Announcement

Collapse
No announcement yet.

Størrelse på el motorer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Størrelse på el motorer

    Hei kan noen forklare meg hvilke børsteløse motorer (t.d. Hacker) som tilsvarer eller overgår Speed 400/480 i ytelse og drar omtrent det samme antal ampere (skjønner ikke betegnelsene på dei børsteløse motorene) ? Bruker i dag en 480BB med 1,85/1 gir og APC 9X4,5E, drar ca 12,5 Ah på nyladda 9 cell 1400 NiMh på ei Turbocombat Vinge. Er ute etter litt mere trust uten å øke vekta og belastninga på cellene (dårlig kjøling nede i isoporen).
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

  • #2
    Hei,

    Jeg har en Hacker Hacker B20 18L 4:1 motor som tilsvarer en Speed 480 motor, men med MYE mer kraft og ytelse..(kan aldri gå tilbake til motorer med børster nå).
    For å forklare det enkelt:
    Hacker B20-serien: 280-480-motorer.
    Hacker B40-serien: 500-600-motorer.
    Hacker B50-serien: .40 .60 .90size

    Ta deg en titt på Not Found om du vil vite mer.

    Comment


    • #3
      Tusen takk for linken. Nytt spørsmål 18L? 18 antar jeg er antal vindinger (hvordan på virker de motorens yte evne?) og hva er ampere trekket på den motoren din?. Har hørt at et merke som heter Razor (t.d. Razor 350) er bedre enn Hacker? komentarer folkens!

      Ellers lurer jeg på hvem som forhandler disse børsteløse motorene og priser på motorer og kontrollere?
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #4
        Dette er det ikke enkelt å svare på....jeg er i gang med en artikkel om temaet hvor jeg skal forsøke å forklare sammenhengene.

        Men, for å prøve å gjøre en lang historie ukomplisert så:

        Det er mange forskjeller på børstemotorer og børsteløse. En av de viktigste (og derav navneforskjellen) ligger i hvordan man styrer det magnetiske feltet som drar akselen rundt. I en børstemotor skjer dette ved karbon-"børster" som slepes over kontaktpunkter på akselen. I slike kontaktpunkter er det alltid tap av effekt.

        I tillegg er motorer som Speed 400 laget for helt andre ting enn modellfly. De er stort sett laget for å kjøre på sin nominelle spenning (4.8 V, 6V, 7.2V eller hva det nå står på din kasse) og rundt 1.5-2 ampere. Vi kjører dem mellom 6 - 14 ampere, noe produsenten stiller seg hoderystende til. Våre motorer (speed 400) overlever likevel noen hundre turer rundt 10 ampere, og det holder for de fleste av oss. Dette betyr at motoren ikke er optimal for de belastningene vi utsetter den for.

        Alt i alt har en børstemotor i speed 400-klassen en virkningsgrad på ca. 55%. Alt annet, altså 45%, går til oppvarming.

        En børsteløs motor ER bygget for modellflybruk. Den har tykkere ledninger som gir mindre elektriske tap og den har ingen børster. All styring av magnetfelt foregår elektronisk uten bevegelige deler. Dette betyr at små børsteløse motorer opererer med virkningsgrad rundt 80 - 85%.

        Nå må jeg også si noe om virkningsgrad og hva det betyr. Virkningsgrad er effekt ut (på aksel) dividert med effekt inn. Dvs. hvis du har en 7-cellers pakke (7 Volt ved belastning) og måler 10 ampere ut fra batteriet ved full spiker, så leveres det 7x10 = 70 Watt inn på motoren. En speed 400 har virkningsgrad 55%, noe som betyr at den gir 70 Watt * 55/100 = 38.5 Watt til propellen. Den børsteløse, med 85% virkningsgrad, gir 59.5 Watt til propellen ved samme strøm. med andre ord, den børsteløse spinner propellen raskere enn børstemotoren.
        Anders Valland
        Trondheim

        Comment


        • #5
          .....pustepause......
          Anders Valland
          Trondheim

          Comment


          • #6
            Det alt det ovenstående betyr er at du kan ikke sammenlikne motorene elektrisk. Alt etter hvilket antall viklinger du velger og om du bruker giring så kan selv en Hacker B20 være kraftigere enn en speed 600. Og gi lengre kjøretid.

            Ellipsen gir en kjapp oversikt over hvordan de kan sammenlignes, men det gjelder kun for direkte drift. Snakker du gir blir bildet annerledes.

            Me, som sagt, jeg skal skrive artikkel..... :P
            Anders Valland
            Trondheim

            Comment


            • #7
              Så til ditt siste spørsmål. 18L betyr den lange versjonen av motoren (L=long), 18 er antall vindinger. Antall vindinger bestemmer hvor stort moment motoren kan gi. Hackers hjemmesider sier mye om hva som påvirker ytelsen til motorene, men du bør være stø i engelsk og engelske modellfly-fraser for å skjønne alt.

              Når det gjelder hva som er best så kan jeg si følgende. Elektrisk er det veldig liten forskjell på motorene. Kvalitetsmessig er det heller ikke særlig mye variasjon, Hacker ligger dog i toppen der. Jeg har aldri kjørt Razor-motorer, men ut fra det som skrives på nettet er de meget bra. Hvis du skal sammenligne ellers like motorer så se på fysisk størrelse (diameter på hus og aksel, lengde, plassering av monteringshull) OG vekt. Husker ikke om det er Razor som er lettere enn Hacker, men det er snakk om noe over 10 gram. Dette har kun betydning for direkte drift, og kun for de av dere som driver konkurranse og elektro-heli.

              Jeg har en kompis som flyr Hornet (heli), og for ham vil en reduksjon på 10 gram være gull verdt. For meg, derimot, som flyr en Sport 400 (fly) på 550 gram så spiller det mindre rolle.

              Rc-seilfly.no - Modellflysport selger Hacker, Mega og Kontronik motorer og Schulze, Jeti og Kontronik kontrollere.
              Anders Valland
              Trondheim

              Comment


              • #8
                Gossj
                Ser fram til en artikkel fra deg om disse merkelige strømspisende metalldingsene... har lyst på noe acro-elektro snarest, men tør ikkje begi meg ut i jungelen for å prøve og feile.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Når det gjelder 3D acro så kan Pål Vindfallet sin Vertigo Ultimate-lookalike anbefales. Flyes med 40 grams børsteløst og 2-3 LIPO Celler. Fullkapabelt 3D på 5x5 meter.
                  Har set Pål sin fly helt ypperlig og norgesmester i F3A Ola Fremming sier i en mail til meg; Totalvekt ligger på ca 310g, og den flyr SINNSYKT BRA.


                  Utenom Torbjørn&Kåre så har MFTŽs blogg og www.elflight.dk god ekspertise.

                  Jeg ser også veeeldig frem til en god elektroartikkel da jeg selv synes grønnskolling er for hardt å si om mine egne elektrokunnskaper.


                  /Alf
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #10
                    Hei hei, dette var bra.
                    Ellipsen gir en kjapp oversikt over hvordan de kan sammenlignes, men det gjelder kun for direkte drift. Snakker du gir blir bildet annerledes
                    Så var det dette med gir da, litte grann info om hvorledse man tenker motor beregning (børsteløs) når det er gir involvert (vet at hva som skjer med utveksling osv, men det blir jo helt andre turtal og belastninger. bytter en ganske enkelt fart mot trust eller? og hva skjer med ampere trekket?). vet at dette er mye å spørre om, men har kastet bort fryktelig mye penger på å utforske glow motorer og fly de siste 9 årene og ønsker ikke å starte karusellen igjen med elektro (har samboer og har ikke tro på den helt store forståelsen når vi står uten mat fordi jeg bare måtte ha en sak ).

                    Når det gjelder deg Joo (og alle andre), sjekk denne linken Oops! Page not found! | SlowFlyWorld han her er rå, jeg ser videoen minst engang /kveld, en slik acro/3d ultimate ønsker jeg meg med tiden Advarsel: musikken er vanedannende, dere er herved advart .

                    Mvh Vingemutteren.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      fy f#£$%%, den der var helt rå! Lignet litt på meg, men.... in my dreams.....

                      Gir, ja.... Vel, her må jeg innrømme min store svakhet. Jeg er en ydmyk maskiningeniør med enkel forståelse av elektrogreiene. Men jeg har vært medlem av Eflight-listen siden 1997, og der finner (og fant) du noen av verdens fremste på elektro modellfly. Jeg har lest mye av det de har skrevet opp gjennom årene, og det er utrolig verdifullt.

                      Men, tilbake til girene. Et reduksjonsgir er til for ett formål: øke dreiemomentet på akselen. For dere som ikke vet hva et dreiemoment er, så er det "kraften" som vrir akselen rundt. Ogd et er rett som du sier, vingemutter, når du girer så reduserer du som oftest hastigheten men får igjen i skyvkraft.

                      For å forstå hvordan ting henger sammen så må man vite noe om hvordan hele systemet virker sammen, batteri, motor, gir og propell. Og den enkle sannheten er at spenningen bestemmer turtallet på motoren, og propellen bestemmer strømmen som dras fra batteriet. Vi flyr med faste propeller, dvs. stigningen kan ikke endres. Dermed kreves det en bestemt effekt fra propellen for å snurre den ved et bestemt turtall.

                      I tillegg må man vite at for propeller er den enkle sannheten at små propeller har lav virkningsgrad, store har høy virkningsgrad. Og at effektbehovet til en propell øker med tredje potens av turtallet og femte potens av diameter. Og til sist at den mest effektive propell er 1-bladet (!), men vi bruker et kompromiss med to blader på grunn av dynamisk balanse. Øker du antall blader blir propellen mindre effektiv. Det er kun to grunner til å øke antall blader: fordi det ser tøffere ut, eller fordi den 2-bladete blir for stor i forhold til understellet.

                      Når du girer, reduserer du turtallet. Da trenger du en større propell for å kunne ta ut mer effekt ved lavt turtall. Den større propellen har bedre virkningsgrad, og det betyr at den trekker mindre strøm fra batteriet for samme thrust som den lille propellen.

                      Som eksempel: med en speed 400 kan du fly en 5.5x4.3-propell med direkte drift på 7-8 (9) celler. Jeg skriver 9 i parentes, fordi da må du regne med å bytte motor veldig ofte, de brenner sund. Verstinegen flyr med 10 celler....... Men hiver du på et gir, eks. 2.5:1 kan du fly en 9x6-propell med 10 celler uten problem.

                      Og det eneste som da gjenstår er å forstå hvordan propellen henger sammen med selve flyet. Flyr du en Cub er det liten vits i å hive på en bitteliten propell som spinner med et sinnsykt turtall. Cub'en har et hastighetsområde som er lavt, den skal stort sett flys sakte. Da vil du heller ha masse skyvkraft enn masse fart, dvs. stor propell og liten stigning. Flyr du derimot pylon (hstaighetskonkurranse) så er du ikke interessert i akselerasjon, bare fart. Du vil ligge og fly med maks fart hele tiden, og da er en liten propell med stor stigning tingen for deg. Så modellen vil fortelle deg om du bør ha gir eller ikke. De fleste saktegående modeller vil ha godt av gir, både flymessig og utseendemessig. Seilfly bruker gir, fordi de vil ha masse skyvkraft for klatring og liten hastighet.

                      Jeg tror en artikkel må til her også, jeg.....hmmmm....
                      Anders Valland
                      Trondheim

                      Comment


                      • #12
                        Ja,Ja,Ja og ja. Artikkelen kan ikke komme for fort, gleder meg stort.
                        Skal ikke mase mere nå (skjønner stort sett tegninga) men når du sier 9 Celler på direkte drift brenner motoren så er jeg ikke helt med. Blir effekt utaket for stort for børstene? (unskyld må bare vite ).
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment


                        • #13
                          hehehe, kan jo like godt skrive artikkelen som spørsmål og svar mellom meg og deg!

                          Når jeg sier at du brenner motoren på 9 celler så er det under forutsetning at du kjører på samme propell som ved 7 celler. Det er tre ting som kan skje, enten brenner du av børstene (og det skyldes først og fremst gnisterosjon), du brenner av viklingene (som kan skyldes varierende tykkelse, eller lite/manglende isolasjon) eller så blir motoren så varm at loddinger løsner. I ekstreme tilfeller har folk hatt smelting av endelokket!

                          Uansett er det kombinasjonen av strømtrekk og virkningsgrad som dreper motoren. Jeg flyr en speed 400 med 6x3 propell på 8xHECELL. Selv da vil virkningsgraden ligge like over 50%, dvs. halvparten av det som puttes inn i motoren går til å snurre propellen, den andre halvparten går til oppvarming av motoren. Vi snakker alstå om varme fra motoren tilsvarende en 40W lyspære! Prøv å hoøde en 40W lyspære, så har du en ide om hvor det ender til syvende og sist.

                          9 celler direkte drift vil gi deg 10 - 20 turer på en motor. 10 celler betyr at du ligger på 1-3 turer. Som sagt før, effekt er proporsjonal med 3dje potens av turtallet. Doble turtallet og du 8-dobler effekten.

                          Husk at jeg snakker om speed 400 motorer, de er serieproduserte i millionklassen, og kvaliteten kan variere betydelig.
                          Anders Valland
                          Trondheim

                          Comment


                          • #14
                            TAKE OFF 2004

                            Heisann Folkens...
                            Kan dere oppfordre alle dere vet om som er aktive og mellom 15-25 til å melde seg på Take Off 2004 som er et ungdoms arrangement. Les mer under stevner på Forumet eller www.modellhobby.tk
                            Det kommer til å bli skikkelig morro. Her er det bare og melde seg på.
                            Lars Norberg

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Mossie69


                              Men, tilbake til girene. Et reduksjonsgir er til for ett formål: øke dreiemomentet på akselen. For dere som ikke vet hva et dreiemoment er, så er det "kraften" som vrir akselen rundt. Ogd et er rett som du sier, vingemutter, når du girer så reduserer du som oftest hastigheten men får igjen i skyvkraft.

                              For å forstå hvordan ting henger sammen så må man vite noe om hvordan hele systemet virker sammen, batteri, motor, gir og propell. Og den enkle sannheten er at spenningen bestemmer turtallet på motoren, og propellen bestemmer strømmen som dras fra batteriet. Vi flyr med faste propeller, dvs. stigningen kan ikke endres. Dermed kreves det en bestemt effekt fra propellen for å snurre den ved et bestemt turtall.

                              I tillegg må man vite at for propeller er den enkle sannheten at små propeller har lav virkningsgrad, store har høy virkningsgrad. Og at effektbehovet til en propell øker med tredje potens av turtallet og femte potens av diameter. Og til sist at den mest effektive propell er 1-bladet (!), men vi bruker et kompromiss med to blader på grunn av dynamisk balanse. Øker du antall blader blir propellen mindre effektiv. Det er kun to grunner til å øke antall blader: fordi det ser tøffere ut, eller fordi den 2-bladete blir for stor i forhold til understellet.

                              Når du girer, reduserer du turtallet. Da trenger du en større propell for å kunne ta ut mer effekt ved lavt turtall. Den større propellen har bedre virkningsgrad, og det betyr at den trekker mindre strøm fra batteriet for samme thrust som den lille propellen.

                              Som eksempel: med en speed 400 kan du fly en 5.5x4.3-propell med direkte drift på 7-8 (9) celler. Jeg skriver 9 i parentes, fordi da må du regne med å bytte motor veldig ofte, de brenner sund. Verstinegen flyr med 10 celler....... Men hiver du på et gir, eks. 2.5:1 kan du fly en 9x6-propell med 10 celler uten problem.

                              Og det eneste som da gjenstår er å forstå hvordan propellen henger sammen med selve flyet. Flyr du en Cub er det liten vits i å hive på en bitteliten propell som spinner med et sinnsykt turtall. Cub'en har et hastighetsområde som er lavt, den skal stort sett flys sakte. Da vil du heller ha masse skyvkraft enn masse fart, dvs. stor propell og liten stigning. Flyr du derimot pylon (hstaighetskonkurranse) så er du ikke interessert i akselerasjon, bare fart. Du vil ligge og fly med maks fart hele tiden, og da er en liten propell med stor stigning tingen for deg. Så modellen vil fortelle deg om du bør ha gir eller ikke. De fleste saktegående modeller vil ha godt av gir, både flymessig og utseendemessig. Seilfly bruker gir, fordi de vil ha masse skyvkraft for klatring og liten hastighet.

                              Jeg tror en artikkel må til her også, jeg.....hmmmm....
                              Men hva gir mest kraft? gir og svær propell eller ikke gir og mindre propell??

                              Comment

                              Working...
                              X