Announcement

Collapse
No announcement yet.

frekvenser...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • frekvenser...

    Hei.

    Jeg leste et post nedi der og lurte på noen ting...

    Hvorfor er ikke lov til å ha 70 MHZ i norge???


    Hvor mye kommer et radio til å koste i frakt fra usa til norge???

  • #2
    Er ikke helt sikker på hvorfor, men det kan ha noe med hvilke frekvensbånd som er tildelt hvilken bruk her til lands. Du bør så absolutt holde deg til 35 Mhz-båndet som er det vi bruker i Norden.

    Frakt av radio fra USA avhenger av firmaet du bestiller fra. Du må regne om kursen og legge til 24% moms på både frakt og pris, samt postens gebyrer for fortolling (150?). Dersom det er tollpliktig så tilkommer toll på noen prosent, og legges til momsgrunnlaget.

    Jeg anbefaler å kjøpe radio i Norge, da unngår du mye styr og kan ta i bruk radioen med en gang. Jeg kjøpte en MC22 i Oslo og sammenlignet med Tyskland, Høy Euro-kurs og toll/moms/frakt så var det lite eller ingenting å spare på å kjøpe i utlandet.
    MVH

    Jon Gunnar Wold

    Comment


    • #3
      Grunnen til at du ikke har lov til å bruke 70 MHz-bandet er at NPT (Norges Post og Teletilsyn) deler ut frekvenser til alle formål i Norge, og i og med at frekvenser er en begrenset ressurs så er det nødvendig å holde en streng styring over hvilke frekvenser som blir brukt til hva...

      Hvis du bestemmer deg for å bruke 70/72 MHz (som enkelte faktisk utrolig nok tar sjansen på å gjøre), så husk at det forsåvidt er liten sannsynlighet for at du forstyrrer noe vitale greier, verre er det at det er stor sannsynlighet for at ditt utstyr blir forstyrret, i og med at det finnes mye annet utstyr som kommuniserer på disse frekvensene...

      Frekvensområdet 68-74,8MHz blir brukt av (Ifølge NPT) MOBILE SERVICE, PMR, AERONAUTICAL MOBILE Service, og Radio Astronomy Service....

      I Norge er følgende frekvenser tillatt for RC-utstyr:
      Radio control, model cars 34.8 - 34.9 mHz ERC/REC 70-03
      Radio control, model planes 35.0 - 35.2 MHz. ERC/REC 70-03
      Radio control, model boats 35.3 - 35.4 MHz. ERC/REC 70-03 ERC/DEC/(01)11; 35,005-35,305 MHz are allocated in Norway
      Radio control 40.665 - 40.695 MHz 10 kHz bandwidth ERC/REC 70-03, ERC/DEC(01) 03and 12
      Radio control, model cars and boats 40.705 - 40.795 MHz. ERC/REC 70-03

      Så ifølge oversikten så er det frekvensene 35.0 -> 35.2 MHz som er avsatt til RC-fly i Norge..
      For din egen og andres sikkerhet så hold det til det..

      En radio skal være fascinerende billig for å dekke opp evt. tap av utstyr og liv...
      Senest i påsken ble en jente drept i England pg.a. et modellfly på avveie...

      Happy flying!

      Comment


      • #4
        Sjekket opp det der en gang. Hvis jeg ikke husker feil så bruker budbilene 70mhz.... Så bruker du 70mhz og det kjører en budbil forbi risikerer du å drepe noen med modellflyet ditt.....
        Jo Grini
        http://vimeo.com/jojoen
        http://www.youtube.com/jojoenno
        http://www.jojoen.no/

        Comment


        • #5
          Du lurte på hvorfor det ikke er lov med 70Mhz sendere her i Norge, og kort fortalt fordi det er farligt (se ovenistående innlegg). Grunnen til at eg skriv dette innlegget er for å informere om kva en kan rekne med skjer om en bruker slikt utstyr i Norge. Den som tar ibruk slikt utstyr må pårekne å bli politianmeldt av andre flygere i tillegg til krasj risokoen som selvsagt er der (ett lite hjerte sukk, til den som ser modellbåt/bil entusiaster bruke flystyringer på 35Mhz, ver venlig å informer dei om den risikoen dei utsetter andre for). Krasj risikoen er det som er viktigt her, vår hobby er farlig nokk som det er og bruk av etthvert utstyr som ikkje holder mål / ikkje er berekna for den Norske marknaden gjer risikoen for uhell mange gonger så stor. Eit dødsfall eller stor skade på person / eigendom (spesielt med ulovligt utstyr) kan på føre hobbyen alvorlige problemer. t.d. krav om gjeldande forsikring for alle som skal føre fjernstyrte fly, krav om godkjenning av piloter etc. (Vi lever i byråkratiet Norge så kun Gud veit kva dei kan finne på om det skulle skje nokre alvorlige ulykker her i landet). Så for at alle skal få halde på i fred hold slikt utstyr borte fra landet. Dette innlegget virker nok ekstremt men eg har valg å sette ting litt på spissen for å vise kva som kan bli konsekvensane om vi slurver med sikkerheta (det gjer vi ofte nokk som det er, vi treng ikkje legge til fleire feil kjelder). En ting til, viss ei ulykke skjer og ulovligt utstyr har vore brukt, er det ein svært god kjanse for at ein får oppleve det norske rettsvesen frå innsida. Vi er alle pålagt å føre modellflya utan fare for personer og 3 persons eigedom, nesten alle krasj som har på ført nokon skade på person / eigedom har blitt dømt til å vere aktlause frå piloten (kun i svært sjeldne tilfeller har nokon blitt frikjent frå slike annklager, og det at t.d. batteri pakken ombord gjekk tom i lufta og utløyste ei ulykke er ikkje godkjent som uhell, det blir rekna som aktlause frå piloten si side, da vi er pålagt å ha utstyret i orden). Det siste her fekk eg opplyst av min gamle forsikrings agent då eg spurte om korleis vi skulle forhalde oss til skade på folk å eigendom (han sa faktisk at vi ikkje måtte sleppe nokon inn i omradet vi flaug på utan at dei vart skikkelegt informert med skilt og muntlig informasjon om at dei var der på eige ansvar). Vel, dette var til alle som ikkje er klar over farene med denne hobbyen. Ha det gøy (men ikkje for gøy)
          Helsing
          Vingemutteren
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment


          • #6
            takker for dette....

            Comment


            • #7
              Originally posted by Alfalfa
              ...snip
              I Norge er følgende frekvenser tillatt for RC-utstyr:
              Radio control, model cars 34.8 - 34.9 mHz ERC/REC 70-03
              Radio control, model planes 35.0 - 35.2 MHz. ERC/REC 70-03
              Radio control, model boats 35.3 - 35.4 MHz. ERC/REC 70-03 ERC/DEC/(01)11; 35,005-35,305 MHz are allocated in Norway
              Radio control 40.665 - 40.695 MHz 10 kHz bandwidth ERC/REC 70-03, ERC/DEC(01) 03and 12
              Radio control, model cars and boats 40.705 - 40.795 MHz. ERC/REC 70-03

              Så ifølge oversikten så er det frekvensene 35.0 -> 35.2 MHz som er avsatt til RC-fly i Norge..
              snip...
              Det var nok litt feil dette her, trolig fra et gammelt dokument.
              Informasjonen på http://www.modellfly.info/Lover_Fors...orskrifter.asp er korrekt. Det vil si at for fly er frekvensene 35.010-35.300 tillatt og reservert. Det ligger link til gjeldende forskrift på siden.

              Mvh Terje
              Mvh Terje Martinsen
              leder Modellflyseksjonen/NLF
              www.modellfly.info

              Comment

              Working...
              X