Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor mye støy er egentlig 86 DB?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor mye støy er egentlig 86 DB?

    Jeg har aldri sett en støytest, så jeg er litt usikker på mitt eget støynivå. På NM er det 86 DB grense. Bør min OS 61 FX med gummifeste og APC 12x10 samt standardpotta klare kravet?

    Den er ganske stille av seg men jeg blir nervøs av sånt, 86 DB høres så lite ut. Jeg tar ihvertfall med OS super-silencer'en just in case
    MVH

    Jon Gunnar Wold

  • #2
    Vanskelig å beskrive hvor mye støy 86db er, men på personbiler ligger det fra ca 74-90db ved feks 3000rpm. Jeg tviler nesten på din motor ligger under 86, jeg synes at os61 bråker endel. Men jeg vet heller ikke hvordan målingene blir gjort på modellfly. Sikkert lurt å ta med ekstra lyd demper...
    Low and slow with power to go !!

    Comment


    • #3
      Takk for svar, men nå begynner svetteperlene å piple ut av panna mi her

      Jaja, vi får krysse fingra. Blir spennende å se hva målinga blir, hvis de i det hele tatt måler da?! Skal prøve å få lagt igjen beskjed her om utfallet på fedag.
      MVH

      Jon Gunnar Wold

      Comment


      • #4
        Det vanlige er vel at man måler på 3meters avstand. En to-takter kommer nok vanligvis ikke under 86dB, men det går jo an å sette på en større propel enn normalt, eller kjøre motoren litt rikt. Da oppnår man ikke maks turtall, og støyen blir lavere.

        Jeg har en SC53 som ble målt til 89dB, og en OS52 Firtakter som ble målt til 85dB, begge med standard potte.

        Comment


        • #5
          Hvor stor er egentlig en fotball ?

          Comment


          • #6
            Det var heldigvis ikke støymåling på NM, men jeg tror jeg hadde klart kravet. Det var mange som bråkte mer enn meg. Jeg har jo gummioppheng og 12x10 propell så det er ikke så verst støynivå.

            PS- Jeg ligger på 2. plass etter to omganger i VT! Jippi!
            MVH

            Jon Gunnar Wold

            Comment

            Working...
            X