Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med start av Glow 40 motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemer med start av Glow 40 motor

    Har akkurat begynt med å kjøre modellfly, men har litt problemer med å starte motoren. Jeg starter uten el.starter og den tenner vanligvis ikke med en gang. (når den var ny gjorde den det). Jeg pleier å blåse i slangen til eksospotta for å få bensinen inn i forgasseren.

    Noen ganger starter den når jeg har blåst. Ellers hvis den ikke starter da heller skrur jeg av eksospotta, da etter noen startforsøk tenner den. (hvorfor gjør den det når potta er av? )

    Noen som vet grunnen til at den ikke starter så lett??

  • #2
    Jeg pleier å prøve meg fram. Alle plugg/fuel/motor/forgasser kombinasjoner er forskjellige.

    1. Tøm alltid potta etter du har fylt hvis du har hatt i litt mye.

    2. med glødingen AV og full gass holder jeg pekefingeren over forgasseråpningen mens jeg snurrer propellen med fingeren ("riktig" vei!). Da skal du se at fuel kommer fra tanken og inn i dysa. Når fuelen har kommet fram til dysa, gir jeg ca 5 omdreininger på propellen for at det skal komme litt fuel inn, slipper opp fingeren, og flipper propellen en 3-4 ganger for at det skal fordele seg litt inne i motoren. Mine pleier alltid å starte på 1-4 flipp (Du må dra til ordentlig, ikke no pyseflipping av propell! Bruk handske eller pinne, og dra til!)

    3. Hvis den ikke starter da, prøver jeg litt til bare for å være sikker på at den ikke fikk for mye. Har den fått for mye, kan du helle flyet bakover, da renner det evt ut litt av potta. Da er det bare å fortsette. Om det ikke kommer noe ut eller den ikke starter, gir jeg den 5 flipp til med fingeren over gasseren. husk å TA AV glødinga først.

    Plugg eller lite strøm kan også være årsak til uregelmessige startegenskaper. Mine Super tigre motorer liker alltid masse strøm til pluggen, ofte er det ikek nok med sånn 1,2v klype med innebygget batteri da må det powerpanel med justerbar strøm til.

    40 motor kan ha så mangt av plugger, prøv en OS A3, de følger med OS sine 40 motorer. Har god erfaring med OS8 til 45 og oppover, og A3 til 45 og mindre. Lykke til!
    MVH

    Jon Gunnar Wold

    Comment


    • #3
      Jeg hadde også problemer med å starte motorene til å begynne med. Det kan være vanskelig å hvite hva som er årsaken til at en motor ikke vil starte før man har fått erfaring med modellflymotorer.

      Det som gjorde dette lettere ( ja, faktisk lett!) var å investere i en el-starter. Dette trenger ikke å koste så veldig mye. Under 200kr for 12v batteri, 80 kroner for batterilader pluss selve starteren (eller du kan bruke batteriet på bilen og ha litt lange ledninger på starteren). Powerpanel trenger man strengt tatt ikke.


      I det siste har jeg startet motoren min med startstikke av og til for å spare batteriet. Dette går greit nå når jeg kjenner motoren og den er godt justert.

      Ellers stemmer Jon W's beskrivelse av startprosessen overens med hva jeg gjør. (Jeg bruker en kyllingstikke, noe som jeg synes gjør det mye enklere enn å bruke fingeren)

      mvh
      Kjartan
      mvh Kjartan

      Comment


      • #4
        Originally posted by Jon Wold
        Jeg pleier å prøve meg fram. Alle plugg/fuel/motor/forgasser kombinasjoner er forskjellige.

        2. med glødingen AV og full gass holder jeg pekefingeren over forgasseråpningen mens jeg snurrer propellen med fingeren ("riktig" vei!). Da skal du se at fuel kommer fra tanken og inn i dysa. Når fuelen har kommet fram til dysa, gir jeg ca 5 omdreininger på propellen for at det skal komme litt fuel inn, slipper opp fingeren, og flipper propellen en 3-4 ganger for at det skal fordele seg litt inne i motoren. Mine pleier alltid å starte på 1-4 flipp (Du må dra til ordentlig, ikke no pyseflipping av propell! Bruk handske eller pinne, og dra til!)
        Det du kan prøve, er etter du har holdt for forgasseren og flippet propellen 4-5 ganger, så snur du hele modellen 90' slik at potta peker rett opp, flipp propellen 2-3 ganger, snu modellen 90' til slik at motoren er på hue.. flipp 2-3 ganger. om propellen ikke går rundt har du for mye fuel i sylinderen gå da videre til å snu modellen 90' til slik potta vender nedover, hold halen på flyet litt lavere enn nesa og flipp propellen 3-4 ganger, overskuddet skal nå komme ut av sylinderen og renne ut av potta.
        Nå kan du sette modellen ned på bakken, sette trottel stikken på tomgang og sette på gløder, bruk en pinne(chicken/turkey-stick) og flipp propellen motsatt vei (baklengs).. motoren skal da starte (riktig vei)
        Dette er noe jeg gjør ofte, og det fungerer!
        Jeg gjør det kun på 2-takt motorene mine.. alt fra 10 motoren til 46 motoren.
        NB: Dette fungerer kun på kald motor!

        Lykke til...
        Med vennlig hilsen / Best Regards
        Freddy Ulvseth
        http://freddy.ulven.com/rc

        Comment


        • #5
          Nå kan du sette modellen ned på bakken, sette trottel stikken på tomgang og sette på gløder, bruk en pinne(chicken/turkey-stick) og flipp propellen motsatt vei (baklengs).. motoren skal da starte (riktig vei)
          Dette er noe jeg gjør ofte, og det fungerer!
          Denne baklengsflippemetoden har jeg hørt om, men jeg har aldri fått det til å funke selv.
          Kan du forklare litt nærmere hvordan du gjør det?
          Jeg har forstått det sånn at man skal flippe propellen forsiktig slik at den spretter tilbake pga kompresjonen. Er dette feil?

          Kjartan
          mvh Kjartan

          Comment


          • #6
            Altså, jeg vrir/snurrer med fast grep på propellen forover til den begynner å gjøre motstand, så litt tilbake, (da står ene propell bladet rett ut til høyre).
            Så tar jeg stick'en min å med litt fart "deiser" til proppellen nedover på høyresiden (om du har modellen foran deg). Den får fart, kommer opp til kompresjon/tennings-punktet, tenner og gir tilbakeslag, dette gjør at propellen får fart nok til å slå videre over riktig tenningspunkt på nytt den riktige veien.. og motoren går.. (som oftest hehe).

            var det bedre fortalt?
            Med vennlig hilsen / Best Regards
            Freddy Ulvseth
            http://freddy.ulven.com/rc

            Comment


            • #7
              Skjønner hva du mener. Skal prøve dette neste gang jeg er på stripen.
              mvh Kjartan

              Comment

              Working...
              X