Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hitec eller JR?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hitec eller JR?

    Heisann. Vurderer å begynne med modellfly og har det meste klart, men har et par spørsmål angående radiovalg. Har vært borti r/c før, men da primært biler. Har lært som med mye annen hobby at det kan være en fordel å kjøpe bra utstyr med en gang, og lurer derfor på:

    1. Vil en JR mc12 være et bedre kjøp enn Hitec Flash5? Disse ligger på rundt samme pris, men noe sier meg at jeg burde gå for mc12

    2. Hvordan er evt. en Hitec Eclipse7 kontra JR mc12? Eclipse ligger jo på rundt samme pris brukt...

    3. Hva trengs for å bygge ut mc12? Og hvor mye vil dette koste dersom man får behov for det senere? (noe man helt sikkert får)

    Hjelp vil jeg kunne få samme hvilket merke jeg går for, da folk i nærmeste klubb har både Hitec og JR. Har planer om å starte med et fly av typen Jupiter, og skulle interessen være tilstede og lommeboka tillate det, så skal man ikke se bort fra at jeg også våger meg til å prøve helikopter en gang i fremtiden

    Takker på forhånd for alle svar
    - JallaMann

    \"If everything is coming your way then you\'re in the wrong lane\"

  • #2
    Komplisert spørsmål men vi får prøve!

    MC12 er definitivt å foretrekke fremfor Flash5! Det er to forskjellige verdener når man ser på alt det en MC12 kan gjøre. I prinsippet vil bare de færreste ha bruk for bedre radio enn det.

    Sammenlignet med Eclipse så får MC12 mer konkurranse. Da må du finlese finessene før du bestemmer deg. Sjekk hva det koster å utstyre en MC12 med det samme som Eclipse'n blir levert med.

    Jeg tror det kommer ned på personlig preferanse. Men Glem for all del Flash5 i denne sammenhengen, de to andre er mye bedre.
    MVH

    Jon Gunnar Wold

    Comment


    • #3
      Mc12 og slikt...

      Heisann!!

      Jeg er ganske så enig med Jon. Min mening er at Hitec er noe man helst skal putte i en svart sekk sammen med en haug av murstein, og dumpes på 5000 meters dyp... (Due to bad experience...)

      Jr\graupner, derimot, har ikke jeg noe å utsette på... da må du nok spør noen andre! Jeg har hatt dette merket i to år nå, og er kjempefornøyd.

      Flere i vår klubb har MC-12, og det jeg reagerte litt på, er at vi ikke kunne finne noe for differensiering av balanserorene... Om det var radioen eller oss det var noe galt med, vet jeg ikke, men vi trykket oss igjennom det meste. Spørsmålet er jo også om man trenger differensiering av balanserorene (pilot-nivå?), men jeg synes det er rart at den ikke skulle ha dette innebygd...

      Ellers er Mc-12 en veldig fin radio... (og hvis du virkelig skal slå på stortromma, kjøp en MC-22! DEN er fin den! :P Eller hva, Jon? )

      Uansett, lykke til med flygingen! Det eneste du kommer til å angre på med denne hobbyen er at du ikke har begynt før!

      -Alexander

      Comment


      • #4
        Har selv Eclipce, helt grei radio, mye for pengene, men du får bedre kvalitet om du velger Jr/futaba. Valgene er mange men ofte bestemmer lommeboken til slutt....

        Eclipse får du til 2990,- flere plasser
        Low and slow with power to go !!

        Comment


        • #5
          Re: Mc12 og slikt...

          Originally posted by aerobatic.alex
          Flere i vår klubb har MC-12, og det jeg reagerte litt på, er at vi ikke kunne finne noe for differensiering av balanserorene... Om det var radioen eller oss det var noe galt med, vet jeg ikke, men vi trykket oss igjennom det meste. Spørsmålet er jo også om man trenger differensiering av balanserorene (pilot-nivå?), men jeg synes det er rart at den ikke skulle ha dette innebygd...
          -Alexander
          Spørs hva du mener med differensiering av balanseror, men det står i beskrivelsen av MC-12 at du kan sette asymmetrisk travel-adjustment på kanalene så det er vel det du er ute etter?

          Jeg må forresten ha adressa di så jeg får sendt deg den engelske manualen...
          MVH

          Jon Gunnar Wold

          Comment


          • #6
            Re: Mc12 og slikt...

            Originally posted by aerobatic.alex
            Heisann!!

            Jeg er ganske så enig med Jon. Min mening er at Hitec er noe man helst skal putte i en svart sekk sammen med en haug av murstein, og dumpes på 5000 meters dyp... (Due to bad experience...)
            Det utsagnet er jeg veldig uenig i!!!
            Har selv bare gode erfaringer med Hitec. Dette er gode radioer til en billig penge.

            mvh Kjartan
            mvh Kjartan

            Comment


            • #7
              Takker for alle innspill. Har forsåvidt hele tiden visst hva jeg vil ha, men ville gjerne høre andre synspunkter først. Hitec hadde sikkert holdt i massevis til å begynne med, men interessen for å prøve helikopter i fremtiden er forholdsvis stor. Utfra hva jeg har lest så vil nok JR være et bedre valg da.

              Så det blir nok mest sannsynlig en JR mc12 på meg, som en gang i fremtiden oppgraderes. Bestiller antakeligvis i løpet av dagen Dette er sikkert ikke det siste dere hører fra meg fremover :P
              - JallaMann

              \"If everything is coming your way then you\'re in the wrong lane\"

              Comment


              • #8
                Hmm...

                Regnet igrunnen med å tråkke noen på tærne etter det utsagnet... men det er min ærlige mening om den saken Fritt fram for andre synspunkt!

                -Alexander

                Comment


                • #9
                  Svar på tiltale. Har hatt Hitec Prism 7X siden vinteren 1995 og har kunn hatt ett problem med denne (potmeterene på stikkene har hatt en tendens til å flytte seg fra mitt stille og dette må jeg da justere ca hvert 2/3 år, naboen har maken og den er like gammel. Den har det aldri hvert nødvendig å løse en skru på så det varierer). Har har kunn gode erfaringer med Hitec mottakere, servoene er grei nokk (HS422 eller bedre vel og merke). Har og en Hitec Fokus 6 men den er der stor kvalitets forskjell på i forhold til Prism 7X`n (spesielt på stikke følelse og potmeter kvalitet, bare prøv dei på FMS og helikopter og merk forskjellen), dog synes dei fleste nybegynnere/sport flygere aldri å merke noe til dette med virkelige fly. Har fløyet litt med Graupner radio og merket at der er gode presise stikker ja. Men att Hitec er noe en skal hive overbord er drøyt, vi snakker her om en av verdens største RC produsenter (og Hitec blir bare bedre og bedre) som har spesialisert seg på medium til rimelig på pris skalaen og de har og det beste en kan få for penger da de har kjøpt Multiplex, noe som borger for mere godsaker til fornuftige priser til vanlige folk i fremtiden.
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #10
                    Hitec eller JR? Her er svaret!

                    Trenger vel ikke noe svar.
                    Det er pengeboks som bestemmer uansett eller?

                    Jeg har vært JR/Futaba mann i alle år (25)
                    Har aldri krasjet en modell på radiotrøbbel.

                    Med Hitec får en jo mye for pengene sålenge det
                    funker og det gjør det nok - sikkert, men jeg ville
                    valgt JR uansett om du er i tvil.
                    Mvh.
                    Rolv Leirro

                    Comment


                    • #11
                      Må ikke glemme at det er noe som heter Multiplx heller da.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Vingemutteren
                        Må ikke glemme at det er noe som heter Multiplx heller da.
                        Ja, men hvem har kjøpt denne bedriften.

                        Jo, Park (HiTech) brothers.
                        -/-- --\\-

                        Jon @

                        Comment


                        • #13
                          Det skrev jeg jo i mitt innlegg fra 9 september.

                          (og Hitec blir bare bedre og bedre) som har spesialisert seg på medium til rimelig på pris skalaen og de har og det beste en kan få for penger da de har kjøpt Multiplex,
                          ser du.
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

                          Famous last words? Hey watch this!

                          Comment


                          • #14
                            Royal Evo 7 er muligens et eksempel på at Hitec har kjøpt Mplex.

                            Avansert radio men med færre kanaler, modellminner mm - økonomiverson.

                            Ingen tvil om at neste radio blir en Royal med 7 eller 9 kanaler - den er "berre lekker"

                            Espen
                            Espen Kvien
                            Gruppeleder F3A
                            Vingtor RC Club
                            f3a.norge@gmail.com

                            Mange fly og mye moro

                            Comment


                            • #15
                              Får ikke sove med tanken på en Evo 12 m/synth og scanner.
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

                              Famous last words? Hey watch this!

                              Comment

                              Working...
                              X