Announcement

Collapse
No announcement yet.

PPM, PCM, QPCM...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • PPM, PCM, QPCM...

    hva er PPM, PCM, QPCM?
    Har dette noe med fm og am å gjøre???
    Eg er litt snill.

  • #2
    Det er forskjelige måter å "kode" signalet på FM båndet. Det har ingen ting med AM å gjøre.

    Mest vanlig er PPM. PCM har en ekstra støysikring. QPCM får noen andre forklare.. Har jeg aldi hørt om.

    Mvh
    Stig
    ************************************

    Stig M Olsen

    www.lofotuka.no
    Trenger ikke si mer til seilflynorge !!!

    Comment


    • #3
      QPCM

      Okidoki.

      Men slik som eclipse 7, det er en QPCM radio, kan den bare benytte QPCM mottaker da eller?
      Eg er litt snill.

      Comment


      • #4
        Med PCM kan du bare bruke PCM motaker, så da vill jeg tro at du bare kan bruke QPCM motaker på denne. Men du kan sikkert sette senderen din til PPM, og det holder i 90 % av tilfellene. Vis du ikke vet at du flyr i et spesielt støy belastet område har du skjelden bruk for PCM/QPCM.

        Mvh
        Stig Olsen
        ************************************

        Stig M Olsen

        www.lofotuka.no
        Trenger ikke si mer til seilflynorge !!!

        Comment


        • #5
          PPM er "vanlig" analog FM signaler, der lengden mellon hver puls sier hvordan stikkeutslaget er ofte fra 1 til 2 ms. 1,5 ms er ofte senter.

          PCM er digital "koding" av FM signalene, hvor det sendes data bitter (0110100101) og mottakeren dekoder dette og finner ut hvor den skal sette servoene. Signalene fra mottakeren til servoene er analoge med de samme 1 til 2 ms som "koding".

          Hitech skriver dette om QPCM: "QPCM For those that demand that extra level of performance and reliability, Hitec's radio R&D department has created a "super fast response" PCM technology we called "Q-PCM". This new "Quick" PCM signal sets a new industry standard with an incredible 0.011 second response rate, nearly 50% faster than any other PCM technology!"

          SPCM og ZPCM som JR bruker, vet jeg ikke forskjellen på.. Kansje noen andre vet dette?

          Comment


          • #6
            Uansett om det heter PCM hos flere merker eller det heter QPCM eller noe annet, så går det IKKE å benytte annet enn originalmottakeren til senderen. Sagt med andre ord: Har man HiTec QPCM sender, så funker KUN HiTec QPCM mottaker til den. Har man JR PCM sender, så MÅ man bruke JR PCM mottaker. Har man Futaba PCM sender, så.......osv.
            Dette gjelder kun PCM og ikke PPM.

            Comment


            • #7
              Hmmmm, er ikke dette funksjoner som går å slå av og på ? Slik at man kan bruke flere typer motakere....
              Low and slow with power to go !!

              Comment


              • #8
                Jo ! Disse fungsjonenne kan slås av og på..
                Av = PPM
                PÅ = PCM/QPCM

                Stig
                ************************************

                Stig M Olsen

                www.lofotuka.no
                Trenger ikke si mer til seilflynorge !!!

                Comment


                • #9
                  OK, da forstår jeg det.

                  Takk for hjelpen.
                  Eg er litt snill.

                  Comment


                  • #10
                    Read my lips : "Dette gjelder kun PCM og ikke PPM."
                    Ref: Innlegg 28/7.

                    Comment


                    • #11
                      Ikke glem Multiplex sine IPD mottakere (dette er PPM (FM) mottakere med diverse digitale støyfilter som passer til alle radio typer og har like rask respons tid som vanlige PPM mottakere) som kan tilby full failsafe blant annet.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment

                      Working...
                      X