Announcement

Collapse
No announcement yet.

HVORFOR SÅ MANGE KANALER?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HVORFOR SÅ MANGE KANALER?

    Jeg ser at mange har radioer med flere enn 7 kanaler. Uansett hvordan jeg vrir hodet så kan jeg for en vanlig dødlig flyver ikke se at man har bruk for så mange kanaler.

    De 4 vanlige er jo throtle/side/høyde og balanseror. I tillegg kan man øke til 5 for retracts og 6 for flaps.

    Innenfor sport/aerobatics har man vel bruk for max 6 kanaler?

    Scala og seilfly bruker kanskje flere men alikevell synes jeg at man faktisk ikke trenger flere til vanlig.

    Noen av de som er på forumet ser jeg har radioer med mange kanaler og de kan kanskje forklare hva man bruker de til.

    Med spørrende hilsen
    Espen
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

  • #2
    Det er ikke vanskelig å få brukt mer enn de 6 du nevner. Det er fullt mulig å klare seg med dem, men å bruke flere forenkler endel hvis man har computerradio. Eks: Jeg har en Extra 300 med bensinmotor på 205 cm vsp. 2 kanaler går til balanseror(enklere å programmere feks spoilerons, differential) 2 2 kanaler til høyderor, fordi det er vanskelig å få linkoppsett til å være helt eksakt ved bruk av Y-kabel, 1 til sideror, 1 til gass, 1 til killswitch(for å slå av motoren ved feil) og 1 til choke.
    Alternativene er mange og det finnes mange forskjellige oppsett. I tillegg kunne jeg hatt flaps hvis modellen var utstyrt med det.

    /Alf
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Takk for svaret

      Jeg ser absolutt poenget - men dette er vel først og fremst for større maskiner hvor det er viktig med presise utslag og styrke nok på servoene (2 stk) for å håndtere utrustningen.

      Mvh
      Espen
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        Jepp og for all del, gjør det ikke vanskeligere enn det er
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Jeg bruker 5 kanaler på speed 400-fly, så det er ikke bare størrelsen det kommer an på.....

          Jeg liker å ha 2 balanserorservoer, hotte fly kan da få spoilerons som hjelper med landing på små områder. Et speed 400 fly er i utgangspunktet lite og kan flys fra nesten hvorsomhelst. For å kunne lande hvorsomhelst trenger jeg den hjelpen jeg kan få, og med spoilerons (og helst litt vind) er det som å styre en fallskjerm....
          Anders Valland
          Trondheim

          Comment


          • #6
            Jeg har en 10-kanals radio og bruker 8 til heli'en min... Har du 7 kanaler og skal fly heli fylles de fort. Men til syvende og sist er det "flygeren" som velger hvordan modell og utstyr han vil ha
            Theodor Bastberget

            Airplanes are for people who can't fly helicopters!
            http://www.modellhelikopter.no

            Comment


            • #7
              Jeg har en 7-kanals radio og bruker 5 til en Jupiteren min oppsatt med Flaperons (bruker kanal 1 og 6 til balanseror/flaperons, kanal 2 til høgderor, kanal 3 til gass og kanal 4 til sideror), viktigt å merke seg er at rimlege computer radioer ofte ikke har mulighet til å bestemme hvilke kanaler som brukes til hva, da de som oftest er forprogramerte mikser i dem. Derfor kan valg av fjernstyring med frie mikser ofte hvære å foretrekke fremfor fjernstyring med kun faste mikser (som t.d. min Hitec Prism 7X som kun har faste mikser), noe som er hoved grunnen til at ny sender står på ønskelista for neste år.
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #8
                Cluet med mange kanaler er at du vet ikke hvor mye du savnet dem før du har dem....

                Selv har jeg en Multiplex 3030 med 9 kanaler nå, men regner med å gå opp til en 12-kanalers 4000 nå som jeg går med turbin-planer...

                Jeg brukte vel også 8 kanaler på helikopteret mitt når jeg tenker meg om...

                Er forøvrig veldig fornøyd med Mulitplexen sine frie innstillingsmuligheter...
                Mvh.
                Kenneth Sørensen

                Comment


                • #9
                  Klart du trenger alle disse kanalene !!!!

                  Jeg bruker alle 8 kanalene på mange av mine fly

                  1 til Gass
                  1 til Høyderor
                  1 til side ror
                  1 til balanseror
                  ....
                  ....
                  Nå er du sikkert litt spent he,he
                  1 til Flaps ( den er jo vanlig)
                  1 til ....... Ta bilder med digitalkamera
                  1 til å panorere videokamera
                  1 til å tilte videokamera. ( kult når helikopter hovrer og en sender "live bilder til monitor på bakken, da kan heli stå i ro mens kamera panorerer hele området under seg)
                  1 til å slå av og på lys
                  1 til tomgangsgøding
                  1 til å slippe falskjermmannen ut he,he
                  1 til å frigjøre flyet som er montert på vingen
                  1 til å STARTE motoren om det stopper ute på vannet( sjøfly)
                  1 til å ...... mulighetene er uendlegi ser du

                  Det er kun din fantasi som setter begrensinger for hvor mye morro du kan bruke ditt radioutstyr til .

                  Mange av mine fly har ekstraordinære "dippedutter" som gjør det enda kulere å fly.

                  Men skal du bare FLY helt vanlig så er 4 kanaler ofte en for mye
                  mvh Kjetil Sandal
                  www.modellfly.no
                  -----------------------------------------------------------------------
                  Hvis flyet ikke vil taxe selv med full motor kan det være det ligger på rygg..

                  Comment

                  Working...
                  X