Announcement

Collapse
No announcement yet.

Holdbarhet på fuel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Holdbarhet på fuel

    Jeg har ikke brukt mine motorfly på ca 8 år, men tenkte nå å fly litt med disse. Jeg har en halvfull kanne med fuel (0% nitro) som har stått i ca 8 år. Er denne fullt brukbar?


    http://daniel.sundli.net/modellfly/
    Daddle
    daniel@sundli.net
    http://athena.bygg.ntnu.no/~daniel/modellfly/

  • #2
    Jeg har ei kanne med 0% nitro, som har stått i ca 5 år. Prøvde fuelen i sommer på en OS 40 og det fungerte helt fint.
    Det er vel helst når det er nitro i fuelen, at lagring over flere år ikke er å anbefale. Nitro trekker til seg vann, selv om toppa står på.

    Var på Gråkallen her en kveld og fløy combat mot Arent og Hans Petter, skikkelig artig. Så nå håper jeg bare at regnet gir seg og sørvesten kommer for fullt.

    arnstein

    Comment


    • #3
      Ok, får prøve fuelen da..

      Si i fra neste gang det blir combat da, send meg en melding på 920 20 001.
      Daddle
      daniel@sundli.net
      http://athena.bygg.ntnu.no/~daniel/modellfly/

      Comment


      • #4
        For en måned siden fant jeg ei kanne fuel som var ca 10 år gammel. Putta den på tanken til en OS FX40 og opplevde at den var helt umulig å justere! Prøvde masse flighter og mye justering uten at den ble bra. På med fersk fuel og alt var perfekt igjen.....
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Var det nitro i den fuelen eller?

          arnstein

          Comment


          • #6
            Sålenge det er ren metanol og den har stått tett så skal det forsåvidt ikke gjøre så mye, men den vil jo ikke være like sprek som den har vært, pg.a. avdunsting etc. så vil den nok være tykkere pg.a. oljeblandingen.

            Var det nitro i den så vil den i bestefall kategoriseres som 0% nå... :P
            Som tidligere nevnt så vil den tiltrekke seg vann og og det som engang var 15% nitro er kanskje nå 5% vann... Dårlig forbrenning, kondens og korrosjon er da neste kapittel...
            Så har det vært nitro så hadde jeg nok funnet på noe annet gøy å bruke den til.......

            Comment


            • #7
              Ja, var 5% nitro....
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                En annen faktor er at sollys akselererer prosessen, så oppevar fuelen mørkt.

                Comment


                • #9
                  Metanol er i likhet med sprit og bremsevæske Hydroskopisk (ellernoe sånt ) altså istand til å trekke fuktighet ut av lufta og ta den opp i seg (hvorfor brukes sprit som kondensfjerner på alt fra luft annlegg til bensintanker hviss ikke!). Uansett uavhengig av om det er Nitro i fulen eller ei, vil den trekke fuktighet om den får kjansen. Fuel lagres mørkt og hved jamn tempratur og lav luftfuktighet på tette (helst uåpna) kanner med minst mulig luft i kanna (slå gjerne 5 literen over på to 2,5 liters kanner når den åpnes). opplevde nylig at ei kanne med fuel var ubruklig etter 4 års lagring mens en kanne jeg selv har hatt var helt fin da siste skvett ble brukt opp i vinter som var (begge kannene var fra samme batch med EEO 15%Nitro og aerosave olje), den kanna som var ubrukelig var faktisk uåpna mens mi hadde vært opna i fire omganger, eneste forklaring på forskjellen må vere lagrings forholda dei har vært utsatt for (begge kannene kommer opprinnelig fra meg da jeg kjøpte 100 liter til klubben vår for noen årsiden og alle kannene som sto hos meg var ok ved utlevering). Så kalde og rå garasjer er ikke bra mens tempererte og tørre kjellere (innerst i den mørkeste bod) er topp, uansett ungå store tempratur variasjoner viss muligt.
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment

                  Working...
                  X