Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reparasjon av motorkasse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Reparasjon av motorkasse

    Har akkurat totalhavarert og slått av en bit av motorfestet. Kun tre skruefester igjen. Er det noen som har erfaring med å lime støpjern, eller finnes det andre metoder?


  • #2
    Re: Reparasjon av motorkasse

    Originally posted by Harraball
    Har akkurat totalhavarert...
    Regner med at en utvidet "fortelling" legges inn på "Klassiske tabber"

    Comment


    • #3
      Motorhuset er for de fleste motortyper (glow) støpt i en aluminiumslegering og ikke jern. Dette gjør desverre ikke arbeidet enklere...
      Hvilken motor er dette? Tenker på at "huset" kanskje ikke er så dyrt å kjøpe nytt.

      Å sveise/lime støpegods er ikke så enkelt. Vet du får tak i forskjellige Aralditt-lim til liming av aluminium/stål/jern, men om det funker/blir sterkt nok vet jeg ikke.

      Hvis dette ikke er en for stor motor, holder det helt sikkert bra med de tre festene.

      Comment


      • #4
        Forslag, får du drillet et par huller på hver sin del?
        Lim med araditt, men i blandingen av limet så bruker litt mindre resin, (om jeg ikke husker helt feil) da blir blandingen litt seigere, tåler litt mer vibrasjoner.
        I tillegg så skrur du fast en plate for å "spjelke" bruddet.
        Når dette tørker så bør det holde..

        Les på pakken om dette med å blande limet.

        Brukte dette en gang i tiden når jeg kjørte Trial, da limte jeg noen kjøleribber på motoren som hadde knekt ved en velt.
        Dette var en en sylindret, 250ccm, med en slaglengde som en varmtvannsbeholder.. hehe.. Avstanden mellom Kristiansand og Oslo er 5 slag, ett i hvert fylke... hehe...

        mvh Freddy
        Med vennlig hilsen / Best Regards
        Freddy Ulvseth
        http://freddy.ulven.com/rc

        Comment


        • #5
          IKKE LIM!

          Kjøp nytt hus og spar deg selv og andre for konsekvensene av feil reparasjon. Festebrakettene på en motor har et vesentlig forskjellig belastningsbilde enn kjøleribber. De skal overføre alle krefter fra forbrenningen og propellen til flykroppen.

          Du vet ikke om materialet har sprekker andre steder, og utmatting er en meget stor mulighet i forbrenningsmotorer.

          Epoxy påvirkes av varme, og har aldringseffekter som gjør det uegnet til dette formålet. Om du lager en epoxyskjøt mer tøyelig ved å redusere mengden herder så betyr det bare at du belaster de andre tre festene og ikke det du har limt på. Da er du like langt.
          Anders Valland
          Trondheim

          Comment


          • #6
            Er enig med Mossie jeg.. Er ikke så fan av å flikke på støpegods... Det vil uansett være en sprekk der....

            Comment


            • #7
              Venter på svar om motor fabrikat og type/størrelse?
              Uansett, ett nytt motorhus er som regel ikke altfor dyrt. Er motoren relavtivt liten, går det ofte med tre skrufester (spesielt på klem motorbukker). Hvor stor del av motorfestet står igjen?
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #8
                Hjertelig takk for mange og gode svar. Motoren det er snakk om er en OS 46 LA.

                Krasjet går ikke inn under klassiske tabber. Min Worldstar 40 begynte etter hvert å bli litt elementær å fly. Hva gjør man da? Jo inverted 3m over bakken på asfaltstripe i 60 km/t. Stikke ned i stedet for opp - resten fikk plass i en bærepose.

                Comment


                • #9
                  JO! Dette er så absolutt en klassisk tabbe (ser det så! livaktivt for meg ). Skriv den inn / kopier det inn der. Hvis du tror dette ikke er en klassisk tabbe så bare vent, det er flere i vente.
                  Er det bare hjørnet med hull som er borte. går det nokk greit med klemm feste. Er det mere enn 50% av festet som er borte, bør du nokk bytte motor hus. Ring NM for pris.
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #10
                    HALLO
                    JODA DET KAN LODDES MED NOE SOM HETER ALUTITE
                    DET ER EN LODDE TYPE SOM BARE KAN BRUKES TIL ALU LEGERINGER
                    HAR BRUKT DET MYE SELV LODDINGEN BLIR FAKTISK STERKERE EN EN DET MAN REPARERER
                    MEN DET ER VEL LETTERE OG KJØPE EN NY KASSE DEN ER JO IKKE SÅ DYR DEN
                    MHOLS

                    Comment


                    • #11
                      MHOLS:

                      Krever dette spesiell kunnskap/loddeferdighet, eller kan hvem som helst gjøre det?

                      Jeg har etterhvert lært nok triks for lodding av ledninger og batterier til at jeg stoler på mitt eget arbeid, men elektronikk anser jeg for å være en jobb for fagfolk. Slik jeg kjenner lodding så krever det en viss forståelse av hva du holder på med før du kan gjøre forkjellige jobber med godt resultat. derfor ville det være av interesse å vite om du har erfaring med lodding, eller om du bare gikk i butikken og kjøpte dette og loddet for første gang med kjemperesultat.
                      Anders Valland
                      Trondheim

                      Comment


                      • #12
                        Har drevet med dette i mange år
                        det krevet en propan brenner med litt futt i
                        for arbeids stykket må varmes til ca 380 grader
                        har loddet bla flere tuned pipes og diverse ting i alu
                        MHOLS

                        Comment


                        • #13
                          MHOLS: Vet du hvor man får kjøpt Alutite i Norge ? Dyre greier ?

                          Comment


                          • #14
                            det kan fåes herfra.
                            Alutite Norge
                            Melsom.3136 Melsomvik
                            tlf 33337350 Mob.90935308
                            MHOLS

                            Comment

                            Working...
                            X