Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny radio, hvilken bør jeg velge?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny radio, hvilken bør jeg velge?

    Hei,

    Jeg har planer om å bytte ut senderen min.
    Jeg er veldig usikker på hvilken og hva...
    Har ikke lyst til å bruke stort mer enn ca 3000-3500,- på en radio..
    Graupner MC16/20 koster 2600,- i DK, (bare sender), men den er kun 4 kanals slik den er i dag.. jeg trenger i hvertfall 6 kanaler..

    Det jeg trenger er de vanlige 4, + retracts, flaps, mix'e muligheter for bla.a v-hale, flapron? (bruke begge balanseror som høyderor på isopor vingen min), dual-rates, Trainer kabel, tidtaker som gjerne starter når retracts tas inn, trottlecut, exponential, og gjerne en 7'ende kanal til røykannlegg etc.
    Den må minst kunne lagre 7 modeller

    Ut fra disse kriteriene, hvilken sender bør jeg velge da?
    Har f.eks Graupner MC 20 dette eller må jeg enda høyere i pris da?

    Eclipse 7 fra hitec har alt jeg trenger, men den er litt "tykk" og har litt lyst på sender som graupner MC serien..

    Noen tips, forslag?

    Alt tas i mot med takk
    Med vennlig hilsen / Best Regards
    Freddy Ulvseth
    http://freddy.ulven.com/rc

  • #2
    Jeg har så lyst på en Graupner MC 22 at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg, så jeg sier MC-22

    Jeg synes MC-22 (24 også for den saks skyld) har så tøft display og så enkel måte å navigere på at jeg vil ikke anbefale deg de "mindre" radioene. Det virker dessuten som om Graupner radioene varer "evig" så ta deg råd til noe ordentlig. Jeg kjøpte en Hitec Eclipse i fjor, måtte ha noe nytt og syntes den var billig og bra. Gjett om jeg angrer på at jeg ikke sparte litt mer penger først og kjøpte Graupner!

    Vær oppmerksom på at om du kjøper i Danmark så får du nok en Tysk radio, dvs du må fram med ordboka for å programmere. Hos Thorbjørn & kåre er det vel en tusing dyrere men jeg tipper de har engelsk software i de radioene de selger.
    MVH

    Jon Gunnar Wold

    Comment


    • #3
      Jeg leser litt specs. på denne; www.shop.graupner.de siden.
      Der står det egentlig at MC-12 er det jeg trenger, den har 9 modell minner, 7 kanaler (max 14 står det, vil det si at jeg kan bygge den ut med totalt 14 brytere/duppedingser, eller bruker en bryter f.eks 2 kanaler?), mix muligheter, osv osv..
      Eneste som ikke er der er tidtaker.. (mc 16/20 har dette vistnok)
      MC 22'en koster nesten 5 lapper (for bare sender), det er litt vel mye for meg... da må jeg selge unna endel ting og tang.. hehe..
      MC 16/20 koster ikke mer enn 2600,- for bare senderen..

      btw: Er det ikke mulig å få oppgradert senderen med nytt språk?
      f.eks via datakabel eller noe?
      Med vennlig hilsen / Best Regards
      Freddy Ulvseth
      http://freddy.ulven.com/rc

      Comment


      • #4
        Originally posted by Jon Wold
        Vær oppmerksom på at om du kjøper i Danmark så får du nok en Tysk radio, dvs du må fram med ordboka for å programmere. Hos Thorbjørn & kåre er det vel en tusing dyrere men jeg tipper de har engelsk software i de radioene de selger.
        Tror du til og meg får Norsk programmvare med også

        Comment


        • #5
          MC 12 er også fin, ihvertfall til den prisen. Heller det enn en Hitec pinnsvin-radio.

          Snakka med en MC-22 eier på NM som hadde kjøpt tysker radio fra el-flight.dk. Han måtte pusse opp tysk-kunnskapene sine!

          Vet ikke om noen andre enn MC24 kan endre språk i software, jeg har hørt at på de andre må man kjøpe et modul og putte inn, og at de ikke er billige. Men sjekk med Thorbjørn og Kåre på Rc-seilfly.no - Modellflysport, det de ikke vet om graupner er ikke verdt å vite.
          MVH

          Jon Gunnar Wold

          Comment


          • #6
            Hei, takk for svar..

            Jeg ringte Torbjørn & Kåre i dag, han viste svar på det meste ja..
            Endte opp med å bestille en MC16, kostet ikke all verdens, men har alle funksjoner som jeg trenger.. dog ikke stort mer enn det da.. men men..
            Det kunne ta 3 uker før jeg får den, det var litt munis da.. men men..
            De er nok de eneste som tar inn Graupner, og er nok ikke plaget av så så veldig stor konkuranse.. tror jeg...

            men men...
            Med vennlig hilsen / Best Regards
            Freddy Ulvseth
            http://freddy.ulven.com/rc

            Comment


            • #7
              Gratulerer!!!
              MVH

              Jon Gunnar Wold

              Comment


              • #8
                Originally posted by Jon Wold
                Jeg kjøpte en Hitec Eclipse i fjor, måtte ha noe nytt og syntes den var billig og bra. Gjett om jeg angrer på at jeg ikke sparte litt mer penger først og kjøpte Graupner!
                Kan du forklare nærmere? Eg vurderer eclipse7 som helikopter radio, den er tross alt veldi billig.

                Comment


                • #9
                  Du kan lese denne tråden ( http://www.rchobby.org/diskusjon/viewtopic.php?t=441 ), hvor det er forklart/diskutert rundt valg av radio til helikopter. Ut fra det jeg har lest, er ikke Eclipse 7 den beste til helikopter, men fullgod for fly mm.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by lidvar
                    Kan du forklare nærmere? Eg vurderer eclipse7 som helikopter radio, den er tross alt veldi billig.
                    Hitec'en er meget god verdi, bare så det er sagt. Jeg har hatt Hitec før, og det er aldri noe galt med det. MEN - Radioen har visse brukervennlighetsproblemer. B.l.a så er throttlecut bryteren plassert helt hinsides all fornuft. Umulig å finne når du lander. Når propellene koster 169,- pr stk så sier det seg selv at en radioen blir dyr i lengden når jeg ikke får stoppet motoren i landing

                    Dessuten er displayet dårlig. Størrelsen tatt i betrakning, er det egentlig helt fjernt at det ikke inneholder mer info. Kanalene er nummerert fra 1-7, men om jeg stiller T/A på kanal 4, hvilken kanal stiller jeg da? På min 15 år gamle JR X347, som hitec'en er en blåkopi av står det AIL/ELE/RUD etc, så selv om forskjellene er små, så er de merkbare. Dessuten er Hitec'en lei å holde for tommelflygere, selv om de ser like ut, så er JR'n helt annerledes å holde i. Flaps og den andre skru-bryteren får du ikke tak i med mindre du har senderpult eller slipper begge stikkene!

                    Pluss for alt utstyret som følger med, og for digitale trimmer og ikke minst prisen men software'n inni er ikke på dagens nivå i det hele tatt.

                    Jeg bruker radioen støtt og stadig og den gjør ingen fortred, men nå som jeg har kjent forskjellen på en JR og en Hitec, og sett hva Graupner har å tilby så ville jeg ikke kjøpt Hitec en gang til.

                    Men jeg har i 15 år brukt hitec servo og mottaker, så etter like lang tid uten radiofeil kan jeg gå god for kvaliteten.
                    MVH

                    Jon Gunnar Wold

                    Comment


                    • #11
                      Svaret er enkelt

                      Kjøp JR eller Futaba
                      Mvh.
                      Rolv Leirro

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ny radio, hvilken bør jeg velge?

                        Originally posted by Ulven
                        Hei,

                        Jeg har planer om å bytte ut senderen min.
                        Jeg er veldig usikker på hvilken og hva...
                        Har ikke lyst til å bruke stort mer enn ca 3000-3500,- på en radio..
                        Graupner MC16/20 koster 2600,- i DK, (bare sender), men den er kun 4 kanals slik den er i dag.. jeg trenger i hvertfall 6 kanaler..

                        Det jeg trenger er de vanlige 4, + retracts, flaps, mix'e muligheter for bla.a v-hale, flapron? (bruke begge balanseror som høyderor på isopor vingen min), dual-rates, Trainer kabel, tidtaker som gjerne starter når retracts tas inn, trottlecut, exponential, og gjerne en 7'ende kanal til røykannlegg etc.
                        Den må minst kunne lagre 7 modeller

                        Ut fra disse kriteriene, hvilken sender bør jeg velge da?
                        Har f.eks Graupner MC 20 dette eller må jeg enda høyere i pris da?

                        Eclipse 7 fra hitec har alt jeg trenger, men den er litt "tykk" og har litt lyst på sender som graupner MC serien..

                        Noen tips, forslag?

                        Alt tas i mot med takk
                        MC22 er tingen. Har hatt mc16 i mange år. Gammeldags soft som gjør den knotete å programmere. Men den kan mye. MC20 er og litt knotete.Kan veldig mye. MC22 er helt logisk å sette opp.Flyr du mye er det bare å trå til.
                        MVH
                        Einar Large

                        Comment


                        • #13
                          Multiplex cocpit MM er en grei radio. Den er utbygbar til 7 kanaler. Det er lett å programere, og lett å forstå menyen. I tillegg har den både heli og flyprogram. 9 modellhukommelser, 13 ferdige miksere og digital trim. Kan brukes som elevsender.
                          Den koster 3500 med mottager, 3 servoer, baterier, lader og bryter.
                          1900 for bare sender fult utbygget og med batteri
                          2150 med mottager i tilllegg.
                          Broren min har en og er veldig fornøyd

                          Comment

                          Working...
                          X