Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med Hitec Dual conversion mottakere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemer med Hitec Dual conversion mottakere

    Jeg har hatt en god del radio forstyrrelsen når jeg bruker Hitec flash 5 og Hitec dual conversion mottaker.
    Når jeg bruker singel conversion mottaker har jeg ingen forstyrrelser.
    Jeg har hatt utstyret inne til service 2 ganger uten at de har funnet noe feil. Siste gang byttet de ut mottakeren.
    Jeg er ikke lengere alene om og ha disse forstyrrelsene, i sommer begynte to til og bruke Hitec med dual conversion og de har hatt tilsvarende forstyrrelser.
    Er det noen som vet hva som forstyrrer dual conversion og ikke singel conversion? Og er det andre som har opplevd det samme?[/u]
    ls

  • #2
    Hei Lars.

    Det er 99% sikkert at det er mottakeren som er feil på! Så lenge andre mottakere funker mot samme sender så er det liten tvil. Såfremt du har brukt de forskjellige mottakerne i samme modellen med samme servoene etc vel og merke..
    Dual Conversion/ dobbel superheterodyn-mottakere har to oscillatorer ombord i motsetning til en "standard type" som bare har en. Første superhet-trinn er nok likt på begge typene, sannsynligvis med 10,7MHz mellomfrekvens. Hensikten med et trinn til er å gjøre mottakingen enda "smalere" i bandet for å unngå støy. Men dette innebærer også et mixertrinn i tillegg som det kan være feil på
    Neste trinn vil kanskje være på 455kHz, men som antydet: mer leamikk jo større sjanse for feil... Av den grunn har jeg aldri gått til innkjøp av DualConv/dobbelsuper. Disse mottakerne kan kun forsvares hvis det er særs mye støy der du flyr, nærradioer etc.
    Og det er slett ikke sikkert at dem som sjekker mottakeren din i det hele tatt kan jobben sin....
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Legger merke til at SC mottakeren funker som den skal. Til DC mottakeren bruker du et DC x-tall (dvs et annet enn i SC mottakeren). Derfor er det ikke sikkert at det er selve mottakeren det er feil på. Prøv å bytte x-tall i den, men husk at det må være dual conversion. X-tallet er vanligvis den mest sårbare enheten. Har du samme problemer med nytt x-tall, så er det nok mottakeren hvis SC mottakeren benyttes på samme frekvens og funker.
      Lokalsendere på FM bandet sender ut 3. harmoniske signaler som kan treffe enkelte kanaler på 35 mhz bandet. Hvis det var dette som plaget deg, så ville SC mottakeren være mest utsatt i tilfelle samme kanal på begge mottakerene.

      Comment


      • #4
        Takk for svarene !

        Jeg vill tilføye at forstyrrelsene er de samme på flere anlegg og på forsjelige kanal nr. 62 70 og 75
        I formidag gikk han med Ka. 75 i bakken da forstyrrelsen kom under landing.
        For min del har jeg kuttet ut DC for over 1 år siden, men lurer likevell på hva som fororsaker forstyrrelsene.


        Jeg vill forøvrig takke Hobbyco for god servise i den tiden trodde problemet låg i mitt utstyr.
        ls

        Comment


        • #5
          Huffda!
          Som olle skriver så er det gjerne harmoniske av en eller annen sender i nærheten! Få noen med spektrumanalysator til å sjekke der dere flyr.
          Det kan faktisk også være en eller annen grinete radioamatør som liker å skyte ned flyene i verste fall
          Er det en sender så kan det være en feil på den. Enkelte lokalradioer har lugubert utstyr.. og det er helt klare regler for hvor mye dempet de forskjellige harmoniske skal være! Radiostøykontrollen kan hjelpe i så fall.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment

          Working...
          X