Announcement

Collapse
No announcement yet.

9.6 V. Batteri på 6.0 V. Motor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 9.6 V. Batteri på 6.0 V. Motor?

    Tredje forsøk på å finne en riktig batteripakke til elektroflyet mitt.
    Motor: 6.0 V. Permax 400.

    Første pakken besto av fem Ni-Cad celler (6.0 V.) på 1700 mah. Disse var av typen Sub-C og definitivt for store/tunge.

    Neste gang bestilte jeg Ni-Mh batterier, og lagde en pakke på 7.2 Volt. Denne hadde 1400 mah. Dette var AA-batterier og betydelig bedre enn Sub-C, men fortsatt litt tunge.

    I tredje forsøk oppsøkte jeg en hobbybutikk i Danmark som solgte akkurat mitt fly. Jeg forklarte hvilken motor jeg hadde og ekspeditøren LOVTE meg at dette var "den helt riktige pakken." "...jeg har sett de som flyr dette flyet med denne pakken".
    Denne besto av 8 (9.6 V.!) Ni-Cad celler av typen HA (??vet ikke om stemmer??) på 600 mah.

    1) Hva skjer om jeg bruker en batteripakke på 9.6 Volt i min Permax-400, på 6 volt?

    2) Laderen min har tre justeringer; 50 mah, 1.5 A, og 4.5 A. Jeg bruker å lade på 1.5 A. Går dette?

    3) Er det nøye hvor mange mah batteriet er på, eller gjelder bare regelen "jo større, jo bedre?) Er det om å gjøre å kjøpe pakker med så mye strøm som mulig?


    Undrende...
    Jesper
    Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
    Jesper Stærkær

  • #2
    Hvor skal jeg begynne.....

    A) Speed 400 motorer: Produsenten, som antageligvis er Mabuchi (husker ikke for Permax i farten), lager noen ti-talls millioner motorer av denne type/størrelse hvert år. De brukes i kassetspillere, biler, håndholdt verktøy etc. Det er produsenten som oppgir at motoren er en 6V. Deres marked er IKKE modellflyging, og de oppgir verdier for en klasse motorer. det er en industristandard de følge. Spør du produsenten vil han si at å belaste motoren med mer enn 6V og 1,5 A vil drepe den effektivt.

    MEN: vi som flyr elektro vet at de overlever mer enn hundre turer ved 8V og 10 A.

    B) Alle batterier av type Nikkel Kadmium (NiCd) og Nikkel MetallHydrid (NiMH) yter ca. 1 V /celle under belastning. Så når du får en batteripakke på 8 celler så er det 8V, ikke 9.6V. Det du måler når pakken er fullladet og ubelastet vil være godt over 10V, rett fra laderen er det sikkert over 11 V også. Men under belastning på en speed 400 motor gir den mellom 8V og 8.5V.

    Batteriprodusentene bruker 1.2V /celle som en standard referanse. Det heter nominell cellespenning, og den finner du ikke i virkeligheten. Batteriprodusentene har helt andre markeder i tankene når de lager spesifikasjonene for sine celler. Spør du Sanyo om lading av f.eks en 500 AR celle vil de smile og si at joda, den kan du hurtiglade(!) ved 500 mA. Spør du om den tåler mer enn det vil de si at nei, da gjelder ingen garantier lenger og at det må man ikke gjøre med cellene for det tåler de ikke. Likevel bruker modellflygere jevnlig å lade disse ved 2.5A. Jeg gjør det med alle mine, og de dør sikkert etter 150-200 ladinger. Men det er en stund til (har 5 stk 7 cell-pakker med 500 AR).

    Les min artikkel om batterier og lading.
    Anders Valland
    Trondheim

    Comment


    • #3
      OK, nå til direkte svar på direkte spørsmål:

      1)Du har ikke sagt noe om hva slags fly du har. Jeg går ut fra at du ikke har gir mellom motor og propell. På 8 celler (8V) kan du bruke en 5x5 propell for fart men lav akselerasjon, 5.4x4.3 for fart og akselerasjon eller 6x3 for lavere fart og god akselerasjon. Det som er aller viktigst er at du sørger for luftkjøling til motoren. Lær deg også å bruke fartsregulatoren, du trenger ikke fly på full fart hele tiden.

      2)Hva heter laderen? Er den automatisk eller må du passe på den og slå av ladingen selv? Batteriene må være laget for hurtiglading for å tåle å lades ved 1.5 A. Kapasiteten her er C=600 mAh, og du lader ved nesten 3xC. Alle Sanyo NiCd-celler som kan hurtiglades har en R i type-betegnelsen. For andre merker brukes andre notasjoner. Jeg skulle tro at de batteriene du har fått tåler hurtiglading, og da skulle det gå greit ved 1.5 A. Regner med at du har fått Sanyo 600 AE, de er veldig vanlige for speed 400.

      3)Innenfor samme teknologi (f.eks. NiCd) gjelder at mer kapasitet = større celler (fysisk) og høyere vekt. Det er flyet ditt som bestemmer hvor store cellene kan være, både når det gjelder vekt og dimensjoner.

      NiMH-celler er lettere enn NiCd for samme kapasitet, og idag gir de omtrent samme effekt også. For oss sportsflygere er ihvertfall forskjellen ikke særlig mye å snakke om.

      Så det er ikke enkelt å svare på dette spørsmålet. Det blir litt som "Er det bedre å løpe enn å gå?". Det kommer an på hva du skal.....

      Hva slags fly du har bestemmer hvilke celler du skal bruke. Har du en pylon-racer vil du ha mest mulig kapasitet og minst mulig vekt. Skal du bare putre rundt jordet kan du velge mye kapasitet for lengst mulig flytid. Skal du fly akro bør du igjen tenke på vekt.

      Jeg liker best å bruke HECELL 1100 som er en celle på størrelse med Sanyo 500 AR og 600 AE. Kapasiteten er dobbelt så høy ved samme vekt og ytelse.
      Anders Valland
      Trondheim

      Comment

      Working...
      X