytester mm. Lanseringen er til høsten, så det er ikke så lenge til ennå. Her vil det også være utfyldende informasjon om den aktuelle skribent mm.
            Systemet er knyttet opp mot dette forumet, og kommentarer vil legges direkte inn i forumet. Dermed kan artikkelene diskuteres og kommenteres

            Comment


            • #7
              Hei Joo.
              Skjønner problemet med å svare på spørsmål som går på området BEST!
              Når Nybegynnere spør er eg i tvil på kva eg skal svare, best i forhold til pris? best for en nybegynner? best for å selge videre hvis dette viser seg¨å ikkje vere tingen? eller det eg personleg meiner/trur er best på markedet? Trasig balansegang det der.
              Hvis en tydelig erfaren flyger ønsker å oppgradere og spør: hei folkens, ønsker å oppgradere fra min Hitec Prism 7X som har tjent meg trufast i over 8 år, til ny komputer radio med mange minne, presise stikker, gjerne med mulighet til lagring av data på pc og intil max 10000kr. Oppgradering tenkt til sesongen/sommeren 2004.
              ville mitt svar vere: sett den nye Royal Evo 12 fra Multiplex? Den kan kjøpes separat med synteziser og scanner for 9/10K.
              Ein anna ville seie Futaba FF9 er bra (og eg ville svare har sett og holdt den, virker veldig billig utsåande messig, sparer Futaba penger på designen? ) e.t.c. Og folk ville kunne henge seg på med personlege meininger i hytt å pine.
              Men når det gjeld nybegynnere hr vi eit ansvar (etter mitt skjønn) til ikkje råde dei til å kjøpe noko dei ikkje lett kan selge eller ta med seg videre i hobbyen (det siste er vel egentlig ikkje noko problem lenger).
              Så når nokon spør kva er best og er nybegynner skal vi da svare som følger? Mi er faring er att Multiplex produkter er blant dei aller beste på markedet kvalitetsmessig, men kvalitet koster, så kansje en radio som Hitec Laser 6 til ca 2200kr eller ein Hitec Eclipse komputer radio til 2990kr er fornuftigt å investere i som ein start (sjekk kva dit lokale miljø bruker av radio merker og utstyr, p.g.a mulighet til skole radioer e.t.c)
              Jada sikkert mange som ikkje er enig i det med Multiplex men kvar gong eg ser utstyr frå dei blir eg missunneleg då eg synast dei oser kvalitet
              Fritt fram for alle å henge meg her
              P.s. Starter en ny tråd i RC radioer Motakere Servoer om kva en nybegynner radio bør ha av utstyr.
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #8
                Jeg synes det er veldig hyggelig at så mange har tatt seg tid til å svare på mitt innlegg.

                Jeg er helt enig at hva som er BEST er avhengig av hvilket nivå man har og hvilke krav man skal sette til utstyret.

                Litt av mitt poeng er at nettopp en SC eller en OS LA kan være en fullgod motor for en nybegynner men en som ønsker mere krefter eller spesielle behov trenger noe annet.

                Som alt annet så tenker man cost/benefit og for en nybegynner innen modellhobby så er det en kalkulert risiko i det hele tatt å innvestere i utstyr til mange tusen kroner som man ikke helt vet om man vil bruke om 1 måned - 1 år eller flere år fremover.

                I likehet med mange andre her på forumet "sikler" jeg også på en Multiplex Royal Evo men jeg har innsett at man bør bli flinkere til å fly, få flere fly for å kunne forsvare den kostnaden.

                Jeg kunne også tenke meg en dyrere motor for å kunne ha noen ekstra krefter på lur men har tenkt at det får komme siden når mine ferdigheter står i stil til kapasiteten på utstyret.

                Så alt i alt blir vel diskusjoen rundt hva som er best - litt umulig men samtidig nødvendig for å få frem andres erfaringer og tips.

                Ser frem til flere meningsutvekslinger rundt dette temaet og andre temaer som jeg føler for.

                Espen
                Superstar40(kasta i søpla pga X antall krasj)
                Espen Kvien
                Gruppeleder F3A
                Vingtor RC Club
                f3a.norge@gmail.com

                Mange fly og mye moro

                Comment

                Working...
                X