Announcement

Collapse
No announcement yet.

futaba-hitec

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • futaba-hitec

    Hvrdan er det å f.eks. bruke futaba radio, og hitec mottaker og servo?
    Eg er litt snill.

  • #2
    Dette går helt fint så lenge det ikke er en PCM radio. (PCM er noe de dyre radioene har, det er en spesiell måte å kode signalene på slik at man ungår støy.) Dersom du er usikker om du har en PCM sender så er det bare å skrive hvilken sender du har her på forumet eller sjekk i manualen.

    Ellers er det ikke noe problem. Jeg bruker selv Hitec sender og JR mottaker. Husk bare at krystallen som står i mottakeren må være av samme fabrikant som mottakeren.

    mvh
    Kjartan
    mvh Kjartan

    Comment


    • #3
      Hallo!
      Jeg har erfart at min kjære eldre Futaba sender ('89mod FF7) ikke fungerte med Hitec mottaker.. Dvs. Den fungerte flott på bakken, men mistet kontakten maaange ganger brått den kom i lufta!
      Vips var jeg en erfaring rikere, og et fly fattigere... Nå bruker jeg konsekvent Futaba-Futaba, da jeg VET at dette fungerer

      Mitt tips blir da: Sjekk rekkevidden GRUNDIG når du tester forskjellig utstyr. Helst med motoren i gang!
      Og husk det Kjartan sier om rett krystall i rett produkt! Man skulle kanskje ikke tro det er noe viktig, men jeg har nå et sett Futaba krystaller som jeg skulle teste i "kone-flyet" (Utstyrt med Hitec sender & mottaker). Null respons..
      Og den lokale forhandleren har jo INGEN Hitec-krystaller på lager (bra til å være Hitec forhandler....). Nevner ingen navn

      Mvh.
      Sir Crashalot..
      Audun Thinn
      Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

      Comment


      • #4
        Godt poeng Thinnthinn!

        Har selv opplevd at en gammel graupner (tror jeg det var) sender ikke fungerte med en hitec(tror jeg det var) mottaker.
        Fungerte fint på bakken, men så snart avstanden ble litt stor mistet vi kontakten. Spennende!!
        Dette skal ikke være problemer med nyere sendere.
        (Tipper at dersom senderen ikke er mer enn noen år gammel er det ikke noe problem)

        mvh
        Kjartan
        mvh Kjartan

        Comment


        • #5
          Jeg bruker en del Futaba-mottakere til min Multiplex, men skal vel bytte de ut med Multiplex IPD-mottakere etterhvert...
          Mvh.
          Kenneth Sørensen

          Comment


          • #6
            Elementært! (Ikke ment snusfornuftig.)
            Putt ALDRI komponenter av annet merke i utstyret. Dvs bruk ALLTID samme merke x-tall som boksen du putter det i. Noen bruker negativ puls andre positiv puls, så har man dual- og single conversion (gjelder mottakere). Så har man ikke peiling på dette, så blir det omtrent som å tippe lotto.
            Vær ytterst forsiktig med å mixe gammelt og nytt utstyr.
            Alt nyere PPM utstyr (servo, mottaker og sender) kan brukes om hverandre, men det gjelder IKKE x-tall.
            Det finnes lister som viser hvilke x-tall av ett merke som går i andre merker, men de er IKKE til å stole på.

            Comment

            Working...
            X