Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seriøsitet i omtale av RC utstyr

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Seriøsitet i omtale av RC utstyr

    Hei folkens, jeg savner litt seriøs vurdering av radio utstyr (spesielt Hitec produkter) da folk har en tendens til å skylde på utstyret når noe går galt (t.d en i klubben min holdt på å vrake flyet sitt og fikk med nød og neppe landet flyet i ett stykke, han skyldte selvsagt på radio feil, at det senere viste seg at mottaker batteriet var delvis dødt er selv sagt Hitec senderens skyld ikke sant?) når det kan ligge inne slike feilkilder er det litt vanskeligt å ta folks negative opplevelser på alvår, derfor når en er missfornøgd med diverse utstyr hadde jeg syntest det var greit med en litt mere utførlig begrunnelse på synspunkta, slik at det blir litt lettere å forhalde seg til utsagna. Å seie at t.d Hitec er så dårligt att det bør dumpes på dypt vann er ett godt eksempel på hva jeg meiner ikke hjelper når en skal vurdere RC utstyr, det bør følge en god og utdypende forklaring med på lasset for at en skal ta utsagnet på noe som ligner alvår. Så når vi skal uttale oss som de drevne eksperter vi selvsagt er! er det greit for alle att kilde materialet er kjent som basis for de utsagn vi måtte komme med (t.d. utaler jeg meg om Hitec med 8 års erfaring med diverse sendere og rc utstyr fra merket, og mener på det grunnlag at mange av utsagna om merket ikke kan være representative for merket).
    Bør vel tilføye at jeg sparer til en Multiplex Royal Evo 12 eller Profi 4000 serien for å få frihet til å velge mikser etter eget hode, i tillegg til øket pressisjon på utstyret (sier ikke at Hitec er dritt eller kjempe bra for den saks skyld, sier ganske enkelt at Hitec tilbyr ok utstyr til gode priser og det skal vi være glad for alle sammen).
    Håper på en mere nyansert RC diskusjon fremmover, med mere fokus på fordeler/sterke sider og ulemper/svakheter på rc utstyr fremmover.
    Flammende hilsen Vingemutteren
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

  • #2
    Nå har du åpna en "can of worms" som det heter

    Jeg må si meg enig i at "xxx-merke er dritt" ikke alltid er like velbegrunnet. Selvfølgelig kan man ha dårlige erfaringer med enkelte merker, både motorer og annet men sålenge man baserer seg på egne erfaringer og ikke vandrehistorier må man kunne si sin ærlige mening.

    Når det er sagt, så har jeg hatt en JR X347 i 15 år som har fungert feilfritt (med Hitec mottaker!) Og før det en gammel Hitec 7 kanaler som ble både våt, kald, og våt og kald på en gang om hverandre og fungerte feilfritt helt til mottakeren ble så våt av kram snø at det rant vann ut. Etter tørk var den like fin!

    Det eneste jeg vil karakterisere som DRITT i denne hobbyen er: Sinte bønder, vannrett regn, 25 minusgrader, 50 meter lav tåke, FAI fuel, Trær, sidevind, kastevind, motvind, medvind, pilotfeil, tråkke på sin egen ving, rygge over fieldkassa, for liten bil til å kunne kjøpe 2-meter F3A kjerre, og ikke minst folk som tvinger meg med på bursdager og bryllup midt i flysesongen
    MVH

    Jon Gunnar Wold

    Comment


    • #3
      Må også si meg enig her dessverre. Mange som "skryter" på seg feil på utstyr veldig raskt etter kræsj. Man må sjekke ting grundig før man lager en konklusjon.
      MEN, det er dessverre også slik at merke XXXXX har veldig mange feil fordi det er bygget i en større serie og til en helt annen produksjonskostnad. Dette er forsåvidt helt greit helt til man begynner å se realiteten av hvor farlig disse greiene vår kan være.

      På den annen side er ALT utstyret vi bruker dårlige greier. En sterk påstand. Men hvorfor har mobilen din magnesium kasse, mens mottakeren din er plastikk som ofte er tapet sammen!!!!
      Og mobilen skal ikke fly engang...
      Legg 20mottakere i en haug sammen med en sender. De aller fleste vil nok ha ukontrollerte utslag.
      Legg 20 mobiler i en haug og ring til en.... Bare en ringer!

      Så konklusjonen må være at alle merker har feilprosenter. Om ett merke er bedre enn ett annet tror jeg vi aldri får skikkelig svar på. Da må vi samle salgsstatistikk/kræsjstatistikk/rep.statistikk, osv........

      PS har en god del historier jeg og, men skal holde munnen lukket
      Jo Grini
      http://vimeo.com/jojoen
      http://www.youtube.com/jojoenno
      http://www.jojoen.no/

      Comment


      • #4
        øyh! mente ikke å stoppe kjeften på folk, bare å få folk til å ta med begrunnelsen (eller hva en bygger begrunnelsen på). og John, du har min fulle støtte, folk som vil ha oss med på bryllup o.l. når det skal flyges, må jo være sprø

        P.S. Jeg elsker gode historier Jojo. Kan vi ikke åpne ett nytt tema hved siden av klassiske tabber som gjerne kan hete gode historier. Har inntrykk av at dette forumet har mer enn sin del av skrive gode personer (selv de som sier ting er dritt uten begrunnelser, har jo vist seg å vere drivende gode fortellerer Skal prøve å få tak i ett par original historier som jeg har hørt, fra de som var med på episodene jeg tenker på, enyone else com one please!
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Flyttet Jojoen sitt historie-startinnlegg til forumet: "spesielle hendelser..."

          Keep on going

          Comment


          • #6
            Hallo!

            Hallo!

            Burde vel igrunnen ha holdt munn nå, men jeg skjønner at mitt utsagn har satt en del sinn i kok... Tok vel kansje litt hardt i, og beklager det. Min Hitec-fobi derimot, lever videre, basert på egne, utrolig kjedelige erfaringer.

            Og så noe helt annet:

            En ny diskusjonsgruppe med "gode historier" synes jeg høres veldig fint ut! Bra å lage rom for gode modellfly-historier som ikke omfatter krasjing!

            -Alexander

            Comment


            • #7
              Satte ikke mitt sinn i kok, tenker mest på de som ikke har mulighet (nye i hobbyen) til å skjønne når ting må taes med en klype salt / settes i rett samenheng (er søren meg ikke sikker selv altid heller ).

              Tilbake til "gode historier", Klaus har opprettet denne strengen under tema navnet "Spesielle Hendelser" (du finner den under "Forskjelligt"), så bare spiss pennen folkens og bruk denne strengen for hva den er verdt (og det kan bli en hel del) .
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment

              Working...
              X