Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tomgangsskrue, hvordan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tomgangsskrue, hvordan?

    Hei

    Har lest igjennom utallige "topics" her på forumet om innstilling av motoren... Driver å plundrer med å få min Magnum 46 XLS til å gå skikkelig på halv gass og ned mot tomgang, og opp igjen uten å stoppe...

    Mitt spm.. Når det gjelder tomgangs-skruen, og antall "tørn", skal gassen da være på max eller min når man justerer?? Eller er det likegyldig?? Har prøvd å justere når gassen var på tomgang før, men så slo det meg at dette kanskje er feil...??

    Ser også noen luftbobler som går ifra gasseren, og mot tanken... Vil det si at lufta kan komme ifra gasseren?? Har ikke remote needle... Har ny hoveddyse-nål og o-ring, men tenkte kanskje det kunne være pakningen på "hoveddyse-holderen"...

    Ble litt mye på en gang, kanskje, men...

    Tips mottas med glede..

    mvh
    Knut Erik

  • #2
    Du må først justere hovednåla (på full gass). Sett deretter tomgangsnåla slik at motoren går magrest mulig på tomgang uten å stoppe. Om den er for rik vil du få hosting når du gir på. Det må nesten tas på feeling'en men husk å prøve deg fram veldig forsiktig, et knepp eller to om gangen på tomgangsnåla bør være nok. Jeg stopper alltid motoren før jeg justerer tomgangen, for å ikke få skrutrekkeren i propellen. Om du allikevel vil gjøre det "i fart" så husk at motoren må få litt tid til å venne seg til den nye blandingen før du kan si noe om resulatet.
    MVH

    Jon Gunnar Wold

    Comment


    • #3
      En liten oppklaring til de som er opptatt av riktig "terminologi".
      Grunnen til at "antall tørn" vanligvis oppgies på "full trottel", er at dette er en posisjon som er lik på alle motorer av samme type og kan ikke endres.
      Når man derimot trottler ned, så går tønna og tomgangsnålen "innover" og da minker antal tørn gradvis før skruen bunner. Helt lukket trottel kan også endres på ved å stille på en stoppskrue på de fleste motorer. Derfor vil tomgang være en posisjon som ikke er lik på alle motorer av samme type, og da er det håpløst å referere antal tørn ut fra den posisjonen som varierer fra motor til motor.

      Comment


      • #4
        Luftbobler fra forgasser til tanken ???

        Lufta kommer nokk helt sikkert andre veien..
        Viss lufta har gått den veien, ville jo fjulen gått den veien også...
        Dette kan være en av årsakenne til at den går dårlig på lave turtall oxo..


        Sikkert en luftlekasje i tankregionen.

        Mvh
        Stig
        ************************************

        Stig M Olsen

        www.lofotuka.no
        Trenger ikke si mer til seilflynorge !!!

        Comment

        Working...
        X