Announcement

Collapse
No announcement yet.

Høydemåler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Høydemåler

    Finnes det høydemåler for fly hvor man i realtime kan lese av hvor høyt man er ?(evt hastighet+++++) Eventuelt merke, hvor man kan skaffe seg slikt ?

    mvh
    Alf W
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Sjekk med F3F gutta!
    Så en omtale av det i et av de siste MI.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Noen som vet noe om det nå ?

      Comment


      • #4
        Er det noe slikt du trenger, Eagletreesystems.com
        Her kan du få ned den informasjonen du trenger:

        Fart
        Høyde
        G-krefter
        strømtrekk
        spenning
        GPS
        eksostemp
        + mye mere.

        Jeg vet ikke om det er den Nortrading selger her, 404
        Hvis det er det så er informasjonen relativt gammel. Du kan nå få direkte link til bakken (se produktlink).
        Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
        http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

        Comment


        • #5
          Det var noe i den løypa jeg tenkte på ja (eagletreesystems).
          Den var litt for avansert i denne omgang,+ var ikke i det prisleiet jeg hadde tenkt meg. Trenger bare en høydemåler som jeg kunne lese av fra mens jeg flyr.

          Men takk for tipset Jossv !

          Andre tips om slike ??

          Comment


          • #6
            Du har jo naturligvis vanlige variometer beregnet for seilfly. Her får du akustisk opplest høyden via en egen mottaker.

            Noen alternativer:

            wstech Modellflug Variometer
            Renschler Instruments - Geschäftsschließung
            http://www.tek-variometer.de/

            Er det lov å spørre hva som er bakgrunnen for at du må ha avlesning i realtime? Hvis du kunne klart deg med å se på en logg i etterkant har du jo et mye rimeligere alternativ: 400 Bad Request
            Last edited by OAK; 31-08-06, 20:26.

            Comment


            • #7
              Jeg er også ute etter en du kan lese av fra der jeg står når jeg flyr seilfly. Mange situasjoner i stor høyde hvor en kanskje ikke klarer og se om flyet stiger eller ikke. Var ikke lett og se når en i klubben fikk sitt opp på 728 m, hadde GPS på vingen

              Comment


              • #8
                Hei
                Jeg har ikke en selv enda, men Joo og en til i klubben bruker
                Piccolario sin. Den høres veldig fin ut, har lyttet litt til
                sendingene deres, de er jo stadig oppe i 1000m!!!
                Tror nok det blir en sånn på meg, hvis ikke noen har
                noen tips som blir billigere.
                Hvilken bruker du OAK?

                RS
                Ronny Sundbye
                Young man, was that a landing or were you shot down?

                Comment


                • #9
                  Bare jeg kommer hjem fra Sverige skal jeg fortsette på reviewet på Picolario, så får dere en anelse om hva den gadgeten er god for.
                  Kan bare si at jeg har blitt totalt avhengig
                  Som RS sier så opplever vi bokstavelig talt "nye høyder" med den. Og der er mer funksjoner...
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by OAK
                    Du har jo naturligvis vanlige variometer beregnet for seilfly. Her får du akustisk opplest høyden via en egen mottaker.

                    Noen alternativer:

                    wstech Modellflug Variometer
                    Renschler Instruments - Geschäftsschließung
                    http://www.tek-variometer.de/

                    Er det lov å spørre hva som er bakgrunnen for at du må ha avlesning i realtime? Hvis du kunne klart deg med å se på en logg i etterkant har du jo et mye rimeligere alternativ: Soaring Circuits
                    Jeg er "newbee" på seil, og jeg synes det kan være veldig vanskelig og se om jeg stiger eller ikke....kunne vært greit og vite hva som skjer
                    --------------------------------------------
                    Forøvrig takk for tipsene(skal sjekke de ut litt senere)

                    Comment


                    • #11
                      For ordens skyld i tilfelle noen her ikke vet det; Et variometer er et instrument som sier ifra om du stiger eller synker i form av en pulserende eller kontinuerlig tone som varierer i frekvens lineært med stig/synk.

                      For min del også så har jeg blitt helt avhengig av variometer. Den gjør det mye enklere å finne og sentrere termikk og gjør at også uerfarne har større sjanse for å få ordentlige turer også på dager med svak termikk. Også har du jo ekstra features som opplesing av høyde, batterispenning på mottaker osv.

                      Det rimeligste altenativet tror jeg er den jeg bruker selv, wstech Modellflug Variometer

                      Ole André

                      Comment


                      • #12
                        Hei OAK
                        Takk for en fin dag på Skoger Aerodrome søndag.
                        Jeg hørte litt på den varioen din. Er det mulig å justere den slik at den ikke gir lyd hele tiden? I og med at det ikke var noe serlig termikk på søndag, ble det ganske ensformig med den dype tonen hele tiden. Var inne på siden til produsenten og kikket på brukervilledningen, men tror ikke jeg helt skjønte hva som stod der.

                        RS
                        Ronny Sundbye
                        Young man, was that a landing or were you shot down?

                        Comment


                        • #13
                          Hei Ronny.

                          Nei det er ikke mulig å skru av kun "synk"-lyden. Med mindre du skrur variofunksjonen helt av da (du kan velge tre moduser på varien via en kanal på senderen hvorav den slår variofunksjonen helt av men fortsatt får opplest høyde, batterispenning, evt. failsafe). Alternativt kan du jo dempe volumet på vario-mottakeren slik at du så vidt hører den på dager med dårlig forhold.

                          Når det er sagt så opplever ikke jeg personlig synk-lyden som plagsom. Den er jo også nyttig for du hører fort om du kommer inn i områder med ekstra mye synk. Det er jo i prinsippet akkurat like viktig å unngå synk-områder som å finne stig!

                          En annen ting er at ved elendige forhold hvor en tur bare består av synk-lyd så blir det jo ikke så lange turen allikevel. Er det derimot gode forhold er problemstillingen din ikke tilstede.

                          En annen ting er at wstech varioen er analog. Dvs. at lyden du hører skalerer helt trinnløst uten digitale "hopp", noe som jeg har observert at f.eks. picolario har. Av den grunn synes jeg personlig wstech sin synk-lyd oppleves som mer behagelig enn f.eks picolario sin.

                          Du får flere konfigurasjonsmuligheter med en picolario, men rent funksjonsmessig (følsomhet etc.) så er nok wstech like god. Så blir det opp til hver enkelt å bedømme hvor høyt man verdsetter de ekstra konfigureringsmulighetene picolarioen har. Prisen er omtrent det dobbelte tror jeg.

                          Comment


                          • #14
                            Hei OAK
                            oups! der var den bestilt, gitt.
                            Prisen ble avgjørende

                            RS
                            Ronny Sundbye
                            Young man, was that a landing or were you shot down?

                            Comment


                            • #15
                              Blir nok bra. Vario har hvertfall åpnet en helt ny verden for meg innen seilfly.

                              Comment

                              Working...
                              X