Announcement

Collapse
No announcement yet.

RC Radioer for Nybegynnere, korleis bør dei vere utsyrt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • RC Radioer for Nybegynnere, korleis bør dei vere utsyrt

    Hei folkens, ett stadigt tilbakevendande spørsmål her i forumet (og ute på stripa) er hvem, hva, hvor og hvorfor om sender til nybegynnere.
    Vil her starte en tråd som er avhenging av inspill både fra erfarne og uerfarne piloter. Følgande utsagn er mi personlege meining og det er opp til dere andre å korigere, tilføye og begrunne i forhold til desse utsagn.
    Here we go:
    En Nybegynner radio bør ha:
    1: Trainer uttak.
    2: Minst 4 kanaler (helst 6).
    3: Mulighet til å begrense ror utslag på senderen (såkalla ATV) for å gjere oppsett av modellen enkelt.
    4: DR (dual rates) for å kunne variere følsomheta på modellen under flight.
    5: Vere av eit annerkjent merke for å kunne seljast videre ved oppgradering eller avslutning av hobbyen.
    6: Vere rimeleg (etter mitt skjønn, max 3000kr).

    Vel folkens, Hit me
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

  • #2
    1: En god ide men det kræver at en evt "mastersender" er af samme
    fabrikat og model (der er vist nok undtagelser)
    2: 6 kanaler er at foretrække ( sendere m. 4 kanaler bør kunne ud-
    bygges til 6-7 kanaler, Multiplex, Robbe og Graupner) En elsvæver med regulerbare luftbremser og regulerbar gas kræver allerede 5 kanaler hvor den ekstra kanal skal være i form af dreje eller skydeknap.
    3: Er klart at foretrække!
    4: Tja, personligt har jeg ikke haft brug for det de sidste 25-30år,
    men kan sikkert være nyttigt til funflyvere og evt til konkurrencebrug.
    5: Ingen laver vel dårlige radioer idag, men holder man sig til Futaba,
    Robbe, Multiplex. JR. Hitec, Graupner og Sanwa (Airtronic) kan det vel dårligt gå galt.
    6: Hvis det er for senderens pris alene, er det vel umuligt ikke at kunne opfylde ovenstående krav dog har Sanwa`s radioer RD6000 og
    RD8000 ikke dreje eller skydeknapper men "kun" kontakter og Hitec Eclipse 7`s drejeknap sidder "forkert" men kan bruges.
    Stig

    Comment


    • #3
      1: Trainer uttak, man bør kontakte sin lokale klubb for å finne ut kva utstyr dei har eventuelt gå saman med andre for å kjøpe fleire like sendere for å oppnå denne muligheta (kjøpte sjølv en Hitec Focus 6 uten antenne og batteri men med trainer kabel billigt, for å kunne tilby klubben min trainer mulighet, anbefaler da Hitec og mindre Futaba sendere til nybegynnere her omkring).
      2: Enig anbefaler mindre pengesterke nybegynnere å kjøpe Hitec Laser 6 (da denne har alt fra punkt 1 til 6 + V-tail mixing).
      4: DR for å kunne sette opp senderen med forskjellig følsomhet til trening av nybegynneren (t.d. å kunne tillate fulle utslag på høgderoret under landings trening ).
      5: Hvilke modeller fra Futaba, Robbe, Multiplex. JR. Hitec, Graupner og Sanwa (Airtronic) tilfredstiller punkt 1 til 6?
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #4
        Hauu...
        1: Traineruttak er neppe viktig hvis du har medlemsskap i en bra klubb som kanskje har skolefly med tilhørende skoleradioer?
        2: 4 kanaler er for lite, som det nevnes så skal særlig seilfly ha muligheten for bremser etc.
        3: Jeg syntes at rorbegrensere er en "uting" siden jeg merer at man skal utnytte hele vandringsvegen på servoene. Da blir effekten av slark mindre.
        4: Dual rates er OK en sjelden gang, jeg foretrekker å ha "rett" setting på modellene etter type flyving dem skal brukes til... MEN: kan ikke unnvære Dualrates likevel Veldig bra å ha på de første flightene før man får satt passende utslag. Samme argument som på forrige punkt. Skal man fly mye 3D etc er Dualrates et must!
        Et svært godt råd er å ikke ha for mye utslag på rorene, flygingen blir mye penere når modellen ikke snaproller når man toucher balanseroret osv.
        5: Tja, skal man egentlig vurdere å gi opp hobbyen før man har begynt?
        6: Tja, dette er vel ikke et must? Har du ræva full av penger så er det moro å bruke dem Gadget-boys loves gadgets
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          1: Min klubb har ikke rådt til skolefly (faktisk er klubbens trainerstyring og kabel i privat eie, meg selv altså), så vi må bare anbefale våre nye medlemer å kjøpe Hitec radioer for å passe med trainer styringa (og nybegynnerene virker å vere svært taknemlige for tilbudet).
          2: enig.
          3: Har du prøvd å sette opp trainerstyring med sendere uten ATV på bana (sånn, med litt hastverk E.t.c)?
          4: Har ikke brukt mine DR brytere på 4 år, men de er der,viss om og men.
          5: Tenk positivt, Oppgradere mann oppgradere.
          6: Har inntrykk av at dei fleste synest 2200 kr for komplett radio er dyrt (dei byter ikkje meining før etter ca 6 måneder, eller aldrig).

          Trening med klubb, skole fly og radioutstyr. Fører dette til at nybegynnere kjøper dyrere radioutstyr (går rett på første oppgradering utan å kjøpe billig trainer radio først) når de skal flyge solo med egne fly (forutsatt at dei ikkje hadde utstyr når dei kom til klubben for å prøve)?
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment


          • #6
            1: Det samme er det i min klubb Men vi har offisielt skoletilbud selv om det er mer eller mindre private ting det skoles med. Jeg har selv trainerkabel og en 4-kanaler som er brukt til skoling, men har ikke brukt det på mange år
            3: Nei. Lærte at ALT skal prøves ut i heimen før man drar på stripa. Dessuten: hastverk er en uting, kan fort føre til medlemsskap i balanserorsklubber......
            5: Sant)
            6: Riktig, 2-3k er mye for noe ukjent!

            Skal snart "oppgradere" min radio, dvs kjøpe en MC4000 i tillegg til min MC3030. Snakker da om 10k bare for senderen

            Båt til 500.000 er galskap hvis den ligger ved kaia hele sommeren og ei kjempeinvestering hvis den brukes ved enhver anledning Alt er relativt... og slik er det meste av livet. Vi må bare huske å leve det.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              3: Ikke mitt eget utstyr, der gjelder regelen om flyklar før avreise. Men mange nybegynnere kommer slengende litt no og litt då, 2 turer på den første så to turer på den andre. 0 poeng for å gjette kven som må justere radioer i ei fart for andre på stripa (så eg kansje får fly litt sjølv til slutt).

              Så over på noe helt annet (vi får vere korte eller starte ny tråd). Du nevnte oppgradering fra MC 3030 til MC 4000, begrunn kvifor MC 4000 fram for Royal evo 12? og gjerne eit synspunkt på hvilke av dei to eg som vurderer å oppgradere fra Hitec Prism 7X (berre så du veit kva eg er vant til) burde velge eller kva eg burde legge til grunn for valget mellom dei (såg ein MC3030 laurdag og den var jo tynn og lett, skjøner ikkje at nokon kan kalle dette for flytebrygger, det må vere Graupner dei meiner) som ekstra opplysning så flyg eg med boks (bruker ikkje tomlane) og det blir Multiplex når eg oppgraderer neste år (vart elektro vinge og lader til elektro fly i år, forresten har du sett nye Futaba FF9? det går nedover med gamle kjemper) .
              Obs folkens ikkje start ett ras av komentarer til siste parantesen, det får vi i så fall ta på ny tråd!
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #8
                Sant det med at nybegynnerne ikke alltid har ting som går rette vegen etc når dem kommer på stripa... men vi som har fløyet en stund bør ta oss tid til å hjelpe dem slik du gjør. Det er jo våre framtidige modellflyvenner
                Men har man sjelden tid til å fly sjøl så kanskje dere klarer å være flere som hjelper til?

                (Digresjonen: grunnen til at jeg vil ha 4000 er:
                1: Den er så lik min 3030 at det ikke blir store omstillinger ved bytte Senderen er jo arbeidsredskapet ditt, og det skal man kjenne godt.
                2: Legg merge til de to skyveregulatorene i midten.. på Profiene har dem en referanseknott! Denne kan flyttes dit f. eks flaperonsene er i null slik at det er ufattelig enkelt å bruke disse under flukt og samtidig finne igjen nøytralen. Dette bruker jeg mye. EVO har ikke det..
                Ser likevel noen fordeler med evo`ene: digitale trimmer, lekkert design og sikkert lettere å bruke uten pult.
                Årsak til at jeg vurderer å bytte: min 3030 er ca 15 år gammel, en av de 6 første som kom til Norge. Levetiden på elektronikken er vel ikke uendelig? Og scanner ser fancy ut Digresjon slutt)
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Sånn "for the record":

                  Det går fint å bruke Multiplex som lærer eller elev-radio mot Futaba, Hitec, osv..

                  Jeg har brukt min MPX Profi 3030 som master mot både Futaba og Sanwa uten problemer..

                  ...og jeg sikler selvsagt på Profi 4000... Det beste med Profi-radioene er jo den absolutte friheten man har når man skal sette opp nye modeller..
                  Mvh.
                  Kenneth Sørensen

                  Comment


                  • #10
                    Med heimelaga trainer kabel? for ein slik er vel ikkje å få kjøpt?
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      Som et apropos: om en nybegynner kjøper en lett programmerbar radio med bare 4 kanaler i utgangspunktet kan det være en felle å kjøpe en mottaker med bare 4 kanaler! Skal det brukes en servo pr. balanseror og det skal mixes inn flaperons f.eks så trengs en 5-kanals mottaker... osv
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Ja eller 7 kanaler som på min Prism 7X (kan ikke flytte miksene til den kanalen eg ønsker, oppdaget det da eg kjøpte en 6 kanaler og skulle mikse elevon noko som egentlig ikkje går da elevon miksen er på kanal 1 og 7 ) enda en grunn til at det bør tenkes grundigt igjennom hvilke muligheter en kan trenge når det skal kjøpes radio (en komputer radio med frie mikser kan bruke alle slags mottakere p.g.a at den kan settes opp til å bruke billige 3-5 kanals motakere i små fly t.d. park flyers og samtidigt 6-7 eller meir kanaler på eit skala fly. Her er kroner og øre igjenn ett tema (mest muligt for pengene, akkurat det en trenger eller det ein kan komme til å trenge).
                        Apropo penger. Her er eit reknestykke som viser om det er lønsomt å kjøpe rimleg (men grei) radio sender som t.d. Hitec Laser 6 (2195kr) for så å oppgradere til en komputer radio i 5000 kroners klassen med frie mikser uten å selge gamle radioen men behalde utstyret og bruke det ilag med den nye radioen, kontra å kjøpe ein dyrere radio t.d. Hitec eclipse (2990kr) og selge han for å finansiere kjøpet av dyrere radio:
                        4 stk HS-422 servoer til gjenkjøpsverdi på 700kr.
                        1 stk 8 kanals RD 3500 mottaker til gjenkjøpsverdi på 675kr.
                        1 stk 4,8 volt 600 mah mottakerbatteri til gjenkjøpsverdi på 149kr.
                        1 stk X-tall 35 mhz til gjenkjøpsverdi på 125kr (dei fleste kjøper ny radio med same frekvens som den gamle).
                        Sum gjenkjøpsverdi på 1649kr. (dette er summen det koster å erstatte utstyret).
                        I tillegg har ein ei 6 kanals styring med V-tail miks som er fin til t.d. parkflyers og små seglere som må kastes.
                        Så ein har i utgangs punktet kun tapt 2195-1649 = 546kr på å behalde utstyret! (går det å selge en brukt Laser 6 til 1649kr?)
                        Har en ein Eclipse så er reknestykket 2990-1649 = 1341kr i tap på å bahalde utstyret. for å komme ned på same tap i kroner som Laser 6 så må ein selge Eclipsen for 2444kr, noko eg trur er litt vanskeleg, nærare 2200 kr trur eg er sansynleg for ei slik styring brukt (noko som vil gje eit tap på ca 790kr).
                        som dere ser vart resultatet av denne berekninga i fordel Laser 6 som første radio (noko eg egentlig ikkje hadde venta) noko som er p.g.a av at det viste det seg at Laser 6 er godt utrusta med same servoer og mottaker som Eclipsen. Like vel er forskjellen så liten at rådet mitt i dette tilfellet ville vere å behalde ein Laser 6 (om ein går for den) og selge Eclipsen (om ein går for den).
                        Kommentarer?
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Vingemutteren
                          Med heimelaga trainer kabel? for ein slik er vel ikkje å få kjøpt?
                          Min kabel er hjemmelaget ja, med diverese adaptere til forskjellige radiomerker...

                          Man lager det på et øyeblikk med 1,5 meter skjermet nettverkskabel og diverse kontakter fra Clas Ohlsson...

                          En ting som er verdt å merke seg er jo at MPX bruker lavere batterispenning en f.eks Futaba, så kabelen er laget slik at elev-senderen er påslått og bruker strøm fra eget batteri (husk å fjerne krystallen! )..
                          Mvh.
                          Kenneth Sørensen

                          Comment

                          Working...
                          X