Announcement

Collapse
No announcement yet.

SC52FS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SC52FS

    Hei,


    har en SC52FS som jeg sliter litt med. Har tuna motoren så den går tålig bra på full speed og greit på tomgang. Motoren trottler ikke alltid like bra, som oftest så hoster og harker den litt når jeg drar opp fra tomgang til full speed, og tomgangen bør være litt høy for at den ikke skal dø ut. Har prøvd med 1/4 omdreininger på tomgangs dysa, både rikere og magrere og tilsvarende på hoved dysa, men uten hell. Motoren fungerer jo greit, men når jeg ser på andre med tilsvarende OS 52FS så er det noe helt annet. For det første så har de vesentlig mer kompresjon og dessuten så starter motorene deres mye lettere. Bruker den pluggen som er anbefalt fra SmallSize (5N tror jeg) og 5% jero fuel (SC sier at man skal bruke mellom 5% og 10%).

    Noen spm.

    * I det jeg tar av gløding så faller også turtallet en god del, skal det være slik ?
    * Er det nødvendig å justere ventilene, motoren har vært i lufta ca 20 ganger.
    * Er det vanlig at komp. er lavere på SC firetaktere ?
    * Er det kulelagre, dersom ikke, er det mulig å bytte til det (stor jobb?) ?


    Takk !

    -Ulldott

  • #2
    * I det jeg tar av gløding så faller også turtallet en god del, skal det være slik ? Normalt på 4 taktere.
    * Er det nødvendig å justere ventilene, motoren har vært i lufta ca 20 ganger. Ja det er sikkert på tide og ta en justering.
    * Er det vanlig at komp. er lavere på SC firetaktere ? Vet ikke....
    * Er det kulelagre, dersom ikke, er det mulig å bytte til det (stor jobb?) ?
    Tviler på det er mulig, men tror der er kule lagere...

    Når motoren har Problemer med trottling er ofte problemet feil justert tomgangsnål, prøv å juster den enda magrere og se hva som skjer..
    Low and slow with power to go !!

    Comment


    • #3
      Det høres ut som tomgangsblandingen er for fet.Prøv å skru inn tomgangsskruen litt etter litt( 1/8 runde i gangen).Når den er for mager bare "dør" den når du gir full gass.Hvis den ikke blir bedre uansett hvor mye du skrur,prøv en annen plugg.O.S F-plugg er best til 4-takt,men litt dyr.Har samme motoren som deg,på den har jeg med hell brukt Enya no.3.Den har vært løsningen på mange "problemmotorer".Det er kulelager i motoren.Det er lav kompresjon i min 52 også(sammenlignet med en 2-takt i samme størrelse er den latterlig lav),men den går som en klokke.10 000 på en MA 12€8,tomgang på 2-2500.
      Mvh
      Gunnar Børseth

      I might not be very good, but I'm fun to watch.

      Comment


      • #4
        Ser du har fått svar på det meste du lurer på,MEN!
        Hvis motorer "dauer ut" på tomgang, får den normalt for mye gjennom tomgangsdysa. Får den for lite, så øker den turtallet før den stopper. Hvis tomgangsskruen skrues for langt inn, så vil gjerne en 4 takter ikke trottle i det hele tatt. Den stopper da gjerne før du kommer til halv gass.
        Hovednåla har INGENTING med tomgangen å gjøre (såsant den ikke er skrudd veldig langt inn, da). Denne stilles inn på full gass og røres ikke mens man stiller inn tomgangsskruen. Begynner man å rote med begge samtidig, så blir det bare ball.
        For at en 4 takter skal gå riktig MÅ den ha riktig plugg (OS F er et tryggt valg), korrekte ventilklaringer (på kald motor! Oftes rundt 0,05 mm), tett toppakning (sjekk om den lekker evt. skru til toppboltene) og en god fuel (prøv Model Racing Fuel med 10 % nitro (gjerne 15 % også) eller lignende. Små motorer er lettere å ha med å gjøre med litt nitro, hvis en ikke har så lang erfaring. Jero har litt av hvert som ikke alle er like fornøyde med.
        Om den har lite eller mye komp. avhenger av temperaturen. Det er helt normalt at kompen minker, nesten forsvinner helt, på varm motor. Men den skal komme igjen når motoren blir kald, hvis ikke så er det noe som lekker.

        Comment


        • #5
          Hei og takk for alle svar !

          Tok en telefon til rcmodeller.net i dag som selger Magnum (samme fabrikk som SC) og fikk noen råd. Jeg har jo stilt endel på motor før og har vel hatt en misstanke om at noe var galt, kjøpe meg en OS F plugg og en bladsøker på vei hjem fra jobb i dag (som anbefalt av rcmodeller.net). Når jeg kom på stripa stilte jeg 0,1mm på inn og 0.05mm på utblåsing, tomgangsdysa mente jeg var ok så den rørte jeg ikke. Fyrte opp motoren, justerte et par knep magrere på hoveddysa og vips så var alt så meget bedre ! Lot motoren stå 7 min på LAV tomgang, trottla max, null hosting, gikk rett opp til fullt pådrag. Jeg føler vel at jeg med rette kan si at den 5N (prøvde to stk.) pluggen som SmallSize anbefaler for SC52FS ikke egner seg. Det var ikke mye feil på ventilene så det var åpenbart pluggen. En annen ting, etter å ha byttet plugg var det langt mindre (jeg mener merkbart mindre) fall i turtallet.
          Litt oppgitt over at SmallSize som forhandler av SC motorer anbefaler en plugg som helt klart ikke er tilpasset en SC52FS motor. Jaja, nok en gang takk for tilbakemeldinger !

          -Ulldott
          (*Nå fornøyd*)

          Comment


          • #6
            Re: SC52FS

            Bruker den pluggen som er anbefalt fra SmallSize (5N tror jeg) og 5% jero fuel (SC sier at man skal bruke mellom 5% og 10%).

            5N? Er det ModelTechnics plugg? Grøss!
            Kjenner jeg firetaktere rett, så kan du nok gå opp til 15% nitro. Den Jero-fuelen med 15% nitro og 15% Aerosave er sikkert fin. Generellt anbefales vel høy nitro til firetakt? Har også lest flere steder at ren synt. olje er bedre i firetaktere.


            I det jeg tar av gløding så faller også turtallet en god del, skal det være slik ?
            Det skjer vel med alle motorer til en viss grad, men er det mye dropp ville jeg satt inn varmere plugg, uansett motor.

            Er det nødvendig å justere ventilene, motoren har vært i lufta ca 20 ganger.
            Hvis man skal begynne å justere ventiler for hver 20. tur så hadde jeg aldri i verden kjøpt en 4-takt av det merket mer. Det får da være grenser!

            Er det vanlig at komp. er lavere på SC firetaktere ?
            Firetaktere er Ring-motorer, så kompen er vel litt lavere enn på en totakt ABC-motor.

            Er det kulelagre, dersom ikke, er det mulig å bytte til det (stor jobb?) ?
            Det bør vel sitte fire stk i den motoren. Å bytte lager kan være enkelt hvis man har verktøy til å få det ut, og gjerne muligheter til å varme opp motorhuset. Noen lagre sitter som f...
            MVH

            Jon Gunnar Wold

            Comment


            • #7
              Er det nødvendig å justere ventilene, motoren har vært i lufta ca 20 ganger.
              Hvis man skal begynne å justere ventiler for hver 20. tur så hadde jeg aldri i verden kjøpt en 4-takt av det merket mer. Det får da være grenser!
              Nå har jeg aldri hatt en 4-takter selv, men jeg har hørt at man skal justere ventilene etter de første turene (20 turer høres vel greit ut, har hørt at det gjøres etter ca. 1 times gange).
              Etter dette trenger man ikke gjøre det så ofte.
              mvh Kjartan

              Comment


              • #8
                Den ventil justeringen var jo ment som en innkjørings sak da. Regner ikke med å måtte gjøre det på en stund nå. Ang. nitro så er det litt pussig at OS for sin 52FS motor anbefaler 15-30%(!) mens SC på side anbefaler 5-10%.

                -Ulldott

                Comment


                • #9
                  Nitro både kjøler og belaster (øker effekt) en motor ekstra.
                  Grunnen til at SC ikke tar sjangsen på å anbefale mer nitro er kanskje fordi de mener deres motorer ikke er bygget for mer effektuttak enn lavnitro gir, mens andre produsenter mener deres motorer tåler mye nitro.
                  Produsenten av en av verdens beste 4 taktere (YS) anbefaler faktisk minimum 18 % nitro (max 30 %) og 18 % olje.
                  Syntetolje på en 4 takter kan være skummelt, hvis den ikke er tilsatt et godt rusthindrende middel. Særlig hvis motoren lagres en tid, så skal det ikke mye rust til i ventilsystemet før det er ødelagt. Lay Up olje hindrer derimot dette.
                  Castorolje har ikke dette problemet, men den legger derimot igjen et belegg som kan få samme resultat på sikt.
                  Det skader ikke å sjekke ventilklaringer nå og da, selv på sikt. Det er nå bare et par skruer som holder dekselet. For mye klaring kan føre til blåst topp eller knekt råde, mens for lite kan brenne ventilene. Dessuten er det sikkert "kjekt" å titte litt inni mekanikken av og til. Så kan man jo nytte anledningen til å rense og olje litt ekstra også. En motor går gjerne litt "bedre" hvis man vet at alt er tipp topp (psykologisk).
                  En annen ting er at det ofte sitter en eller flere toppbolter inni ventilhuset. Gjerne skjult av ventilløfterene. Disse bør også strammes av og til i likhet med de som er synlige på toppen.

                  Comment


                  • #10
                    Når en først er under toppdekselet, kan noen dråper med totakts olje (outboard type) på vippearmene og ventiler, gjøre underverker for levetiden på motoren (la det gjerne renne ned i motoren via støtstengen det som blir overflødigt, da det kommer ut av lufte nippelen til veivhuset det som ikke trenges), dette tipset kommer fra Laser Engines (naboen har en Laser 70, aldri noe trøbbel med den).
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      Som jeg skrev i innlegget over:"Så kan man jo nytte anledningen til å rense og olje litt ekstra også."
                      At Vingemutteren poengterer dette viktige enda bedre, er bare fint.
                      MEN, det viktigste med denne oljen er ikke smøringen. Den er oftes god nok i de fleste tilfelle. Grunnen til at en skal bruke annen olje enn den som er i fuelen, er at vanlig smøreolje også hindrer korresjon. Ventilsystemet er de delene på en 4 takter som er mest følsomme for rust. Derfor kan det også lønne seg å ta av sidedekselet og dryppe olje inn på løfterene også. Bare minimal rustdannelse på foringene som løfter ventilstengene er nok til at de sitter fast. Dessuten sitter det både lager og tannhjul her som absolutt ikke er glad i rust.
                      En 4 takter bør en følge litt mer med enn en 2 takter, da det er en "finere" konstruert motor med flere bevegelige deler som skal fungere sammen. Så slipper man gjerne også å mene at man har en "drittmotor".

                      Comment


                      • #12
                        Akkurat
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment

                        Working...
                        X