Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp! Lider valgets kval anngående valg av Multiplex sender

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp! Lider valgets kval anngående valg av Multiplex sender

    Har tenkt å kjøpe en Multiplex sender til neste sommer, hadde tenkt å kjøpe en Roal Evo 12 men begynner å lure på om en Profi 4000 er ett bedre valg (eller en 3030 kansje). Skal kun kjøpe sender og den skal brukes til vanligt sport flyging (ikke noe fancy, så god er jeg ikke), men jeg er litt utstyrs freak og elsker å ha muligheter og frihet til å velge hvordan jeg best skal vrake modellen min. Det som er mitt problem er at senderen må kunne utstyres med stubb antenne til bruk på hang og ha digitale trimmer foruten mange modellers minne og helst flere flight modes. Så hva er egentlig forskjellen (sterke og svake sider) på disse 3 senderene? (Multiplex 3030, Royal evo 12 og Profi 4000).
    Mvh Vingemutteren
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

  • #2
    Jeg har selv Royal Evo 9, og er svært fornøyd med denne senderen. Men det har ikke vært mulig å skaffe "stubb" antenne til denne. Antar det samme gjelder for Evo 12. Kanskje det kommer senere?

    Mvh
    Nitro

    Comment


    • #3
      Bruker selv stubbantenne på min MC3030, har hatt det i maange år. Den må vel passe de andre senderne også??

      Min MC3030 har ikke digitale trimmer..

      Har ALDRI møtt begrensninger i programmeringsmulighetene på MC3030, men som deg så er jeg en del gadget-sugen! Skal bytte ut min særs gamle 3030 (de første som kom på markedet) i MC4000 etterhvert. Årsak: senderen begynner å bli farlig gammel og bør fases ut av den grunn. Dessuten så er MC4000 helt lik å se på/ta på. Dermed blir det ingenting nytt å venne seg til mht brytere osv. Dessuten har den scanner.. fancy) Og så hadde det vært kjekt med syntetisk HF-modul..

      Vet Øgrey har kjørt tilbud på MC3030 nu i sommer...

      Enig i at EVO12 er fin, men jeg er såpass gammeldags av meg at jeg flyr med pult, og jeg elsker oversiktligheten på Profiserien til Multiplex. Mitt valg er derfor lett: ny Profi :P
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Det er kun EVO som har digitale trimmer.
        Både 3030, 4000 og EVO er konge på programmering. Ingen begrensninger her nei.
        - Hvis du ønsker det mest ekstreme i forhold til programmering er nok 4000 det beste valget. Har også skanner og channel check ja.
        - Hvis du vil spare litt kroner vil du garantert kunne gjøre alt du vil med 3030. Kan også bygges ut med channel check. (sjekker om din kanal er i bruk før den sender ut HF-signal)
        - Hvis du ønsker digitale trimmer og den beste softwaren på markedet (med oppdatering av software fra produsent allerede lagt på nett til forbrukerne to ganger) samt skanner og channel check skal du velge EVO. Trenger du ikke 12 kanaler sa du ? Velg EVO 9 eller EVO 7.

        Har sett at det nå finnes piskantenne til EVO (husker ikke hvilken butikk).
        Jo Grini
        http://vimeo.com/jojoen
        http://www.youtube.com/jojoenno
        http://www.jojoen.no/

        Comment


        • #5
          Slik jeg har forstått det er Royal evo på samme nivå som 3030 når det gjelder fleksibilitet og muligheter i programmeringen, og evo skal vel være erstatning for 3030 (som er eller skal gå ut av produksjon?). Profi 4000 er etter sigende i en klasse for seg hva fleksibilitet og programmerings- muligheter angår, men hva det konkret er 4000 kan som ikke evo kan vet jeg ikke så mye om.

          Om evo (har selv evo9):
          - Kan brukes både med og uten senderpult. Evo er lett og ergonomisk utformet slik at den uten problemer kan brukes uten pult og styres med tomlene.
          - Har ikke sett noen stubb antenne til evo, men det finnes en kort (52 cm lang) antenne med 90% effekt ("Becker Aerial" nederst på siden http://www.modelspot.com/mpx/royal.htm).
          - Syntheziser modulen koster ikke så mange hundrelappene mer enn krystall-versionen. Skal man skifte krystall i krystall-versionen så er det litt tungvint: senderen må åpnes helt (gjøres dog meget lett uten skruer) og selve modulen, som er et åpent kretskort, må tas ut - krystallet sitter på undersiden av modulen.
          - Mulighet for kanal-scanner hvis man har synth-modul.
          - Evo kan hurtiglades gjennom kontakten på senderen (med lader som IKKE støtter MER enn 8 celler).
          - Evo overvåker batteriet (måler hvor mye som lades og brukes) og angir i displayet omtrentlig hvor lang brukstid som er igjen.
          - Fulladet batteri skal gi 7-8 timers brukstid med synth-modul, omtrent 9 timer med krystall-modul.
          - Profi-senderne har en flyttbar referanseknott for skyveregulatorene, noe evo desverre ikke har.
          - Evo9/12 har 20/36 modell-hukommelser og mulighet for 4 fly-faser.
          - Synes selv evo er meget enkel å programmere selv om jeg aldri har vært borti computer radioer før (4000 er kanskje mer komplisert?).
          - Det jeg har lest 4000 har mulighet for (men ikke evo) er "create a logical switch based on AND / OR rules with other switches".
          - Mulighet for å oppdatere evo med nedlastbar software.

          Hvis du vil lese litt:
          Her er mye info og omtale av 4000: Multiplex Clinic - M-LINK, Telemetry, Royal Pro etc.
          Manualen til evo: 404

          Comment


          • #6
            Bare ett par små korreksjoner:

            " Evo kan hurtiglades gjennom kontakten på senderen (med lader som IKKE støtter MER enn 8 celler). "
            EVO kan lades med ladere som er mye kraftigere, men batteriet har en sikring som slår inn ved lading over 1ampere. Dvs at laderen må begrenses til <1A.

            "- Det jeg har lest 4000 har mulighet for (men ikke evo) er "create a logical switch based on AND / OR rules with other switches". "
            Dette har også EVO, men med 4000 og 3030 kan du gjøre dette enda mer avansert og på en enklere måte. Faktisk er 3030 den beste radioen på mange måter fordi man i flyfasene opererer med helt forskjellige modellminner. Dermed kan man sette opp alt helt forskjellig.

            Uansett er EVO veldig forskjellig fra 3010, 3030 og 4000. Jeg har hatt dem alle....

            Kjøpte EVO pga: pris, 900g, digitale trimmer og at den kan brukes både som håndholdt og i sendertrau.
            Jo Grini
            http://vimeo.com/jojoen
            http://www.youtube.com/jojoenno
            http://www.jojoen.no/

            Comment


            • #7
              EVO skal ifølge manualen ikke lades med lader for mer enn 8 celler fordi høye spenninger kan ødelegge elektronikken i senderen.

              Jeg har imidlertid funnet ut at dette går fint med laderen min (1-25 celler) på 1,5A men jeg slår aldri på senderen under lading.
              Dersom senderen slåes på under lading vil laderen guffe opp spenningen til 35V+ før den kutter, og jeg tror det er dette som kan skade radioen. (?)

              Har ingen erfaring med Profi serien, men er det ikke riktig at EVO'en er mye mer brukervenlig?

              Er ivertfall svært nøgd med min EVO9, etter 2 japsecomputere ble jeg nesten litt satt ut av alle mulighetene og av hvor logisk alt er bygget opp i EVO'en.

              Comment


              • #8
                Det var Evo 12 som var i siktet og med synth modul og scanner (hele pakka) men kunn sender ikke mottaker eller annet utstyr (med unntak av senderpult, kan ikke fly med tomlene til vanligt skjønner dere). Problemet mitt oppsto da jeg satte opp min private bestillings liste og oppdaget at gummi pisken ikke fantest til Evo`n. fant også att MC4000 så interesang ut etter jeg så en 3030 med en jeg kjenner (hadde trodd den var like tykk og tung som en Graupner flytebrygge men vart overraska da den viste seg å vere mye tynnere). I tillegg så var det dette med programerings muligheter og oppdatering da. Har selvføgelig lest litt om Evo`n (spesielt 9/12) og lurte egentlig på om forskjellen opp til MC4000 var stor. Ellers kan jeg ikke få lagt nokk vekt på at jeg er utstyrs freak og ikke akro pilot i denne sammenhengen, så utstyr å muligheter teller mere enn hva jeg faktisk har bruk for (med unntak av gummi pisk antenne og digitale trimmer).
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  Vel, kan vel svare ganske greit og kort....
                  Jeg har hatt 3030...
                  Byttet til 4000 fordi jeg fikk ett fint tilbud på en brukt med skanner
                  Byttet til EVO fordi den var billig og hadde det jeg ville ha (og det andre jeg har nevnt i andre innlegg)

                  Jeg har vunnet store stevner med alle.....

                  Så er du utstyrsfrik skal du velge EVO

                  Løp og kjøp
                  Jo Grini
                  http://vimeo.com/jojoen
                  http://www.youtube.com/jojoenno
                  http://www.jojoen.no/

                  Comment


                  • #10
                    MPX Evo

                    Hei ! Joda det finnes flere "i bransjen" som har mer enn de trenger av utstyr. Skulle utstyret avspeile piloten, ville nok noen av oss måtte gjemme oss.
                    Har selv vært innom 3030 og har nå Evo9, som er helt gull.
                    Med unntak av gummipisken (?) har du alt du trenger, og sikkert mye mere til. Hva du skal med Evo12 er vel kanskje uvisst, men det var dette med utsyr da. . . . . .
                    Kjøp den siste større sendepulten. Den enkle som kom først er litt snau å hvile hendene på, og har ikke mulighet til regn/vindskjerm.
                    Løp og kjøp. Dette er topp utstyr både for brukere og freakere.
                    Pilot rett i isen

                    Comment


                    • #11
                      Og der svarte du på mitt neste spørsmål svein, tusen takk. Åja, spørsmålet det var hvilken av de 2 originale sender pultene er å anbefale?
                      Hva jeg skal med Evo 12? 12 kanaler og 36 modell memories (er lei av å måtte slette fungerende oppsett bare fordi ett nytt/gammelt fly taes i bruk) blir nokk lenge før noe må slettes der ja
                      Også er den jo fet!
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        Hej Jojo

                        Faktisk er 3030 den beste radioen på mange måter fordi man i flyfasene opererer med helt forskjellige modellminner. Dermed kan man sette opp alt helt forskjellig.
                        I 4000 kan du ogå sætte all 5 flyvefaser op forskelligt selvom den ikke bruger 5 minnepladser til det.
                        Venlig hilsen
                        Regnar Petersen, Danmark
                        www.brandemodelflyveklub.dk

                        Comment


                        • #13
                          Bytte Profi 3010 til futaba ?

                          Har en 15 år gammel 3010 med alle knapper og digi adj. vurderer å bytte til en futaba 9z. Er det et problem med en så gammel sender med tanke på sikkerhet, har hatt to gamle mottagere som har tatt kvelden uni 9 og pcm mottagere. Flyene tok desverre kvelden samtidig. Jeg flyr bare patternfly og ønsker tilbakemelding på erfaringer.
                          Espen Mortensen
                          Spigas 90(Ola Fremming)
                          Psykopat XL (Jack Farstad)
                          Super Diablotin( JR)
                          Edge 540 3d
                          Lieraider
                          Tragi 702

                          Comment


                          • #14
                            Er du virkelig sikker på at du vil bytte til japse sender? 9z er sikkert helt sjef men med tanke på hva du har bør du nokk se og føle på en 9z og prøve å programere en før du hopper på (så du er helt sikker på at alt blir som du hadde tenkt).
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              Hei, tar opp igjen denne tråden jeg!

                              Driver og skal kjøpe meg evo9, å lurer på om det er noen som har erfaring med Scanner-Module til den radioen?
                              ( 404 )
                              GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
                              sigpic



                              Comment

                              Working...
                              X