Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gasstett blybatteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gasstett blybatteri

    Tenkte på et såkalt gasstett blybatteri på 12V, 7Ah.
    Ser de har sånne på NM, bare at det er 7,2 Ah.
    Tror det står max 2,8 A en plass på batteriet.
    Tenker å bruke batteriet KUN til elektrisk starter(fly).
    Har en Sullivan starter for motorer under 10 ccm.
    Er batteriet stort nok og hvilken ladeström må jeg bruke?
    Duger en vanlig bil ladder?

    De har denne på Clas Ohlson: Batteriladdare för blyackumulator 12V, 1,3/2,2/3,4 och 7 Ah. På bildet av ladderen står det:Output max 650 mah
    Den må vel kunne brukes...finnes nok bedre men det er den jeg har tilgang til nå.

  • #2
    Hei har ett slikt ett (12V 7,2Ah kjøpt på NM) Ladder det med en automatladder fra NM (Donal 600 til 275kr) men alle laddere til blybatterier som ladder med max 600 - 700mAh går greit (slike gel batterier må en vere forsiktig med å ladde hardt, max C10 eller 10% av batteri kapasiteten med andre ord).
    Når det gjelder evnen til å drive en Sulivan High torque starter (intil 10ccm starter, som eg og har ) så går det så det suser (en bra kombinasjon), Kan trygt anbefales (både starter, batteri og lader altså), faktisk kan du drive starter power panel og elektrisk fuel pumpe samla med ett slikt batteri uten problem.
    Lykke til.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      PS: Clas Ohlson har en dedikert lader til MC-batterier som gir max 1A ladestrøm. Den er billig også, 199.- og har artikkelnr. 35-1407. Bruker en sånn selv til fieldboksen og motorsykkelen. Den kan brukes til 6Volt batterier attåt.
      PPS: jeg bruker starteren 2 ganger pr. år, tøffe gutter slår motoren i gang
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Som æresmedlem i kortids minne klubben må jeg si at den fra NM ladder 2V-6V og 12V batterier (bly i en eller annen form) med 600mAh laddestrøm, helt automatisk (ingen utkoking p.g.a. glemt ladder og det kan jo lønne seg ).
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment

        Working...
        X