Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forbud mot Nicad`s fra 2005?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forbud mot Nicad`s fra 2005?

    Blir virkeligt Nicad`s forbudt fra 2005?
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

  • #2
    Jeg har lett etter stedet der jeg fant det nevnt at forbudet mot NiCd skulle komme snart, men finner ikke igjen stedet.. ennå.

    Vet at kadmium har svært stor prioritet når det gjelder stoffer som skal bort fra markedet, men så var det å finne reglene i jungelen.
    Her står noen rapporter angående miljø etc og mange flere fins hos SFT:
    http://miljoinnkjop.no/kontor/batterier_stx/view

    Det jeg fant igjen var et EU-direktiv der det fastslåes at fra 1/7-2006 er det forbudt å selge nytt utstyr med NiCd`s i... men mener bestemt jeg så et utsagn om at allerede i 2005 vil vi se et forbud. Problemet er ennå at Direktoratene venter på fullgode erstatninger for nødbelysninger osv, men de kommer nok. Her er også problematikken rundt NiMh og kulde omtalt og det er et problem som ganske riktig omfatter oss modellflyvere. Men vi teller ikke i den store sammenhengen uansett.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Hei Mutter!

      Dette temaet har det vært mye snakk om i lang tid. Det begynte for 5-6 år siden, og da var temaet hett fordi de eneste brukbare batteriene vi hadde var NiCd.

      I dag har vi mange andre teknologier tilgjengelig, og de er like gode, og i noen tilfeller bedre, enn NiCd. For motorbruk er NiMH og LiPoly veien å gå.

      Såvidt jeg vet er det i første rekke snakk om et produksjons- og omsetningsforbud for NiCd fra 2005. Dette vil bidra til en utfasing av teknologien etterhvert som batteriene brukes opp. Det har aldri vært snakk om et bruks-forbud, da det ville være meningsløst.

      Men som sagt, vi har allerede nye teknologier som gjør at NiCd for vårt formål er på vei ut uansett. Og ser du på andre områder (verktøy, audio, video etc.) så er NiCd omtrent ikke-eksisterenede i dag.
      Anders Valland
      Trondheim

      Comment


      • #4
        Min hoved bekymring ligger i ekstrem tempraturer og batteri ytelse hved bruk i Sendere og mottakere. Her jeg bor (på Nord Vestlandet) er ikke vinter tempraturene så vanvittig lave men hva skjer med NiMh og LiPoly når det er under null grader C? Vi flyr mye i området + 5 til 5 minus grader hele vinteren igjennom (har egentlig helårs sesong her ute hved kysten . Det hender og at vi er litt inn i landet og flyr på is men da er tempraturene ofte ned i 10/12 minus grader, det går vel ikke så bra uten NiCad vel? og hva med t.d. Røros
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Det skal vel gå bra på et vis, kansje vi må til med batteri varmere?
          Low and slow with power to go !!

          Comment


          • #6
            Problemet ligger ikke i hvilken lufttemperatur du har, men hvilken batteritemperatur. Så lenge du holder batterit varmt spiller det ingen rolle om det er sommer eller vinter.

            Forskjellige løsninger: Lag en ladestrømpe/boks av isoler-materiale slik at du holder på varmen som frigis under lading. Tett luftehull slik at batteriet ikke blir fryst under flyging (NB! ikke for motor!!). I ekstrem-tilfeller, eks. under 20 kalde, må du kanskje til og med isolere pakken i flyet.

            Jeg tror ikke vi kommer til å savne NiCd når de en gang forsvinner.
            Anders Valland
            Trondheim

            Comment

            Working...
            X